Onderwijs- en Innovatieplein

Integrated coursedesign

De Integrated Course Design methodiek is gebaseerd op het idee van backwards design, oftewel: starten met het einddoel als uitgangspunt en van daaruit terug redeneren naar assessment en leeractiviteiten. Centraal staat de constructieve afstemming tussen doelen, assessment en leeractiviteiten. Het is een systematische aanpak, die een individuele volledig zelfsturend kan doorlopen. Het geeft daarnaast kwaliteitscriteria om te bepalen wanneer het ontwerp goed is. Dit concept wordt ook in de bdb geoefend.

Stappen
  1. Identificeer belangrijke situationele factoren.
  2. Formuleer de leerdoelen.
  3. Ontwikkel gepaste toetsing en feedback.
  4. Ontwikkel passende leeractiviteiten.
  5. Draag zorg voor constructieve afstemming.
  6. Bedenk een cursusstructuur.
  7. Creëer de instructiestrategieën.
  8. Integreer de cursusstructuur en instructiestrategieën, toewerkend naar een logische volgorde van leeractiviteiten.
  9. Ontwikkel het beoordelingssysteem.
  10. Elimineer mogelijke beperkingen en problemen.
  11. Schrijf de cursus syllabus.
  12. Evalueer de cursus.
Sterke en zwakke punten

Sterk:

  • Zorgt voor een sterk geïntegreerd geheel, gericht op constructieve afstemming.
  • Zeer zorgvuldig ontwerp, tot in detail uitgedacht.
  • Bespreekt ook kwaliteitsindicatoren.
  • Sterk gericht op de individuele docent (wat ook een nadeel kan zijn).

Zwak:

  • Tijdrovend en vrij lineair. Je moet iedere fase afronden voordat je door kunt naar de volgende
Aandachtspunten en voorwaarden
  • Sterk individueel gericht proces.
  • Leent zich echt alleen voor cursussen.
Aan de slag
Compleetheid
  • Analyseren
  • Ontwerpen
Niveau
  • Leeractiviteit
  • Cursus
  • Programma
Achtergrond

Ontwikkeld door L. Dee Fink (2003)

Gebaseerd op: backwards design, constructive alignment
Gepubliceerd door  Programma Blended Learning 25 juli 2024