Onderwijs- en Innovatieplein

Ontwikkelingsgericht toetsen

Het belang van Ontwikkelingsgericht Toetsen (OGT)

Binnen het onderwijs- en toetsbeleid van de Hogeschool van Amsterdam (HvA) staat het principe van ontwikkelingsgericht toetsen centraal.

Toetsing en beoordeling worden gezien als leermomenten voor zowel studenten als docenten. Studenten ontvangen betekenisvolle feedback van docenten, medestudenten en het werkveld, die ze kunnen omzetten in vervolgacties. Opleidingsteams zijn verantwoordelijk voor een passende inrichting van de toetsing, waarbij rekening wordt gehouden met functie, variatie, toegankelijkheid, aantal meetmomenten en de inzet van ICT-tools, gericht op zowel ontwikkeling als besluitvorming.

Voordelen

Voor studenten biedt ontwikkelingsgericht toetsen diverse voordelen. Allereerst nemen zij een actieve rol in hun leerproces door middel van zelfbeoordeling en het geven en vragen van feedback. Dit actieve engagement helpt studenten niet alleen om beter inzicht te krijgen in hun eigen ontwikkelpunten, maar stelt hen ook in staat om meer controle te krijgen over hun leerproces, wat leidt tot verbeterde zelfregulatie.

Docenten profiteren eveneens van deze aanpak. Ontwikkelingsgericht toetsen geeft docenten waardevol inzicht in de voortgang van hun studenten. Ze kunnen zien waar een student staat in zijn of haar ontwikkeling en welke stappen nog nodig zijn om de leerdoelen te bereiken. Deze feedback stelt docenten in staat hun didactische aanpak aan te passen en beter af te stemmen op de individuele leerbehoeften van studenten, wat uiteindelijk de kwaliteit van het onderwijs ten goede komt.

Meetmomenten

Binnen OGT zijn er meerdere meetmomenten die specifiek gericht zijn op ontwikkeling. Formatieve meetmomenten, zoals formatieve quizzen, zelfbeoordelingen met behulp van rubrics en zelfevaluaties aan de hand van gestelde criteria, zijn bedoeld om studenten te helpen zich te ontwikkelen. Daarnaast krijgen studenten waardevolle feedback van Peers, experts en docenten, wat hen helpt hun leerproces continu te verbeteren.

Naast formatieve toetsing is er ook summatieve toetsing, die gebruikt wordt voor de uiteindelijke beoordeling en beslissing over het toekennen van studiepunten. Deze summatieve meetmomenten geven inzicht in waar een student staat in zijn of haar leerproces en helpen bij het formuleren van nieuwe leerdoelen voor verdere ontwikkeling.

Kortom, ontwikkelingsgericht toetsen biedt een structurele aanpak om het leerproces van studenten te optimaliseren en docenten te ondersteunen in hun onderwijstaak, wat uiteindelijk leidt tot een hogere kwaliteit van onderwijs en betere leerresultaten.

Meer weten?

Ben je werkzaam bij de HvA en wil je meer informatie en onderbouwing over ontwikkelingsgericht toetsen? Klik dan hier.

Gepubliceerd door  Programma Blended Learning 11 juli 2024