Onderwijs- en Innovatieplein

Binding met medestudenten

Leren van elkaar is een krachtig manier om diep leren tot stand te brengen.

Overleggen, discussiëren en uitleggen aan een ander maakt het begrip van de stof beter. En door de verbinding tussen studenten wordt de motivatie verhoogd. Studenten moeten elkaar als ‘mens’ zien door echte en eerlijke gesprekken. Samenwerken is echter niet vanzelfsprekend: studenten moeten leren samenwerken en samenwerken in groepen.

Als docent ben je regisseur van groepsprocessen en heb je daarom een belangrijke rol bij het creëren van omstandigheden die studenten sneller laten deelnemen aan sociale processen; binnen en buiten de klas).

Hoe?

Hier zijn enkele dingen die je kunt doen om samenwerken te ondersteunen:

  • Zorg voor een goede kennismaking. Bij de start van het eerste studiejaar gaat het uiteraard om een eerste kennismaking. Maar ook later in het jaar heeft het meerwaarde om aandacht te besteden aan kennismaking. Bij deze latere kennismaking kan steeds meer de verdieping opgezocht worden. Kijk voor inspiratie voor werkvormen in de Activitool.

  • Stimuleer sociale interactie buiten de inhoud om, zodat studenten elkaar ook persoonlijk leren kennen.

  • Laat tijdens lessen ruimte voor gezelligheid: gun de studenten wat tijd om te wennen aan de setting en de groepsgenoten.

  • Probeer een veilige sfeer te creëren in jouw klas door een open en empathische houding aan te nemen. Daarnaast wordt duidelijkheid erg gewaardeerd. Hanteer vaste regels en een duidelijke structuur, met daarbinnen genoeg ruimte om tot mooie leerresultaten te komen!

  • Het stimuleren van dat studenten elkaar als ‘mens’ zien, d.m.v. echte en eerlijke gesprekken te faciliteren en stimuleren.

  • Structureer positieve onderlinge afhankelijkheid, zodat het succes van één student een positief effect heeft op de rest van de groep

  • Benadruk individuele verantwoordelijkheid: elke student is verantwoordelijk voor zijn eigen leerproces en het helpen van de andere groepsleden om te slagen.

  • Creëer bewust ruimte in je lesopzet voor open en constructieve feedback. Leer studenten ook feedback geven en vooral ook ontvangen. Maak hierbij onderscheid tussen inhoud en relatie.

  • Probeer activiteiten of opdrachten in je les te verwerken waarin een wederzijdse afhankelijkheid cruciaal is (zie activitool: Jigsaw werkvorm).

  • Leg de verantwoordelijkheid voor een succesvolle samenwerking deels bij studenten. Denk hierbij aan roulerende rollen voor voorzitters, tijdsbewakers en samenvatters. Het is ook mogelijk om studenten samen een samenwerkingscontract op te laten stellen.

  • In groepswerk zullen onvermijdelijk conflicten ontstaan. Dit is normaal. Des te belangrijker is het dat je de ruimte en mogelijkheid creëert waar studenten er open over kunnen praten.

  • Indien conflicten ontstaan: zie dit als een leermoment! Het is belangrijk hier aandacht aan te besteden en ruimte en mogelijkheid te creëren dat studenten er open over kunnen praten.

Gepubliceerd door  Programma Blended Learning 2 april 2024