Onderwijs- en Innovatieplein

Blended module ontwerp

Hoe maak ik een module blended?

Blended Learning is een onderwijsstrategie die traditioneel face-to-face onderwijs combineert met digitale leermethoden. Deze aanpak is zorgvuldig ontworpen om de sterke punten van beide benaderingen te benutten. Het maakt gebruik van zowel synchrone als asynchrone activiteiten, waardoor studenten zowel in realtime kunnen leren als in hun eigen tempo. De rol van technologie is cruciaal, aangezien het wordt gebruikt om interactie, samenwerking en betrokkenheid te vergroten.

Blended Learning benadrukt activerende strategieën die studenten aanmoedigen tot actieve participatie, reflectie en het ontvangen van feedback. Het doel is om een harmonieuze leerervaring te creëren waarbij interactie met docenten, medestudenten en het lesmateriaal centraal staat. ICT dient hierbij als facilitator en niet als een doel op zich, om de leerervaring te optimaliseren.

Om spraakverwarring te voorkomen ook even een afbakening wat blended learning niet is:

Online-onderwijs

Blended learning is een bewust ontworpen mix van fysiek en digitaal onderwijs. Dat is iets anders dan 100% online onderwijs waarbij fysieke lessen vaak één-op-één gekopieerd worden naar online. Waarbij van een bewuste keuze en doelbewust ontwerp vaak geen sprake is. Online-onderwijs wordt vaak onterecht neergezet als tegenhanger van fysiek, terwijl de twee vormen van leeractiviteiten elkaar juist heel mooi kunnen versterken. Lees hier meer over online onderwijs.

Hybride onderwijs

Hybride betekent iets dat uit afzonderlijke delen bestaat. Bij hybride leren gaat het om leeractiviteiten die tegelijkertijd naast elkaar bestaan, bijvoorbeeld fysiek en online: het ene deel van de groep zit in de klas, het andere deel belt online in. Een keuze voor dit type onderwijs zou bewust moeten worden gemaakt, zodat alle deelnemers (fysiek én online) een betekenisvolle leerervaring hebben. Dit gaat dus verder dan alleen het plaatsen van een webcam en scherm in een klaslokaal. Lees hier meer over hybride onderwijs.

Het kan onderdeel van blended learning als er een bewuste keuze wordt gemaakt voor de hybride vorm, bijvoorbeeld als internationale studenten een module volgen vanuit het buitenland en het onderwijs hierop is ontworpen.

Gepubliceerd door  Programma Blended Learning 11 juli 2024