Onderwijs- en Innovatieplein
Onderwijs ontwerpen
Hoe maak ik een lesreeks?
Het curriculum en de bijbehorende leerresultaten die de student moet beheersen zijn vastgesteld. Nu kan er een module ontworpen worden. Eerst moeten de leerresultaten van het curriculum vertaald worden naar leeruitkomsten, om vervolgens de lessen en toetsing zo in te richten dat de leeruitkomsten ook daadwerkelijk behaald kunnen worden.
Voor een mooi curriculum worden er vaker modules (her)ontworpen. Bij het ontwerpen van een module komt veel kijken. Volgens het strategisch onderzoeksbeleid van de HvA wordt van docent-onderzoekers verwacht dat zij bij het (her)ontwerpen en/of actualiseren van curricula nieuwe inzichten vanuit praktijkgericht onderzoek verwerken in het curriculum. Er zijn dus vele stappen om te doorlopen en meerdere dingen om rekening mee te houden. Deze pagina biedt hulp.
In dit hoofdstuk vind je informatie over:
- Module ontwerp. Hierin is via stappenplan te vinden hoe je een module ontwerpt.
- Leeruitkomsten module. Hier nemen we je mee in het goed formuleren van leeruitkomsten zodat de student deze makkelijker kan behalen.
- Onderwijs ontwerpmethodieken. Op deze pagina kan je onderwijs ontwerpmethodieken vinden die kunnen ondersteunen bij het ontwerpen van een module.
- Leermiddelen. Wanneer je een module ontwerpt wil je studenten de juiste leermiddelen aanbieden. Hier kan je vinden hoe je de juiste literatuur selecteert, maar ook hoe je podcast of kennisclips kunt maken.
- Hoe richt ik Brightspace in? Met welke aspecten moet ik rekening houden wanneer ik het module ontwerp op Brightspace zet.
- Leren van evaluaties. Als onderwijs ontworpen is moet hij natuurlijk ook cyclisch geëvalueerd worden. Hier kan je vinden hoe zo een cyclus eruit ziet.