Onderwijs- en Innovatieplein

Tips begeleiding studenten bij portfolio-assessment

Portfolio-assessment

Bij aanvang van de opdracht

• Laat studenten kijken naar ‘een geslaagd assessment’.
  • Laat voorbeelden van goede en minder goede portfolio’s zien en bespreek wat je wel/niet goed vindt.
  • Besteed aandacht aan de structuur en (mogelijke of verplichte) inhoud van het portfolio en ontvankelijkheidseisen.
  • Bespreek de beoordelingscriteria en/of formuleer samen met de studentenbeoordelingscriteria.
  • Bespreek aan welke ondersteuning en begeleiding studenten behoefte hebben en welke beschikbaar is.

Tijdens het leerproces, bij het verzamelen van bewijs

• Laat studenten tijdens het leerproces hun ‘bewijs in wording’ delen in de leergroep/klas: Wat is al goed? Wat ontbreekt nog? Welke vragen heeft een student hierover? Welke feedback geven medestudenten? Welkbewijs past wel, welk niet in het portfolio? Waarom? Op deze manier kunnen studenten elkaar verder helpen, en neemt het kwaliteitsbesef voor het te leveren bewijs neemt toe.
  • Besteed aandacht aan de vereiste dat de student de koppeling tussen bewijs en de aan te tonen competentie duidelijk maakt.
  • Bespreek met studenten de STARR-methodiek die assessoren inzetten bij het assessmentgesprek.
  • Laat studenten reflecteren met behulp van STARR-vragen (zie voorbeeld STARRT-formulier). Aan de hand hiervan maken studenten hun concrete bijdrage en aanpak inzichtelijk bij het tot stand brengen van een bewijs.
  • Bespreek met studenten ingevulde STARR-formulieren: welke zijn goed en voldoende diepgaand (tot op hetniveau van gedrag dat de student heeft laten zien), welke voldoen niet en waar zit dat in?
  • Laat studenten oefenen met de STARR-methodiek om te reflecteren op hun handelen bij het maken van beroepsproducten.
  • Laat goede en minder goede ingevulde STARR-formulieren zien en bespreek wat je goed vindt en wat beter kan.
  • Laat studenten feedback geven op elkaars STARR-formulieren.
  • Laat voorbeelden zien van self-, peer- en expert assessments (door medestudenten, opdrachtgevers,experts, begeleiders, ect.): wat vind je effectieve feedback, welke feedback kan worden aangescherpt?

Bij de voorbereiding op het portfolio-assessment

Extra

Voor assessoren die te maken krijgen met omvangrijke en weinig gestructureerde portfolio’s. Doorloop de volgende stappen:

• Bekijk of het portfolio voldoet aan de gestelde randvoorwaarden, bijvoorbeeld structuur, inhoud, aantalbewijzen, toelichting met STARR, etc. Wanneer het portfolio niet voldoet, kan de student niet door naar het assessmentgesprek;
  • Beoordeel de kwaliteit van het bewijs. Voldoen ze aan de gestelde eisen en het niveau? Zo niet, dan heeft de student nog werk te doen voorafgaand aan het assessmentgesprek;
  • Ga na welke mogelijkheden tot reparatie en (aantal) toetsgelegenheden er zijn voor deze toets, zodat je studenten goed kunt adviseren.
Gepubliceerd door  Programma Blended Learning 24 juni 2024