Onderwijs- en Innovatieplein
Leeruitkomsten op moduleniveau
Je ontwikkelt modules op basis van specifieke leeruitkomsten. Op deze pagina leer je hoe je leeruitkomsten formuleert die studenten door hun opleiding leiden, en hoe je deze vertaalt naar meer gedetailleerde leeruitkomsten op moduleniveau. Deze specifieke leeruitkomsten geven studenten richting binnen elke module en ondersteunen hun leerproces, terwijl ze tegelijkertijd aansluiten op de overkoepelende leerresultaten van het curriculum.
Wat zijn leeruitkomsten en wat niet?
Leeruitkomsten zijn concrete, toetsbare resultaten van leerervaringen die aangeven wat een student moet beheersen na het afronden van een leeronderdeel. In tegenstelling tot de algemene leerresultaten, zijn leeruitkomsten specifieker en focussen ze op het niveau van een leerperiode, leerjaar of module.
Leeruitkomsten geven het niveau aan dat een student moet bereiken binnen een bepaalde fase van de opleiding. Deze leeruitkomsten zijn afgeleid van de leerresultaten en vormen een brug naar de meer gedetailleerde leeruitkomsten op moduleniveau. Leeruitkomsten op moduleniveau zijn gericht op de specifieke vaardigheden en kennis die studenten binnen een module of vak opdoen. Deze leeruitkomsten zijn toetsbaar, flexibel in benadering en helpen studenten te begrijpen wat zij precies moeten leren en hoe zij dit kunnen aantonen.
Waarom werken met leeruitkomsten?
Het werken met leeruitkomsten biedt de mogelijkheid om het leerproces flexibel en afgestemd op individuele studenten in te richten:
-
Integraal leren: Leeruitkomsten verweven verschillende competenties en stimuleren het geïntegreerde leren van vaardigheden, kennis en houding, wat een samenhangend leerproces bevordert.
-
Flexibiliteit en maatwerk: Leeruitkomsten richten zich op het eindresultaat, waardoor studenten zelf hun leerpad kunnen vormgeven en docenten maatwerk kunnen bieden. Dit maakt het mogelijk voor studenten met verschillende achtergronden en leerstijlen om op hun eigen manier de beoogde competenties te behalen.
Bekijk onderstaande video waarin HAN-collega Wessel Peeters uitleg geeft over werken met leeruitkomsten.