Onderwijs- en Innovatieplein

Wijze lessen voor inrichten klaslokaal

WIJZE LES 1

Wat we vanuit de wetenschap weten over hoe mensen het beste leren, is samen te vatten in een aantal stellingen. Voor het inrichten van goede leeromgevingen, moet je rekening houden met:

• Leren is geen kijksport
  • Actief leren betekent dat de geest actief betrokken is en dat leerlingen dynamische deelnemers zijn aan hun leerproces. Ze reflecteren op en monitoren zowel de processen als de resultaten van hun leerproces
  • Degene die het werk doet, leert

Stel jezelf de volgende vraag als je een klaslokaal binnenkomt: Als er geen leerlingen in de klas waren, zou ik dan kunnen doen wat ik van plan ben te doen? Als uw antwoord op de vraag ja is, doe het dan niet.

WIJZE LES 2

De inrichting en uitstraling van een (online) leeromgeving hebben effect op hoe studenten denken over leren en het onderwijs. Ze creëren verwachtingen bij studenten over hoe ze zich moeten gedragen, hoe ze moeten leren en hoe belangrijk hun school het leren en onderwijs vindt. Een traditioneel hoorcollegezaal nodigt niet uit tot actief leren, het ontbreekt er van structuur en mogelijkheden om actief te leren.

WIJZE LES 3

De inrichting van de leeromgeving is van invloed op de mate van interactie tussen docenten en studenten en tussen studenten onderling. Het is wetenschappelijk bewezen dat de mate van interactie van invloed is op het leerproces. Hoe meer interactie, hoe hoger de leeropbrengst. Het is daarom belangrijk dat de tafels en stoelen zo worden geplaatst dat alle studenten contact kunnen maken met de docent en/of hun medestudenten.

WIJZE LES 4

Gedeelde besluitvorming. Een van de succesfactoren is de gedeelde besluitvorming over hoe de (toekomstige) leeromgeving eruit moet zien. Alle stakeholders, van roosteraars, huisvesting tot docenten en studenten hebben samen didactische principes opgesteld waaraan elke fysieke leeromgeving moet voldoen. Daarna werkten ze uit hoe dit er in de praktijk uit kan zien.

WIJZE LES 5

Begin met kleine stappen en experimenteer. Er is een enorm aanbod aan meubilair van draaiende, comfortabele bureaustoelen, in plaats van klapbare bankjes, tot schermen die geplaatst kunnen worden tot poefen. Bedenk hoe studenten makkelijker interactie kunnen hebben. Dit zijn de eerste stappen richting de ‘active learning classrooms’.

WIJZE LES 6

Bied docenten en studenten voldoende en op tijd ondersteuning voor het juiste gebruik van leeromgevingen en de bijbehorende technologie. Ondersteuning kan op verschillende momenten worden gegeven, zoals voor de les door middel van uitleg, rondleiding en instructiemateriaal. Maar ook tijdens de les kan directe support wenselijk zijn.

WIJZE LES 7

Evalueer of de leeromgeving wordt gebruikt zoals hij is bedoeld en doe dit het liefst al voordat de leeromgeving in gebruik wordt genomen.

Gepubliceerd door  Programma Blended Learning 11 juli 2024