Onderwijs- en Innovatieplein

Student-leerinhoud interactie

Bij sociale binding denk je wellicht niet aan leermaterialen of de leerinhoud. De leeromgeving én de leerinhoud zijn echter niet los van elkaar de zien.

De gemeenschappelijke interesse in het onderwerpen kan al een band geven. En opdrachten en vraagstukken die studenten met elkaar bespreken kunnen bijdragen aan goede student-student interactie.

Betekenisvolle interactie met het leermateriaal laat de studenten de relevantie zien van wat ze leren. Gebruik maken van persoonlijke ervaring en praktijkvoorbeelden door de docent of medestudenten helpen om de leerstof voor de studenten ‘echt’ te maken

Hoe?

  • De kleine dingen tellen. Besteed wat tijd (vóór) elke les om met de studenten contact te maken. Hoe gaat het met hen?
  • Laat ze weten dat je belangstelling voor hen hebt.
    Zorg in je klaslokaal voor een veilig klimaat waarin feedback, discussie en uitwisseling van ideeën een belangrijk onderdeel zijn van de bijeenkomst. Spreek mensen erop aan wanneer ze een onveilig klimaat creëren.
  • Er zijn korte video’s in de digitale leeromgeving om de module en onderwerpen te introduceren, waarbij de docent te zien/horen is.
  • In de leeromgeving staan korte video’s (en in ieder geval foto’s) met een introductie van de docent
  • In de leeromgeving, online en fysieke communicatie worden studenten aangesproken met hun naam
  • Tijdens de lessen (met name bij de eerste lessen) is expliciet aandacht voor sociale binding.
Gepubliceerd door  Afdeling Communicatie 11 juli 2024