Onderwijs- en Innovatieplein

Aan de slag met OGT

Aanbod ondersteunende producten

Wil je meer weten over ontwikkelingsgericht toetsen (OGT) en/of ben je benieuwd hoe jouw opleiding er op dit moment voor staat als het op OGT aankomt?

Hieronder vind je een divers aanbod aan producten die jou en je collega's op weg helpen:

• Animatie: bekijk de animatie om kennis te maken met het concept van ontwikkelingsgericht toetsen.
  • Praatplaat - complete proces: gebruik de praatplaat om met elkaar in gesprek te gaan en inzichtelijk te krijgen in hoeverre jullie OGT al toepassen.
  • Praatplaat - leerweg student: bestudeer de praatplaat leerweg student en help jouw studenten te begrijpen hoe hun leerweg gedurende de opleiding eruit zal zien.
  • Praatplaat - student proces: gebruik deze praatplaat om studenten gedurende de opleiding te helpen herinneren hoe OGT precies in elkaar zit en wat er in de verschillende fases van hen wordt verwacht.
  • Scan OGT-Proof: voer in teamverband de scan uit om erachter te komen in hoeverre jullie onderwijsmodule al OGT-proof is.

De bijgevoegde handleidingen en kijkwijzers bieden extra uitleg en ondersteuning.

Animatie

De animatie is ontwikkeld voor opleidingen die zich willen oriënteren op ontwikkelingsgericht toetsen of die OGT willen integreren in hun onderwijs. Het doel van de animatie is om geïnteresseerden een indruk te geven van het concept OGT en bij te dragen aan een gedeelde basiskennis en terminologie. In de bijgevoegde kijkwijzer lees je waarom de animatie is gemaakt en waarom het nuttig is om deze te bekijken.

Praatplaat - complete proces

De praatplaat is ontwikkeld voor opleidingen die inzicht willen krijgen in de mate waarin zij momenteel ontwikkelingsgericht toetsen (OGT) al toepassen in hun onderwijs. Om dit inzicht te krijgen is een interactieve workshop ontwikkeld. De uitleg van de workshop is te vinden in de handleiding. De discussie/gesprekskaartjes waar in de handleiding naar wordt verwezen zijn ook hieronder te vinden.

Praatplaat - leerweg student

De praatplaat is een effectief hulpmiddel om de leerweg die een student aflegt te verduidelijken. Het is daarom raadzaam om eerst samen met de student de animatie te bekijken, voordat je de praatplaat inzet. De handleiding bevat een korte instructie voor de inzet van praatplaat om deze zo optimaal mogelijk te benutten.

Praatplaat - student proces

Je hebt met behulp van de animatie en de praatplaat - leerweg student jouw studenten kennis laten maken met ontwikkelingsgericht toetsen en hoe dit er binnen de opleiding uitziet.

Gebruik nu de praatplaat - student proces om studenten gedurende de opleiding te helpen herinneren hoe OGT precies in elkaar zit en wat er in de verschillende fases van hen wordt verwacht. Hang de plaat bijvoorbeeld op in de lokalen of deel deze via Brightspace.

Bijgevoegde handleiding is bedoeld om de student te helpen de plaat te begrijpen. De praatplaat en handleiding zullen komende studiejaar worden vervangen door één product: een poster. Zodra deze beschikbaar is wordt deze aan deze pagina toegevoegd.

Scan OGT-Proof

De scan is te gebruiken om als team je onderwijsmodule te evalueren. De scan leidt je langs vijf belangrijke onderwijsaspecten die samen de kern vormen van afspraak 4 uit ons Onderwijs en Toetsbeleid namelijk Ontwikkelingsgericht toetsen en beoordelen (OGT). De items bepalen je bij de vraag hoe tevreden je als team bent over de manier waarop aspecten van OGT in je module zijn verwerkt.

Teamsessie

De scan helpt je om helder inzicht te krijgen in de OGT-kwaliteit van je onderwijsmodule. Het effect dat we met OGT willen bereiken is het verzorgen van goed onderwijs dat studenten helpt hun leerdoelen - efficiënter - te bereiken. In de teamsessie is het de bedoeling om zowel individueel als in groepjes de scan in te vullen om hierna een gesprek te kunnen voeren over de OGT-kwaliteit van je onderwijsmodule en eventueel concrete stappen te formuleren om de module te verbeteren. Na het invullen van de scan, kun je de resultaten visualiseren met een spindiagram. Dit zorgt voor een duidelijk beeld van welke OGT-aspecten in de module al sterk ontwikkeld zijn en welke aandacht nodig hebben.

Om de scan met jouw team te doorlopen heb je volgende producten nodig: Handleiding Scan OGT-Proof en Scan OGT-Proof. Deze vind je hieronder.

Gepubliceerd door  Programma Blended Learning 11 juli 2024