Onderwijs- en Innovatieplein

Binding met het vakgebied

Bij studentbinding denk je wellicht niet binding met het vakgebied. Dit is echter wel belangrijk.

Wanneer een student een duidelijke beroepsidentiteit heeft, motiveert dit en vergroot het studiesucces. Daarnaast zorgt het ervoor dat de student zich onderdeel voelt van een (beroeps-)groep, wat ook weer een positief effect heeft op de student.

Hoe?

  • Geef in je vak ook expliciet aandacht aan (het ontwikkelen en onderhouden van) een beroepsframe en de beroepsidentiteit. Ga bijvoorbeeld in gesprek over de sociale aspecten van jouw vak die een plek krijgen in het beroep (Wat is het beroepsbeeld? Hoe kijken professionals hiernaar?).

  • Help de student bij het zien van het grotere geheel. Geef bij de start van een lesreeks weer wat de student gaat leren door de leeruitkomsten door te nemen. Koppel hieraan hoe de leeruitkomsten zich verhouden tot het beroep en wat de meerwaarde is van de lesreeks.

  • Zorg voor authenticiteit. Gebruik lesmateriaal, casuïstiek en opdrachten die dicht bij de praktijk staan en zo realistisch mogelijk zijn. Op die manier is het voor de student makkelijker om het geleerde in de context van het vakgebied te plaatsen, en groeit de beroepsidentiteit.

  • Geef stage-ervaringen van studenten een podium. Organiseer bijvoorbeeld terugkomdagen met intervisies om ervaringen uit de stages uit te wisselen. Een andere optie is om studenten (in groepjes) te laten reflecteren op in hoeverre zij de lesinhoud terugzien in hun stagepraktijk; zo krijgt elke student een breder beeld.

  • Zorg als docent dat je praktijkervaring relevant blijft. Door zelf een meeloopdag in de praktijk te organiseren of contact te houden met de praktijk blijf je als docent up-to-date. Dit is ook een mooie toepassing voor je Duurzame Inzetbaarheidsuren!

  • Betrek de praktijk, lectoraten en Centres of Expertise bij je onderwijs.

  • Nodig met enige regelmaat gastsprekers uit. Gastsprekers hebben een directe link met het vakgebied en kunnen de praktijk duidelijk en levendig schetsen voor de student. Het is mooi als de expertise van gastspreker aansluit op de theorie in het curriculum. Denk bij gastsprekers ook aan klanten of patiënten om hun standpunt van de praktijk te belichten.

  • Zorg voor een betekenisvolle leeromgeving. Richt de omgeving op een betekenisvolle manier in, zodat deze overeenkomsten heeft met de beroepspraktijk waarvoor je opleidt. Dit geldt voor de onderwijsruimtes, maar ook voor de gedeelde ruimte. Dit kan met materialen uit de praktijk, maar ook bijvoorbeeld met beeldmateriaal.

  • Besteed ook aandacht aan de ethische aspecten van het beroep. Laat de centrale waarden van het beroep terugkomen in het onderwijs, en heb gesprekken over bijvoorbeeld ethische dilemma’s die het beroep met zich meebrengt.

Gepubliceerd door  Programma Blended Learning 2 april 2024