Onderwijs- en Innovatieplein
BL-Wave
De Blended Learning Wave is een praktische ontwerpbenadering, die het verbinden van fysieke leeractiviteiten op een betekenisvolle manier verbindt met online leeractiviteiten. Het uitgangspunt is het visualiseren van een logisch leerpad langs verschillende locaties van leren, waardoor er als het ware een golfbeweging ontstaat. Door het leerpad te visualiseren, ontstaat vervolgens snel inzicht in verschillende aspecten, zoals kansen voor toetsen en vormen van interactie. De methode leent zich het best voor het ontwerpen van cursussen en leeractiviteiten.
Stappen | Er zijn verschillende stappenplannen beschikbaar. Deze hanteren meestal het idee van backwards design, oftewel: starten met de beoogde uitkomsten in gedachten en dan terugwerken naar toetsing en leeractiviteiten.
|
---|---|
Sterke en zwakke punten | Sterk:
Zwak:
|
Aandachtspunten en voorwaarden |
|
Aan de slag |
|
Compleetheid |
|
Niveau |
|
Achtergrond | Ontwikkeld door Sonja Wagenaar (2017) Gebaseerd op: Constructive alignment, backwards design |