Onderwijs- en Innovatieplein
Format kiezen voor jouw verhaal
Wanneer je zelf bronmateriaal wilt maken voor de studenten, en goed voor ogen hebt welk verhaal je aan hen kwijt wilt (om tot de leeruitkomsten te geraken), komt de tijd om na te denken over de vorm. Dat kan variëren van een korte tekst tot een artikel of boek, maar ook een illustratie, tekening, animatie, stripverhaal, comic, kennisclip, speelfilm, podcast, etc kan zich goed lenen voor de manier waarop jij jouw verhaal het beste kunt vertellen. De keuze die je maakt is afhankelijk van de doelgroep, de doelstelling, en op welke manier je wilt dat de student met de inhoud aan de slag gaat. En daarnaast ook gevoed door pragmatische overwegingen (voorbereiding, kosten). Er zijn enkele overwegingen die je mee kunt nemen bij het bepalen van je keuze.
Je wilt informatie, feiten, kennis overdragen
Je zou “gewoon” een kennisclip kunnen maken, waarbij je vertelt bij een powerpoint. Je hoofd in beeld als je het iets persoonlijker wilt maken, of jezelf in de studio voor een greenscreen laten opnemen, zodat je voor je powerpoint komt te staan. Maar wat de student vooral moet zien is de tekst (highlights), liefst ondersteund door afbeeldingen en/of grafieken die illustreren wat je vertelt.
Natuurlijk is gewoon een documentje met uitleg en afbeeldingen ook prima, als het om iets kleins gaat.
Voor erg ingewikkelde zaken zou je kunnen denken aan een animatie.
Je wilt variatie aanbrengen in leermiddelen
Het is niet zo, dat studenten alleen maar goed leren van een type medium (leerstijlen), maar studenten hebben uiteraard wel hun voorkeuren. Differentieren in media is echter altijd goed. Dan kan je makkelijker herhalen en dezelfde (kern-)boodschap op meerdere manieren vertellen. Dus als je veel leesvoer hebt, doe ook eens een kennisclip. Of andersom.
Je wilt (laten) reflecteren of opiniëren
Het is altijd goed om verschillende perspectieven aan bod te laten komen. Een goede manier is een gesprek/discussie tussen mensen met een verschillende mening (mits ze elkaar respecteren en naar elkaar luisteren). Of iemand die vragen stelt aan een expert. Dit zou prima kunnen in een podcast, of een gesprek op video.
Je wilt een casus presenteren, de praktijk weergeven
Met een video kan je ook makkelijker het veld in dan met je studenten. Laat zien hoe het er op de stageplek of in de stad aan toe gaat. Breng een deskundige in beeld terwijl deze aan het werk is. Indien nodig kan je het ook naspelen (acteurs).
Als je een uitleg wilt geven van iets wat je op je computer doet, dan is een screencast geschikt: je laat op je scherm zien hoe je de handelingen uitvoert, terwijl je erbij vertelt.
Je wilt levendigheid inbrengen, studenten persoonlijk benaderen
Zorg dat je zelf, eventueel samen met een gast, zo mogelijk op een aansprekende locatie, in beeld komt. Maak een vlog, als een influencer. Stel je “kwetsbaar” op en laat zien dat jij ook nog dagelijks leert.
Je wilt iets ingewikkelds eenvoudig of luchtig maken
Bijvoorbeeld over een gevoelig onderwerp. Met een animatie of sequentie van getekende beelden/ schermteksten/ tekstballonnen kan je de boodschap iets zachter overbrengen. Je kunt kiezen voor voice-over, muziek, effectgeluiden.