Onderwijs- en Innovatieplein

ABC learning design

De Arena Blended Connected (ABC) Learning Design methodiek is een 90-minuten durende ontwerpworkshop voor het ontwerpen van een cursus of opleidingsonderdeel. Kleine teams werken gezamenlijk aan het uitwerken van een leerreis op een visueel storyboard, waarbij ze vooraf geprinte kaarten met leeractiviteiten in een bepaalde volgorde leggen. Het uitgangspunt is het bereiken van je leerdoelen, door leeractiviteiten neer te leggen en keuzes te maken tussen wat je met en zonder technologie ondersteunt.

Stappen
  1. Workshop introductie.
  2. Samenvatten van de cursus in een Tweet.
  3. Analyseren van de huidige situatie in een spindiagram.
  4. Storyboarden van globale leeractiviteiten.
  5. Specificeren van leeractiviteiten.
  6. Toetsing selecteren.
  7. Analyseren van de nieuwe situatie in een spindiagram.
  8. Plenaire uitwisseling van de resultaten.
Sterke en zwakke punten

Sterk:

  • Relatief snelle methodiek. In circa 90 minuten kun je tot een blauwdruk komen, die je vervolgens zelf later kan gaan ontwikkelen.
  • Erg hands-on, actiegericht. Hoge energie,snelkookpan stijl.
  • Zet de student centraal, werkend vanuit de zogenaamde student journey.
  • Heeft een complete online variant, waarin docenten ook zelfstand (verder) kunnen werken aan hun ontwerp.

Zwak:

  • De nadruk ligt wat sterk op leeractiviteiten en werkvormen, zonder rekening te houden met bv. de fysieke onderwijsruimtes (al geldt dit ook voor andere methodieken).
  • Wat moeilijker om de workshop online uit te voeren, het kan wel maar niet helemaal optimaal.
  • Het is een valkuil om snel te gedetailleerd te gaan discussiëren, terwijl het vooral gaat om het uitwerken van het skelet van een cursusontwerp.
Aandachtspunten en voorwaarden
  • Je hebt om deze workshop succesvol uit te voeren iemand nodig die daartoe is opgeleid.
  • Timemanagement is erg belangrijk.
  • De workshop vereist gedegen voorbereiding, zoals het printen van alle benodigde materialen
Aan de slag
Compleetheid
  • Analyseren
  • Ontwerpen
Niveau
  • Leeractiviteit
  • Programma
Achtergrond

Ontwikkeld door Clive Young en Nataša Perović (2014)

Gebaseerd op: connected curriculum, constructive alignment, conversational framework (Diana Laurillard 2012)
Gepubliceerd door  Programma Blended Learning 25 juli 2024