Onderwijs- en Innovatieplein

Carpe Diem

Het Carpe Diem-ontwerpmodel is oorspronkelijk bedoeld om online onderwijs te ontwerpen en ontwikkelen. Het leent zich echter ook uitstekend voor het ontwerpen en ontwikkelen van blended leren. Het maakt gebruik van rapid prototyping, waarbij je prototypes van leeractiviteiten ontwikkelt waardoor ze inhoudelijk relatief snel concreet worden. Het is daarnaast een snelle methodiek, gemiddeld ontwerp je een hele cursus van begin tot eind in twee dagen.

Stappen

  1. Het ontwikkelen van een blauwdruk (groter geheel).

  2. Ontwikkel een storyboard waarin je het leerproces visueel maakt.

  3. Ontwikkel een prototype online (waarbij je een aantal online leeractiviteiten uitwerkt).

  4. Voer een reality check uit: laat collega’s het prototype testen, vergaar en verwerk feedback.

  5. Review je cursus en pas deze aan.

  6. Plan de volgende stappen

Sterke en zwakke punten

Sterk:

  • Leent zich uitstekend voor ontwerpen in teamverband. De werkvormen zijn gericht
    op samenwerken.

Zwak:

  • Het kost redelijk wat tijd om dit goed te doen. Je moet er echt even voor gaan zitten.

  • Het is een methodiek over het ontwikkelen van onderwijs, maar het zegt niets over “goed” onderwijs. De inzet van evidence informedstrategieën moeten zelf worden toegepast.

Aandachtspunten en voorwaarden

  • Er is een commitment in tijd van docenten nodig, om echt een paar dagen samen eraan te werken.

  • Het is sterk aan te bevelen om te werken met een facilitator en/of onderwijsadviseur.

Aan de slag

Compleetheid

  • Analyseren
  • Ontwerpen
  • Ontwikkelen
  • Implementeren
  • Evalueren

Niveau

  • Cursus

Achtergrond

Ontwikkeld door Gilly Salmon (2014)

Gebaseerd op: constructive alignment, rapid prototyping, agile working, e-tivities, 5 stage model & e-moderating

Gepubliceerd door  Programma Blended Learning 25 juli 2024