Onderwijs- en Innovatieplein

Hybride onderwijs

Bij hybride lesgeven is een deel van de studenten fysiek aanwezig en een deel online. Dit is handig voor studenten die niet naar de campus kunnen of willen komen, maar het vergt extra inspanning van docenten. Bedenk daarom of hybride voor jou de beste oplossing is. In dit artikel vind je tips en informatie per faculteit.

Het verschil tussen hybride lesgeven, online lesgeven en blended learning

Bij hybride lesgeven is een deel van de studenten fysiek in de klas aanwezig, terwijl de rest online meedoet. Online lesgeven houdt in dat alle studenten online deelnemen. Blended learning is een onderwijsvorm waarin fysieke activiteiten worden gecombineerd met online activiteiten om een meer diverse leerervaring te creëren.

Wanneer kies je voor hybride lesgeven?

Recent onderzoek toont aan dat hybride onderwijs de nodige didactische en technologische uitdagingen met zich meebrengt (Raes et al., 2020). Het is lastig om je aandacht te verdelen tussen de studenten in de klas en online. Het risico bestaat dat je online studenten minder aandacht geeft, waardoor ze minder betrokken zijn en afgeleid raken. Bedenk daarom goed waarom je hybride onderwijs verkiest boven volledig online of volledig fysiek onderwijs. Hybride onderwijs kan een uitkomst zijn voor studenten die topsport beoefenen, die mantelzorg verlenen of in het buitenland stage lopen.

Vooraf

  • Voor hybride onderwijs moet je je lessen (gedeeltelijk) herontwerpen. Dit kost tijd. Maak bijvoorbeeld optimaal gebruik van asynchrone leeractiviteiten rond de les om in de hybride les doelgericht aan de slag te kunnen.

  • Laat je ondersteunen door O&O, de AV-dienst en/of student-assistent(en). Kijk bij informatie per faculteit.

  • Reserveer tijdig een lokaal met hybride voorzieningen of leen de apparatuur die je nodig hebt. Kijk bij informatie per faculteit.

  • Oefen vooraf met de apparatuur en tools die je gaat gebruiken. Organiseer bijvoorbeeld een proefles waarin je je laptop aansluit op de apparatuur, je presentatie deelt en een break out room start. Ben je met collega’s? Volg dan ook online een proefles van je collega om te ervaren hoe het is als online student.

  • Begin simpel met niet te veel tools en technische uitdagingen. Bouw dit uit naarmate je meer ervaring krijgt.

  • Geef zowel de fysieke als online studenten duidelijke instructies aan het begin van de eerste les.

  • Vraag fysiek aanwezige studenten om niet door elkaar heen te praten, omdat studenten thuis dan niets kunnen verstaan.

  • Vraag online studenten zich net zo te gedragen als ze in de klas zouden doen. Dus actief deelnemen, webcam en geluid aan.

  • Bespreek met studenten hoe zij hybride onderwijs voor zich zien. Het helpt om verwachtingen te managen en met elkaar een commitment te hebben om het onderwijs zo goed als mogelijk vorm te geven. Zo zijn studenten meer betrokken.

  • Vraag de studenten die naar de klas komen om ook laptops (en oortjes) mee te nemen. Op die manier kunnen bij werkvormen hybride groepjes gemaakt worden.

  • Denk goed na over hoe je de werkvormen wilt uitvoeren. Vooral als je de studenten in groepjes wilt laten werken is het verstandig van vooraf te bedenken hoe je de groepen vormt. Ook hybride? Of juist fysiek gescheiden van online? Hoe verdeel je je aandacht? Hoe kunnen studenten vragen stellen?

Tijdens

  • Plan tijd voor aanvang van de les om de hybride apparatuur op te starten.

  • Maak student(en) in het lokaal verantwoordelijk, bijvoorbeeld als moderator van de chat van studenten op afstand.

  • Hou je uitleg duidelijk en kort en controleer regelmatig of studenten het begrepen hebben.

  • Online studenten raken gemakkelijker afgeleid. Zorg voor veel interactie en geef ruimte en tijd voor vragen en opmerkingen via chat of audio.

  • Bedenk een manier om van álle studenten te monitoren of zij het begrepen hebben. In de klas is dit sneller te zien aan de mimiek van studenten, maar monitor ook de studenten die online aanwezig zijn. Een voorbeeld hiervan is om studenten aan te spreken of om af en toe een emoticon in de chat te laten sturen.

  • Neem de tijd om studenten bekend te maken met de tools die je in de les gaat gebruiken.

  • Op ActiviTool.nl vind je een overzicht van tools en werkvormen die je kunt gebruiken in je hybride les.

  • Opnemen van de les is alleen toegestaan als je kunt aantonen wat de toegevoegde waarde ervan is. Tijdens de opname moeten studenten hun camera en microfoon uitzetten. Er mogen geen namen, beelden of (chat)bijdragen van studenten in beeld zijn in verband met privacybescherming. Meer info is te vinden op Werkafspraken Microsoft Teams & Brightspace.

  • Bel bij technische problemen Facility Services: 020 595 1403.

Na

  • Evalueer regelmatig hoe het gaat en hoe je studenten de lessen ervaren. Bespreek dit bijvoorbeeld in de les en vraag studenten een enquête in te vullen.

Gepubliceerd door  Programma Blended Learning 18 augustus 2024