Onderwijs- en Innovatieplein
Opties voor beoordeling van het groepsproduct of -opdracht
In onderstaande tabellen worden verschillende opties gegeven voor combinaties van docenten en studentbeoordelingen.
OPTIES VOOR BEOORDELING VAN HET GROEPSPRODUCT OF -OPDRACHT - DOOR DE DOCENT
Beoordelingsoptie | Mogelijke voordelen | Mogelijke nadelen |
---|---|---|
Combinatie van gemiddeld groeps- cijfer en individueel cijfer Het groepscijfer wordt toegekend aan elk lid met aanpassing aan de individu- ele bijdrage door bijvoorbeeld de pun- ten te verdelen. Voorwaarden: Het moet duidelijk zijn welke student wat heeft bijgedragen. Dit kan door studenten een logboek te laten bijhouden. |
Door veel studenten waargenomen als eerlijker dan een gedeeld groepscijfer | Extra werk voor docenten om een procedure op te zetten voor het on- derhandelen over aanpassen |
Gedeeld groepscijfer De groep levert een product en alle groepsleden ontvangen hetzelfde cijfer van de docent, ongeacht de individuele bijdrage. |
|
|
Gemiddeld groepscijfer Individuele bijdragen worden individu- eel beoordeeld. De groepsleden ont- vangen dan een gemiddeld cijfer van deze beoordelingen. Voorwaarden: De groepsopdracht moet opgedeeld zijn in deeltaken. Het moet duidelijk zijn welke student welke deeltaak uitvoert. |
Het concentreren op zowel individueel als collectief werken kan de ontwikke- ling in beide gebieden ven de motivatie van studenten verbeteren |
|
Individueel cijfer – toegekende taak Elke student voert een toegekende taak uit die bijdraagt aan het uiteinde- lijke groepsproduct en krijgt hiervoor een cijfer. Voorwaarden: De groepsopdracht moet opgedeeld zijn in deeltaken. Het moet duidelijk zijn welke student welke deeltaak uitvoert. |
|
|
Individueel cijfer – individueel verslag Elke student schrijft een individueel verslag gebaseerd op de groepsop- dracht. |
|
|
OPTIES VOOR BEOORDELING VAN HET GROEPSPRODUCT - DOOR STUDENTEN
Beoordelingsoptie | Mogelijke voordelen | Mogelijke nadelen |
---|---|---|
Studenten verdelen punten De docent geeft een bepaald aantal punten en laat de groep beslissen hoe ze deze verdelen. Het is ver- standig om grenzen aan te geven voor de mate waarin leerlingen kun- nen variëren binnen een groep, zo- als 20% tussen het hoogste en laagste cijfer. Voorbeeld: De groepsopdracht krijgt een 8.0 (80 punten). Er zijn vijf groepsleden, 5 X 8.0 = 400. Er zijn dus 400 pun- ten te verdelen over de vijf groeps-leden. Als de groepsleden beslissen dat ze allemaal een gelijke bijdrage hebben geleverd, zullen ze ieder groepslid 80 punten geven. Als ze beslissen dat een aantal groepsle- den een grotere bijdrage hebben geleverd, zullen deze groepsleden meer punten krijgen dan de groeps- leden die minder hebben bijgedra-gen. |
|
|
Studenten wijzen individuele we- gingen toe De docent geeft een gedeeld groepscijfer, die is afgestemd op een peer assessment factor. Het individuele eindcijfer is het groepscijfer vermenigvuldigd met de peer assessment factor (bijvoor- beeld X 0.5 voor ‘halve’ bijdrage en X 1 voor ‘volledige’ bijdrage). |
Zoals hierboven | Zoals hierboven |
Peer evaluatie – willekeurig cijfer, gebruik ma- ken van criteria, moderatie Studenten beoordelen elkaar aan de hand van een lijst met beoorde- lingscriteria. De docent modereert de lijsten en komt tot een eindcijfer |
|
|
OPTIES VOOR BEOORDELING VAN HET GROEPSPROCES - DOOR DE DOCENT
Beoordelingsoptie | Mogelijke voordelen | Mogelijke nadelen |
---|---|---|
Gemiddeld groepscijfer – gebaseerd op notulen/observa- ties van het proces De bijdrage van elk groepslid (zoals gedefinieerd door vooraf bepaalde criteria) wordt gemeten m.b.v. gege- vens uit:
|
|
|
Individueel cijfer – gebaseerd op notulen/observa- ties van het proces |
Logboeken kunnen veel informatie verschaffen | Het herzien van logboeken kan veel tijd kosten voor de docent |
De bijdrage van elk groepslid (zoals gedefinieerd door vooraf bepaalde criteria) wordt gemeten m.b.v. gege- vens uit:
|
|
|
Individueel cijfer – proces van het analyseren van het document Cijfer voor een individueel docu- ment van elke student over de ana- lyse van het groepsproces, inclusief hun eigen bijdrage en die van de andere groepsleden. |
|
|
Bronnen: Notitie individuele beoordelingen bij samenwerkend leren en Notitie individuele beoordelingen bij groepsopdrachten, Renske Derksen, Windesheim.