Onderwijs- en Innovatieplein
Leermiddelen
Binnen de HvA vinden we het belangrijk dat studenten worden opgeleid volgens de laatste stand van zaken uit de wetenschap en de praktijk, actuele bronnen zijn daarbij heel belangrijk.
Docenten bieden studenten allerlei bronnen aan waar studenten van kunnen leren. Om de stof uit te leggen of om de link met de praktijk te leggen, denk aan boeken, artikelen, podcasts en filmpjes. Maar ook materialen om mee oefenen: quizzes, simulaties, voorbeelden of instrumenten in de praktijk. Welke inhoud, welk niveau en welke hoeveelheid is passend? Waar vind je geschikte materialen? En als er niets passend is, hoe kan je dan zelf bronnen of materialen maken? Het hele proces van verzamelen, ordenen, en samenhang brengen in de bronnen en materialen noemen we “cureren”.
Uitgangspunten
Als we spreken over bronnen en materialen, hebben we het over leerinhoud. En goede leerinhoud draagt bij aan goede binding . Optimale binding maakt leren betekenisvol en hierbij is leerinhoud actueel, relevant en toegankelijk. De leerinhoud is basis voor de discussie tussen studenten onderling zodat ze een beter inzicht krijgen in de concepten die in de module centraal staan. Feedback van de docent op het begrip van de leerinhoud en de toepassingen daarvan zijn ook een belangrijk onderdeel van de leerervaring. Leerinhoud is dus onderdeel van de interactie tussen studenten onderling en tussen student en docent.
Selecteren of maken?
Het makkelijkst, snelst en goedkoopst is het, wanneer er goede materialen voorhanden zijn die precies aansluiten bij de leeruitkomsten. Dan kan je die voorschrijven en behandelen tijdens de lessen. Hier zijn ook nog wel wat overwegingen te maken rond auteursrecht, duurzaamheid en inclusie.
Wanneer gevonden bronnen helemaal niet, of niet helemaal, aansluiten bij de leeruitkomsten, is het te overwegen om zelf leerinhoud te maken. Naast geschreven teksten kan je ook denken aan kennisclips, podcasts, quizzes, etc.
Integreren van bronnen en materialen in het lesontwerp
Wanneer je weet op welke bronnen en materialen je je lesontwerp wilt baseren, ga je verder met Hoe ontwerp je een blended module . Uiteraard is dit proces niet helemaal lineair, en zal je ook tijdens het ontwerpproces nog af en toe je keuze van bronnen en materialen kunnen bijstellen.