Onderwijs- en Innovatieplein

Binding met docenten en opleiding

De HvA is een grote organisatie. De keerzijde is dat studenten zich niet altijd gezien voelen bij of door hun opleiding. En juist dat blijkt zo belangrijk.

Studenten willen niet het gevoel hebben dat ze een ‘nummertje’ zijn, maar willen zich gezien voelen als persoon. Gelukkig zijn er genoeg manieren voor de docent en de opleiding om studenten het gevoel van betrokkenheid te geven.

Hoe?

• Heet individuele studenten welkom en noem ze bij hun naam. Hiermee laat je hen impliciet merken dat het gewaardeerd wordt dat ze er zijn, en tegelijkertijd krijgen ze het gevoel dat ze als persoon gezien worden en niet als nummertje.

• Begin de les beginnen met een zogenaamde check-in (zie activitool). Dit kan heel kort, door het met de groep even te hebben over dingen die ze meegemaakt hebben of die ze bezig houden. Het kan ook uitgebreider door alle studenten even te laten vertellen ‘hoe ze erbij zitten’. Daarmee geef je ze niet alleen persoonlijke aandacht, maar kom je ook te weten of er dingen spelen die van invloed kunnen zijn op de les of op het leren van de student. De tijd nemen voor een check-in kost wat tijd, maar het vergroot vaak het effect van wat er daarna gebeurt.

• Bied openingen voor de student om je te benaderen. Hoe benaderbaar je je ook opstelt als docent, het kan voor studenten een behoorlijke stap zijn om een docent aan te spreken als er iets is. Maak er bijvoorbeeld een gewoonte van om na een les als laatste je lokaal uit te gaan. Een student die iets wil bespreken kan dan langzaam inpakken en je aanspreken wanneer de rest van de klas weg is. Soms moet je een student zelfs nog even helpen. Als je ziet dat een student wat treuzelt en als laatste de klas uit gaat, kun je met een simpel ‘Hoe gaat het?’ een opening bieden voor de student om met je in gesprek te gaan.

• Maak ook buiten de les af en toe een praatje met (een groepje) studenten. Op deze manier verlaag je de drempel voor studenten om even iets met je te bespreken. Daarnaast zorgen dit soort kleine gesprekjes ervoor dat studenten zich gezien voelen, in plaats van dat ze zich een nummer voelen.

• Wees je bewust van de signalen die je afgeeft. Door de rol- en machtsverhouding tussen docenten en studenten voelen veel studenten snel afstand tussen hen en de docent. De band tussen docent en student komt dan ook vaak te voet, maar gaat te paard. Kleine dingen kunnen een bevestiging zijn voor het beeld dat een docent studenten dom, vervelend of lui vindt. Wees je dus bewust van jouw gedrag, non-verbale communicatie en verbale communicatie en welke uitwerking dit kan hebben op de studenten.

• Maak het voor studenten ook zo makkelijk mogelijk om jou te vinden. Zorg er dus voor dat je zichtbaar en bereikbaar bent voor de student, maar vooral: creëer duidelijkheid. Je hoeft natuurlijk niet altijd bereikbaar te zijn, maar laat een studenten wel weten wat ze van je kunnen verwachten. Geef bijvoorbeeld aan via welk kanaal je het liefst vragen krijgt, en laat ze weten hoe snel ze een reactie kunnen verwachten.

• Zorg er verder voor dat -wanneer jij geen antwoord kunt geven op een vraag- je een student doorverwijst naar iemand die het antwoord wel heeft. Naast dat dit veel frustratie voorkomt, zorgt dit er ook voor dat een student zich gezien voelt.

• Vraag om feedback. Wat kan jij verbeteren?

• Laat zien dat je iets doet met vragen en feedback van studenten.

Gepubliceerd door  Programma Blended Learning 2 april 2024