Onderwijs- en Innovatieplein

Hoe kies ik de juiste toetsvorm?

De leeruitkomsten vormen het uitgangspunt voor de toetsvorm van de onderwijseenheid. Leeruitkomsten bevatten een inhoudscomponent (de vakinhoud) en een niveau-aanduiding van denken en handelen. De inhoud en het niveau van de leeruitkomsten bepalen de keuze voor de toetsvorm. Ook zijn de leeruitkomsten bepalend bij het kiezen van leer- en onderwijsactiviteiten.

Het gaat erom dat leeruitkomsten, de leer- en onderwijsactiviteiten en de toetsactiviteiten op constructieve wijze verbonden zijn. Bij curriculum ontwikkeling wordt meer uitgebreid op Constructive alignment ingegaan. Bij het kiezen van de toetsvorm kijken we met name of de toetsvorm doelbewust aansluit op de leer- en onderwijsactiviteiten.

Wat is constructive alignment?

Constructive alignment (Biggs & Tang, 2011), ook wel constructieve afstemming genoemd, gaat om het doelbewust op elkaar laten aansluiten van leerdoelen, leer- en onderwijsactiviteiten en toetsactiviteiten (zie afbeelding). Het doel van deze driehoeksrelatie is ervoor te zorgen dat alle onderdelen van het onderwijs toewerken naar hetzelfde doel.

Constructive alignment kan worden toegepast op het niveau van lessen, modules en curriculum (Sluijsmans D., 2024, netwerk O&O). Zo ontstaat een rode draad van samenhangend onderwijs tot het beoogde eindniveau. Hier vind je een stappenplan voor het toepassen van constructive alignment bij het ontwerpen van onderwijs.

Keuze toetsvorm

De beoogde leerresultaten en leerdoelen vormen het uitgangspunt voor de leer- en onderwijsactiviteiten en zijn bepalend voor de keuze van de toetsvorm van de onderwijseenheid. De inhoud en het niveau van de leerdoelen bepalen de keuze voor de toetsvorm. Bij de HvA werken we met vijf toetsvormen. Door constructive alignment toe te passen, bepaal je welke toets bij welk leerdoel past. Kijk onder de knop en bij 5 toetsvormen voor een uitgebreide beschrijving van de toepassing van elke toetsvorm

Studenten betrekken

Studenten leren veel wanneer ze actief betrokken worden bij hun eigen leerproces. Daarom is het zinvol om studenten te betrekken bij het onderwijs en de toetsing. Bij de uitwerking van de vijf toetsvormen bij de HvA, vind je per toetsvorm antwoord op de vraag hoe je studenten kunt betrekken als partners bij toetsen. Lees dit artikel voor meer informatie en voorbeelden en bekijk de literatuur onder de knoppen.

Gepubliceerd door  Programma Blended Learning 5 december 2024