Onderwijs- en Innovatieplein

Lesvorm

Er zijn verschillende vormen van het geven van onderwijs. Welk soort onderwijs je geeft hangt af van het doel dat je wil bereiken, moet de student informatie verwerven, kennis maken met onderwerpen of het toepassen van stof? In dit deel kan je vinden welke vorm waarvoor geschikt is en hoe je de gekozen vorm het beste kan toepassen.

Verschillende type leeractiviteiten vragen een verschillende aanpak omdat de doelen vaak anders zijn. Door verschillende soorten leeractiviteiten in je module te gebruiken, leren de studenten de stof vanuit verschillende invalshoeken. Leeractiviteiten kunnen we indelen op basis van doelen en vormen van interactie:

Zelfstandig (zelfstudie)

Zelfstandig nieuwe kennis verwerven is een belangrijke vaardigheid voor Hbo-studenten. Het opdoen van nieuwe kennis kan op vele manieren: het lezen van literatuur, het maken opdrachten of het zelfstandig oefenen met praktijkproblemen of het doen van eigen veldonderzoek (zoals interviews) of literatuuronderzoek/ deskresearch.

Kennisoverdracht (hoorcollege)

Een hoorcollege kan een effectieve manier van onderwijs zijn, zeker voor grote groepen studenten . Je kunt verschillende strategieën bedenken om de inhoud over te brengen, in plaats van alleen zenden kun je colleges gebruiken om meer te focussen op het ondersteunen van het begrijpen, het bespreken van misconcepties en het toepassen van de nieuwe kennis in praktijksituaties.

Een mooi aanvulling hierop is een gastcollege door een externe expert over toegepaste kennis en ervaringen te organiseren.

Oefenen vaardigheden en toepassen kennis (werkcollege)

Werkcolleges geven studenten de mogelijkheid om samen of individueel te oefenen of kennis toe te passen bij opdrachten. De docent of andere ondersteuners zijn beschikbaar om te helpen met vragen. Het toepassen van kennis in praktijksituaties (practica en beroepsopdrachten) is natuurlijk een belangrijke manier van leren van professionele vaardigheden.

Reflectie en feedback

Reflectie en (peer-)feedback zijn krachtige hulpmiddelen bij het leren van studenten. In elke leeractiviteit kun je hier aandacht aan besteden.

Gepubliceerd door  Programma Blended Learning 11 juli 2024