Onderwijs- en Innovatieplein

Chunking (brokken)

Onder Chunking verstaan we het opknippen van een grote hoeveelheid nieuwe informatie. Door de informatie op te delen in brokken kan de student het makkelijker begrijpen en beheersen.

Het werkgeheugen is een tijdelijke verwerkingsplaats in onze hersenen waar informatie kort wordt verwerkt voordat deze naar het langetermijngeheugen gaat of wordt vergeten. Het is essentieel voor leren, maar heeft beperkte capaciteit en bewaart informatie slechts kort, meestal 15-30 seconden. Het langetermijngeheugen slaat informatie op en het werkgeheugen haalt informatie daaruit op. Herhaalde oefening maakt het ophalen van informatie gemakkelijker, terwijl ongebruikte informatie langzaam vervaagt en wordt vergeten omdat ons brein voortdurend informatie vergeet.

In ons langetermijngeheugen wordt informatie gegroepeerd in kennisschema's, wat betekenisvolle structuren zijn die kleine kennisfragmenten verbinden. Bijvoorbeeld, het ochtendschema kan elementen bevatten zoals een wekkergeluid, opstaan, aankleden, ontbijten, enzovoort. Deze schema's ontwikkelen zich door nieuwe informatie aan bestaande schema's toe te voegen of door nieuwe schema's te creëren.

Gepubliceerd door  Programma Blended Learning 2 april 2024