Onderwijs- en Innovatieplein

SLIM

Met de Student Learning & Instruction Map (SLIM) kun je als docententeam het pad van leeractiviteiten dat een student doorloopt uittekenen en veder doorontwikkelen. Wat doet de student zelfstandig? Welke leeractiviteiten vinden klassikaal plaats? Wat gebeurt er in de online leeromgeving? Welke begeleiding en instructie biedt jij als docent? Via het ‘mappen’ van leeractiviteiten wordt het blended leerpad voor de student inzichtelijk waarbij er met name aandacht is voor activerende werkvormen. Het eindresultaat is een doordacht onderwijsontwerp boordevol activerende leer- en werkvormen!

Stappen
  1. Randvoorwaarden, leeruitkomsten en context van de module in kaart brengen
  2. Plotten van het bestaande ontwerp op het canvas: welke leeractiviteiten vinden wanneer plaats, welke datapunten/toetsmomenten zijn er nu, etc.
  3. Bespreken van deze opzet: waar zitten knelpunten obv studentenevaluaties en eigen ervaring: verbeterwensen formuleren
  4. Opzet aanpassen
  5. Opzet uitwerken d.m.v. het formuleren van leeractiviteiten
Sterke en zwakke punten

Sterk:

  • herontwerpen van een bestaande module
  • het canvas nodig uit om studenten te laten werken met/via datapunten
  • het canvas nodigt uit om te starten bij wat de student moet gaan doen, en van daaruit doordenk je wat de docent moet doen aan voorbereiding van de leeractiviteiten van de student
  • In 1,5-2 uur te doen

Zwak:

  • Het resultaat is een blauwdruk. Daarna moet nog flink ontwikkeld worden
Aandachtspunten en voorwaarden
  • Het beste startpunt is een al ontworpen cursus
  • Neem de tijd voor reflectie & gesprek
  • De methode werkt ook digitaal maar fysiek gaat beter want iedereen is dan meer betrokken
Aan de slag
Compleetheid
  • Ontwerpen
  • Ontwikkelen
Niveau
  • Cursus
Achtergrond

Ontwikkeld door studentassisistent Bahaa Salaymeh en medewerkers van FDMCI (2022)

Gebaseerd op: Constructive alignment, rapid prototyping, agile working

Gepubliceerd door  Programma Blended Learning 25 juli 2024