Onderwijs- en Innovatieplein

Opties voor beoordeling van het groepsproduct of -opdracht

In onderstaande tabellen worden verschillende opties gegeven voor combinaties van docenten en studentbeoordelingen.

OPTIES VOOR BEOORDELING VAN HET GROEPSPRODUCT OF -OPDRACHT - DOOR DE DOCENT

Beoordelingsoptie Mogelijke voordelen Mogelijke nadelen

Combinatie van gemiddeld groeps- cijfer en individueel cijfer

Het groepscijfer wordt toegekend aan elk lid met aanpassing aan de individu- ele bijdrage door bijvoorbeeld de pun- ten te verdelen.

Voorwaarden:

Het moet duidelijk zijn welke student wat heeft bijgedragen. Dit kan door studenten een logboek te laten bijhouden.
Door veel studenten waargenomen als eerlijker dan een gedeeld groepscijfer Extra werk voor docenten om een procedure op te zetten voor het on- derhandelen over aanpassen

Gedeeld groepscijfer

De groep levert een product en alle groepsleden ontvangen hetzelfde cijfer van de docent, ongeacht de individuele bijdrage.
  • Stimuleert groepswerk, groep slaagt of faalt samen
  • Vermindert waarschijnlijk de kans op plagiaat
  • Relatief eenvoudige methode, makke- lijk te implementeren
  • Geschikt als het groepscijfer een deel is van het totale cijfer van de cursus
  • Individuele bijdragen zijn niet nood- zakelijk weerspiegeld in de cijfers
  • Sterkere leerlingen kunnen oneer- lijk benadeeld worden door zwakkere leerlingen en vice versa
  • Motiveert studenten niet

Gemiddeld groepscijfer

Individuele bijdragen worden individu- eel beoordeeld. De groepsleden ont- vangen dan een gemiddeld cijfer van deze beoordelingen.

Voorwaarden:

De groepsopdracht moet opgedeeld zijn in deeltaken. Het moet duidelijk zijn

welke student welke deeltaak uitvoert.
Het concentreren op zowel individueel als collectief werken kan de ontwikke- ling in beide gebieden ven de motivatie van studenten verbeteren
  • Kan door studenten als oneerlijk worden ervaren
  • Sterkere leerlingen kunnen oneerlijk benadeeld worden door zwakkere leerlingen en vice versa

Individueel cijfer

– toegekende taak

Elke student voert een toegekende taak uit die bijdraagt aan het uiteinde- lijke groepsproduct en krijgt hiervoor een cijfer.

Voorwaarden:

De groepsopdracht moet opgedeeld

zijn in deeltaken. Het moet duidelijk zijn welke student welke deeltaak uitvoert.
  • Een relatief objectieve manier om af- zonderlijke individuele bijdrage te waar- borgen
  • Kan bij studenten zorgen voor extra motivatie
  • Potentieel om uitzonderlijke prestaties te belonen
  • Moeilijk om taken te vinden die precies gelijk zijn betreft omvang en moeilijkheid
  • Moedigt het groepsproces en de samenwerking niet aan
  • Afhankelijkheden tussen taken kunnen de voortang van enkele studen- ten vertragen

Individueel cijfer

– individueel verslag

Elke student schrijft een individueel verslag gebaseerd op de groepsop- dracht.
  • Zorgt voor individuele inzet
  • Wordt door studenten als eerlijk ge- zien
  • De precieze wijze waarop individu- ele rapporten van elkaar moeten ver- schillen is voor studenten vaak on- duidelijk
  • Verhoogde kans op onopzettelijke plagiaat

OPTIES VOOR BEOORDELING VAN HET GROEPSPRODUCT - DOOR STUDENTEN

Beoordelingsoptie Mogelijke voordelen Mogelijke nadelen

Studenten verdelen punten

De docent geeft een bepaald aantal punten en laat de groep beslissen hoe ze deze verdelen. Het is ver- standig om grenzen aan te geven voor de mate waarin leerlingen kun- nen variëren binnen een groep, zo- als 20% tussen het hoogste en laagste cijfer.

Voorbeeld:

De groepsopdracht krijgt een 8.0 (80 punten). Er zijn vijf groepsleden, 5 X 8.0 = 400. Er zijn dus 400 pun- ten te verdelen over de vijf groeps-leden. Als de groepsleden beslissen dat ze allemaal een gelijke bijdrage

hebben geleverd, zullen ze ieder groepslid 80 punten geven. Als ze beslissen dat een aantal groepsle- den een grotere bijdrage hebben geleverd, zullen deze groepsleden meer punten krijgen dan de groeps- leden die minder hebben bijgedra-
gen.
  • Eenvoudig te implementeren
  • Kan leerlingen motiveren om meer bij te dragen
  • Onderhandelingsvaardigheden worden deel van het leerproces
  • Mogelijkheid om uitzonderlijke prestaties te belonen
Kan worden waargenomen als eerlijker dan alleen een gedeeld of gemiddeld groepscijfer.
  • Staat open voor subjectieve evalu- atie (vrienden)
  • Kan leiden tot een conflict
  • Kan competitie bevorderen en daarom contraproductief zijn voor het groepswerk
Studenten hebben misschien de vaardigheden niet voor de vereiste onderhandeling

Studenten wijzen individuele we- gingen toe

De docent geeft een gedeeld groepscijfer, die is afgestemd op een peer assessment factor.

Het individuele eindcijfer is het groepscijfer vermenigvuldigd met de peer assessment factor (bijvoor- beeld X 0.5 voor ‘halve’ bijdrage en

X 1 voor ‘volledige’ bijdrage).
Zoals hierboven Zoals hierboven

Peer evaluatie

– willekeurig cijfer, gebruik ma- ken van criteria, moderatie Studenten beoordelen elkaar aan de hand van een lijst met beoorde- lingscriteria. De docent modereert de lijsten en komt tot een eindcijfer
  • Helpt criteria te verduidelijken om te worden gebruikt voor de beoor- deling
  • Stimuleert een gevoel van betrok- kenheid en verantwoordelijkheid
  • Helpt studenten om vaardigheden te ontwikkelen voor het onafhanke- lijk oordelen
  • Verhoogt feedback naar studenten
  • Willekeurige toewijzing verhelpt de potentiële invloed van vriendschap- pen en andere invloeden op de be- oordeling
Kan ervaringen bieden voor loop- baansituaties waarin peer beoorde- ling plaatsvindt
  • Er moet misschien tijd worden ge- investeerd in het doceren van stu- denten hoe ze elkaar moeten evalu- eren
Modereren door de docent is tijd- rovend.

OPTIES VOOR BEOORDELING VAN HET GROEPSPROCES - DOOR DE DOCENT

Beoordelingsoptie Mogelijke voordelen Mogelijke nadelen

Gemiddeld groepscijfer

– gebaseerd op notulen/observa- ties van het proces

De bijdrage van elk groepslid (zoals gedefinieerd door vooraf bepaalde criteria) wordt gemeten m.b.v. gege- vens uit:

  • logboeken van het team
  • notulen en/of
directe observaties van het proces Elk groepslid ontvangt een gemiddelde van deze cijfers.
  • Zorgt dat studenten zich focussen op hun activiteiten als een team
  • Logboeken kunnen veel informatie verschaffen als basis voor de be- oordeling
Het bijhouden van notulen helpt groepsleden te focussen op het pro- ject – een leerproces op zich
  • Het herzien van logboeken kan veel tijd kosten
  • Studenten hebben mogelijk veel training en ervaring nodig
  • Bij de nadruk op gebruikt bewijs is betrouwbaarheid een probleem
Het middelen van cijfers kan wor- den gezien als oneerlijk voor dege- nen die meer hebben bijgedragen dan anderen

Individueel cijfer

– gebaseerd op notulen/observa- ties van het proces
Logboeken kunnen veel informatie verschaffen Het herzien van logboeken kan veel tijd kosten voor de docent

De bijdrage van elk groepslid (zoals gedefinieerd door vooraf bepaalde criteria) wordt gemeten m.b.v. gege- vens uit:

  • logboeken van het team
  • notulen en/of
directe observaties van het proces Dit wordt voor elke student beloond met een cijfer.
  • Het bijhouden van notulen helpt groepsleden te focussen op het project – een leerproces op zich
  • Kan worden ervaren als een eer- lijke manier om om te gaan met uit- zonderlijke bijdragen
  • Studenten hebben mogelijk veel training nodig in het maken van no- tulen
  • Bij de nadruk op gebruikt bewijs is betrouwbaarheid een probleem
  • Directe observaties door een do- cent veranderen waarschijnlijk de natuurlijke interactie in een groep

Individueel cijfer

– proces van het analyseren van het document

Cijfer voor een individueel docu- ment van elke student over de ana- lyse van het groepsproces, inclusief hun eigen bijdrage en die van de

andere groepsleden.
  • Helpt studenten te focussen op het proces
  • Minimaliseert mogelijkheden van plagiaat
  • Informatie van studenten kan sub- jectief of onnauwkeurig zijn
  • Kan de beoordelingslast voor do- centen verhogen

Bronnen: Notitie individuele beoordelingen bij samenwerkend leren en Notitie individuele beoordelingen bij groepsopdrachten, Renske Derksen, Windesheim.

Gepubliceerd door  Programma Blended Learning 24 juni 2024