Onderwijs- en Innovatieplein

Feedback

Wil je dat studenten zich blijven ontwikkelen? Dan is feed ’back’ essentieel! Feedback helpt studenten te bepalen of ze nog op de juiste weg zitten en hoe ze verder moeten. Hoe geef je effectieve feedback of feedforward? En hoe zorg je dat studenten elkaar feedback geven?

Wat willen we bereiken met feedback? Hattie en Timperley (2007) stellen: “Het doel van feedback is om de discrepantie tussen het huidige en het gewenste prestatieniveau te verkleinen. (Hattie & Timperley, 2007). De term ‘feed’back’ is dus misleidend. Je kijkt niet alleen terug maar ook vooruit. Je hebt informatie nodig over hoe je kunt verbeteren en wat je moet veranderen.

Effectieve feedback beantwoordt de volgende drie vragen:

  • Waar ga ik naar toe / wat zijn de doelen? (Feed up)
  • Waar sta ik nu? (Feedback)
  • Hoe kom ik daar? (Feed forward)

Bij alle drie de vormen geef je studenten handvatten om verder te komen. Vaak wordt feedback gezien als het eindstation: de terugkoppeling na (summatieve) toetsing. Tussentijdse (formatieve) feedback heeft daarentegen veel meer effect op het leren! Het motiveert studenten en laat ze gerichter leren.

Gepubliceerd door  Programma Blended Learning 14 mei 2024