Onderwijs- en Innovatieplein

Hoe?

Hoe bepaal en ontwikkel je de leeruitkomsten voor jouw module, vak of les? En hoe ga je hiermee aan de slag?

Formuleer leeruitkomsten waarbij je precies aangeeft welke kennis, inzicht, attitude of vaardigheden aan het einde van de onderwijseenheid wenselijk zijn. De leeruitkomsten zijn een meetbaar resultaat van (ontwikkelde) competenties.  

We gaan er hierbij vanuit dat op curriculumniveau de leeruitkomsten zijn vastgesteld, en dat er een (wellicht algemeen) uitgangspunt ligt voor de module, het vak. Wanneer dit ontbreekt, adviseren we je contact op te nemen met de team coördinator of curriculumcommissie.

Uit het ontwerp van de module is de onderbouwing en fundament, inhoud en de doelgroep van je module duidelijk geworden. Op basis daarvan kun je nu leeruitkomsten formuleren. Er zijn verschillende taxonomieën of methodes om leeruitkomsten of leerdoelen op te stellen. Binnen de opleiding is er wellicht al een keuze gemaakt voor een methode. Hierbij kun je denken aan:

Drie voorbeelden van leeruitkomsten

De eerste twee zijn voorbeelden van een leeruitkomsten zoals je die vooral ziet in een eerste jaar. De tweede is een voorbeeld van een leeruitkomst zoals je die vaker ziet verderop in de opleiding. Het is dan ook vaak gebruikelijk om een leeruitkomst in het laatste jaar minder concreet en complexer te formuleren van in het eerste jaar: er komt immer steeds meer samen en je wilt niet uitkomen op een leeruitkomst van 20 zinnen.

Let op: dit moet niet en is geheel afhankelijk van hoe de opleiding is opgebouwd. Gebruikt je opleiding vooral leerdoelen binnen een module?

  1. De student behandelt brandwondenslachtoffers volgens de EHBO-richtlijnen.
  2. Een student heeft de praktische vaardigheid ontwikkeld om een in een gesimuleerd situatie met behulp van de Javascript de interactie van webpagina te testen en te verbeteren. De student programmeert volgens de opgegeven standaarden.
  3. De student herkent de factoren die belangrijk zijn bij gezondheidsinstandhouding gedurende de levensloop en kan deze verantwoord toepassen bij het analyseren van het risico op gezondheidsproblemen. Hierbij wordt gebruikt gemaakt van actuele literatuur.

Als je de leeruitkomsten hebt geformuleerd is de volgende stap nadenken over de toetsing van de leeruitkomsten of delen daarvan. Klik op onderstaande knop voor een stappenplan. Het stappenplan helpt je keuzes te maken, leeruitkomsten scherp te noteren en te zorgen voor een goed uitgangspunt voor jouw onderwijsontwikkeling.

Gepubliceerd door  Programma Blended Learning 2 april 2024