Onderwijs- en Innovatieplein

Scaffolding

Waarom?

Scaffolding strategieën, zoals diagnose en scaffolding, worden continu gebruikt om studenten te helpen en hen geleidelijk meer onafhankelijk te maken. Tijdens dit proces ervaren studenten enige mate van onzekerheid, wat alleen nuttig is als er ruimte is voor fouten in het curriculum.

Een voorbeeld van scaffolding is wanneer studenten geleidelijk kwaliteitsbesef ontwikkelen, zoals het leren oplossen van wiskundige problemen of het omgaan met praktijkcasussen. Het idee achter scaffolding komt voort uit het constructivisme en is gebaseerd op het concept van de 'zone van naaste ontwikkeling' van Lev Vygotsky, wat betekent dat studenten net boven hun huidige niveau moeten worden uitgedaagd.

Scaffolding kan zowel gepland als interactief zijn. Geplande scaffolding omvat vooraf bedachte leeractiviteiten zoals werkvormen en stage-opdrachten. Interactieve scaffolding gebeurt spontaan tijdens onderwijs-leergesprekken waarin docenten stap voor stap studenten begeleiden.

Gepubliceerd door  Programma Blended Learning 2 april 2024