Onderwijs- en Innovatieplein

Waarom?

Verbondenheid is (samen met competentie en autonomie) voorwaardelijk voor motivatie en daarmee hogere prestaties en studiesucces.

Gevoelens van verbondenheid zijn essentieel voor academische prestaties. Diep leren en begrijpen kan alleen plaatsvinden als de hersenen zich in een ontspannen en open toestand bevinden. Dat is niet mogelijk als iemand het gevoel heeft er niet bij te horen of zich onveilig voelt. Het voeden van gevoelens van sociale verbondenheid en openheid in je klas is dus een van de basisfundamenten om je studenten te kunnen ondersteunen.

De studentervaring van onderwijs en leren gaat verder dan de cognitieve input van de leraar. Het gaat om relatie en verbinding, niet alleen tussen de studenten, maar ook tussen de student en de docent en met de leerstof. Studenten moeten zich kunnen verhouden tot de binnenkomende kennis om echt te leren. Om kritische, diepgaande discussies mogelijk te maken en studenten vragen te durven stellen, heeft men een klassikale omgeving nodig die wordt gekenmerkt door vertrouwen, nieuwsgierigheid en bereidheid om zich open te stellen en kwetsbaar te zijn (zodat ze durven zeggen: “ik begrijp dit niet”).

Gepubliceerd door  Programma Blended Learning 2 april 2024