Onderwijs- en Innovatieplein

Effectieve didactiek

Hoe?

Het werkgeheugen optimaal inzetten doe je door de belasting van randzaken zoveel mogelijk te minimaliseren (zoals een duidelijke structuur in Brightspace en een duidelijke instructie wat studenten moeten doen). Verder is het belangrijk om de hoeveelheid nieuwe informatie te doseren en op te bouwen in complexiteit. Van de volgende instructieprincipes (een deel van de ‘bouwstenen’ uit wijze lessen) weten we dat ze de cognitieve belasting optimaliseren:

Voortbouwen op aanwezige voorkennis

Nieuwe informatie wordt beter onthouden wanneer deze gekoppeld kan worden aan voorkennis. Voorkennis geeft studenten een kapstok waar zij nieuwe informatie aan op kunnen hangen.

Herhaal voorkennis op actieve wijze

Herhalen is hier het toverwoord! Voorkennis activeren kan door: · Quiz aan het begin of voorafgaand aan de les, bijvoorbeeld met Wooclap.

  • Begrippen uit de vorige les of module herhalen
  • Huiswerk bespreken en begrippen daaruit herhalen
  • Werkwijzen herhalen

Geef studenten een kapstok waar zij nieuwe informatie aan kunnen ophangen. Plaats de les en dat wat studenten geleerd hebben in een groter geheel. Dit kan je doen met een Advance organizer.

Aanbieden van leerstof in gestructureerde, beheersbare delen

Een duidelijke, gestructureerde en uitdagende instructie helpt studenten om te leren. Het leren wordt lastig als studenten niet weten wát er geleerd moet worden. Daarnaast ondersteund een warm leerklimaat de boodschap die je aan studenten over wilt brengen.

  • Helder communiceren
  • Structuur bieden, in de les en in de digitale leeromgeving.
  • Geef niet te veel leerstof tegelijk, maar deel dit op in kleinere stappen (chunks).
  • Uitdaging bieden en tempo houden. Stel uitdagende doelen zodat studenten gemotiveerd blijven. Verwacht veel van álle studenten.
Gepubliceerd door  Programma Blended Learning 2 april 2024