Onderwijs- en Innovatieplein

Ontwikkelingsgericht toetsen

Het belang van Ontwikkelingsgericht Toetsen (OGT)

Binnen het onderwijs- en toetsbeleid van de Hogeschool van Amsterdam (HvA) staat het principe van ontwikkelingsgericht toetsen centraal.

Ontwikkelingsgericht toetsen is een manier om vast te stellen in hoeverre een leerdoel is bereikt of een competentieniveau is behaald. Toetsen vervullen daarbij een beslissende, lerende en evaluerende rol, waardoor ze veelzijdig zijn binnen het onderwijsproces. Feedback is in dit proces essentieel, omdat het studenten helpt te groeien en hun vaardigheden verder te ontwikkelen.

Voordelen

Voor studenten biedt ontwikkelingsgericht toetsen verschillende voordelen. Ten eerste nemen zij een actieve rol in hun leerproces door informatie te verzamelen over hun voortgang richting het behalen van de leerdoelen. Deze actieve houding sluit nauw aan bij de zelfregulatietheorie. Hier wordt zelfregulatie gezien als een proces waarbij leerlingen hun eigen leeractiviteiten plannen, monitoren en evalueren. Door de zelfregulatie te versterken krijgen studenten niet alleen beter inzicht in hun ontwikkelpunten, maar krijgen ze ook meer grip op hun leerproces. Dit komt hun algehele leerresultaat ten goede.

Docenten profiteren eveneens van deze aanpak. Ontwikkelingsgericht toetsen geeft docenten waardevol inzicht in de voortgang van hun studenten. Ze kunnen zien waar een student staat in zijn of haar ontwikkeling en welke stappen nog nodig zijn om de leerdoelen te bereiken. Dit inzicht stelt docenten in staat hun didactische aanpak aan te passen en beter af te stemmen op de (individuele) leerbehoeften van studenten.

Meetmomenten

Binnen OGT zijn er diverse meetmomenten die specifiek gericht zijn op de ontwikkeling van studenten. Formatieve meetmomenten zoals quizzen, zelfbeoordelingen met rubrics en zelfevaluaties op basis van vastgestelde criteria ondersteunen studenten in hun leerproces. Deze meetmomenten bieden studenten de mogelijkheid om feedback te ontvangen van peers, experts en docenten, wat hen helpt hun leerprestaties te verbeteren.

Naast formatieve meetmomenten zijn er ook summatieve meetmomenten, die worden gebruikt voor de uiteindelijke beoordeling en om studiepunten toe te kennen. Beide vormen – formatief en summatief – bieden waardevolle inzichten in de voortgang van studenten en helpen bij het formuleren van nieuwe leerdoelen voor verdere ontwikkeling.

Toetsen en feedback worden gezien als leermomenten voor zowel studenten als docenten. Studenten ontvangen waardevolle feedback van docenten, medestudenten en het werkveld, die ze kunnen omzetten in concrete vervolgacties. Opleidingsteams zijn verantwoordelijk voor het effectief inrichten van deze meetmomenten. Hierbij wordt rekening gehouden met de functie, variatie, toegankelijkheid, het aantal meetmomenten en de inzet van Portflow, met het oog op zowel ontwikkeling als besluitvorming.

Ondersteunende tools

In de bovenstaande tekst over ontwikkelingsgericht toetsen (OGT) is duidelijk geworden dat de ontwikkeling van studenten inzichtelijk wordt aan de hand van toetsing en bewijzen, waarna wordt bepaald of een student voldoende vooruitgang heeft geboekt. Maar waar plaatst een student deze bewijzen? Hiervoor is het portfolio, een digitaal systeem dat ondersteuning biedt aan OGT. Binnen de HvA gebruiken wij hiervoor Portflow.

Meer weten?

Ben je werkzaam bij de HvA en wil je meer informatie en onderbouwing over ontwikkelingsgericht toetsen? Klik dan hier.

Gepubliceerd door  Programma Blended Learning 18 september 2024