Onderwijs- en Innovatieplein

4C/ID

4C/ID staat voor Vier Componenten Instructie Ontwerp. Het is een ontwerpmodel, gebaseerd op cognitief-psychologische kennis over leren en probleem oplossen, dat te zien als een hulpmiddel om op een systematische manier onderwijs te ontwerpen voor complexe (beroeps)taken. Toepassing van het volledige model voor het inrich¬ten van curricula is goed mogelijk, maar een onderwijsprogramma kan ook verbeteren wanneer alleen onderdelen van het model worden gebruikt.

Stappen
  1. Ontwerp leertaken.
  2. Ontwerp beoordelingsinstrumenten.
  3. Orden leertaken.
  4. Ontwerp ondersteunende informatie.
  5. Analyseer cognitieve strategieën.
  6. Analyseer mentale modellen.
  7. Ontwerp procedurele informatie.
  8. Analyseer cognitieve regels.
  9. Analyseer voorwaardelijke kennis.
  10. Ontwerp deeltaakoefening.
Sterke en zwakke punten

Sterk:

  • Geschikt voor complexe (beroeps)taken.

Zwak:

  • Relatief complexe methodiek, en daardoor niet laagdrempelig.
  • Leent zich niet goed voor individueel ontwerpen.
  • Niet specifiek gericht op blended leren.
Aandachtspunten en voorwaarden
  • Vooral voor ontwerpsessies in teamverband.
  • Begeleiding van een inhoudelijke ervaringsdeskundige is sterk aan te bevelen.
Aan de slag
Compleetheid
  • Analyseren
  • Ontwerpen
  • Ontwikkelen
Niveau
  • Cursus
  • Programma
Achtergrond

Jeroen van Merrienboer (1997)

Gebaseerd op: cognitive loed theory (CLT)

Gepubliceerd door  Programma Blended Learning 25 juli 2024