Onderwijs- en Innovatieplein

Hoe?

Een introductie op learning analytics in Brightspace

Aanwezig in de course

Wie komt er kijken in de course?

  • In de Classlist (Groepslijst) zie je welke studenten zich hebben aangemeld voor je course. Normaliter zie je de hele lijst (View by User), maar je kunt daar uiteraard – mits jullie daarvan gebruik maken in de course – filteren op Section of (self-enrolment) Groups. Dan zie je alleen je eigen groep studenten.
  • In de rechterkolom staat de datum en tijd dat ze het laatst ingelogd waren in deze course. Je zou er voorzichtig iets van kunnen zeggen als dat te lang geleden is naar jouw zin. In overleg met het ICTO-team is het mogelijk om ook automatisch herinneringen per mail te laten verzenden door een zogenaamde ‘intelligent agent’, ofwel een geautomatiseerd mailtje op basis van criteria. Bijvoorbeeld als iemand zeven dagen niet in een Course is geweest. Of als een student een bepaalde opdracht heeft uitgevoerd. De ervaring leert dat een goed geformuleerde tekst een positief effect kan sorteren.

Leergedrag binnen activiteiten en topics

Wie volgt de activiteiten en topics?

  • Bij een assignment, quiz of discussion kan je gewoon zien wie iets heeft ingeleverd. Maar ook bij topics als een webpagina, video of pdf-document is dat te zien. Helemaal onderaan elke pagina in Brightspace vind je drie horizontale tabbladen. De rechter heet Completion Summary. Daar vind je welke studenten het onderwerp bekeken hebben (maar niet hoe intensief…). De studenten zelf zien een vinkje rechts van elk topic dat bekeken is. In het tabblad links staat bij het vinkje Required: Automatic. Dit houdt in dat een topic op volbracht/completed wordt gezet zodra de student het heeft geopend. Je kunt het vinkje ook op Manual zetten. Dit betekent dat de student zelf kan bepalen of hij/zij het onderwerp voldoende bestudeerd heeft en dan kan afvinken. Hiermee kan de student dus beter bijhouden wat haar nog te doen staat. En als ze het doen, kan jij beter bijhouden hoever de studenten zijn met de lesstof.
  • Als je het overzicht wilt krijgen over de hele course, en niet over de losse topics, dan gebruik je de tool Class progress .
  • Ook een statistisch beeld van welke pagina’s goed bekeken worden en hoeveel tijd studenten besteden op een topic, is standaard op te vragen. Zie onder het kopje Reports .
  • Als je interactieve leeractiviteiten inzet binnen je Course vanuit de FeedbackFruits Suite, dan geven deze tools jou als docent altijd een mooi en helder dashboard van de ingeleverde werken en de voortgang in het proces.
  • TIP om een nog helderder overzicht te krijgen: Maak van elke (deel-) opdracht een los topic. Moet een student 2 stukjes lezen en 2 filmpjes bekijken? Dan zijn dat 4 opdrachtjes. En dus niet één webpagina met alles erop beschreven.

Hoe activeer je je studenten terwijl het jou ook inzicht oplevert?

  • Wanneer je spelelementen inbrengt in je course, alsof je stempeltjes uitdeelt voor een geleverde prestatie, of een prijsje voor de beste discussiebijdrage, wakker je het competitie-instinct een beetje aan. Dit werkt erg stimulerend. In Brightspace heet dit Awards .
  • Doe met een quiz geregeld even een tussentoets. Je studenten kunnen zichzelf dan testen op hun voortgang, terwijl jij kunt bekijken op welke terreinen de studenten aardig meekomen en waar je wellicht meer aandacht aan moet besteden.
  • Om studenten actiever te betrekken bij de stof (teksten lezen, video kijken) kan je activerende opdrachtjes inzetten. Maak je video-instructies en/of voor te bereiden teksten interactief met de tool Interactive documents/video/audio . Met deze tool kunnen studenten bovendien voortbouwen op elkaars commentaren.

Voor de student

Houden de studenten nog overzicht?

Ook studenten kunnen binnen Brightspace de tool Class Progress gebruiken. Ze krijgen dan inzicht in hun eigen voortgang binnen de course. Je zou je studenten een overzicht kunnen bieden van alle dingen die ze moeten doen voor een vak, vooral ook als het offlineactiviteiten zijn. Wanneer je dat doet in de vorm van een checklist, kunnen ze afvinken wat ze gedaan hebben en houden ze het overzicht over hun eigen voortgang. Bovendien kan jij deze voortgang zo ook direct volgen.

Gepubliceerd door  Programma Blended Learning 2 april 2024