Onderwijs- en Innovatieplein

BL-Wave

De Blended Learning Wave is een praktische ontwerpbenadering, die het verbinden van fysieke leeractiviteiten op een betekenisvolle manier verbindt met online leeractiviteiten. Het uitgangspunt is het visualiseren van een logisch leerpad langs verschillende locaties van leren, waardoor er als het ware een golfbeweging ontstaat. Door het leerpad te visualiseren, ontstaat vervolgens snel inzicht in verschillende aspecten, zoals kansen voor toetsen en vormen van interactie. De methode leent zich het best voor het ontwerpen van cursussen en leeractiviteiten.

Stappen

Er zijn verschillende stappenplannen beschikbaar. Deze hanteren meestal het idee van backwards design, oftewel: starten met de beoogde uitkomsten in gedachten en dan terugwerken naar toetsing en leeractiviteiten.

  1. Kies een cursus die je gaat (her)ontwerpen. Houd de beoogde leeruitkomsten bij de hand.
  2. Doe eventueel een nul-meting: hoe is je huidige cursus opgezet qua leeractiviteiten en balans fysiek/online?
  3. Ontwikkel een cursusstructuur en werk deze uit op een storyboard.
  4. Visualiseer het leerpad van de student door een golfbeweging te ontwerpen. Dit geldt zowel voor leer- als toetsactiviteiten.
  5. Vraag om feedback van collega’s en studenten.
Sterke en zwakke punten

Sterk:

  • Laagdrempelig en relatief gemakkelijk op te zetten.
  • Makkelijk zelfstandig te gebruiken.
  • Stimuleert het goede gesprek over onderwijs.
  • Integratie van fysiek met online onderwijs staat centraal, waardoor de constructieve afstem­ming versterkt wordt.
  • Leidt vaak tot innovatie.

Zwak:

  • Minder geschikt voor curriculumontwerp. Het kan dan snel onoverzichtelijk worden.
  • Het resultaat is een blauwdruk. Daarna moet nog flink ontwikkeld worden.
Aandachtspunten en voorwaarden
  • Is het meest geschikt voor ontwerpen in groepen van 3-5 personen.
  • Het is sterk aan te bevelen om een student mee te laten ontwerpen.
  • Grote vellen papier en post-its zijn nodig (maar het kan ook online, in bijvoorbeeld een tool voor digitaal whiteboard).
  • Begeleiding van een onderwijsadviseur is een sterke pré.
  • Er zijn verschillende stappenplannen beschikbaar.
Aan de slag
Compleetheid
  • Ontwerpen
Niveau
  • Leeractiviteit
  • Cursus
Achtergrond

Ontwikkeld door Sonja Wagenaar (2017)

Gebaseerd op: Constructive alignment, backwards design

Gepubliceerd door  Programma Blended Learning 25 juli 2024