Onderwijs- en Innovatieplein

Toetsen met ICT

Het gebruik van passende ICT-tools kan bijdragen aan de toetskwaliteit, de efficiëntie van het toetsproces en/of de flexibilisering van het onderwijs.

De tools kunnen bij toetsing op diverse manieren en in alle fases van het toetsproces worden ingezet, denk bijvoorbeeld aan:

  • Ontwikkelen van vragen en opdrachten, eventueel in een itembank;
  • Digitaal toetsen afnemen, zowel voor formatief evalueren als summatief beoordelen, eventueel vanuit een itembank;
  • Digitaal beoordelen van gemaakt werk inclusief detectie van plagiaat, gebruik van rubrics,
  • Faciliteren van het peerfeedback proces;
  • Analyseren en evalueren van vragen, opdrachten en toetsresultaten;
  • Ondersteunen van de studentontwikkeling met een digitaal portfolio.

Veilig toetsen: een verantwoordelijkheid van de opleiding

Het toetsprogramma is de verantwoordelijkheid van de opleiding. De opleiding is dus ook verantwoordelijk voor het maken van passende keuzes bij de inzet van ICT-tools voor toetsafname op basis van de toetsvorm en de functie van de toets in het curriculum. De Examencommissie en Opleidingscommissie controleren de gemaakte afwegingen van de docententeams.

Binnen de HvA is er ruime keuze uit beschikbare ICT-tools. Niet iedere tool is geschikt voor iedere toepassing in het onderwijs. De diversiteit van de gewenste inzet is immers zo groot dat stringent voorschrijven niet voor alle situaties passend is.

Gepubliceerd door  Programma Blended Learning 2 april 2024