Onderwijs- en Innovatieplein

Stappenplan

Stap 1. Oriëntatie op de inzet van ICT-tools

Kijk eerst hoe de inzet van een digitale tool past bij de didactiek en de huidige inrichting van de toetsing binnen de opleiding indien je aan de slag wilt met het inzetten van een digitale tool. Houd er rekening mee dat het ontwerp van het onderwijs leidend is en niet de functionaliteit van een tool. Neem de toetsvorm dus als uitgangspunt en bedenk waarom en wat je wilt toetsen, voordat je nagaat hoe je dat kunt doen en welke (functionele) eisen dat stelt aan een tool en aan de afname.

Het is aan te raden om je te hierbij laten adviseren door de facultaire ICT- en O&O-ondersteuning. Zij zijn op de hoogte van de afspraken binnen de HvA, van de tools die al binnen de faculteit worden gebruikt, en kan je verder ondersteunen bij de keuze en de inzet van digitale tools. Bespreek natuurlijk ook je ideeën met je collega’s, teamleider en de opleidingsmanager.

Stap 2. Maak een keuze uit de beschikbare tools bij de HvA

De tabel biedt een overzicht van de relevante tools die HvA-breed beschikbaar zijn. Voor deze tools heeft de HvA een contract (licentie), zijn risicoanalyses opgesteld (conform AVG) en passende beheersmaatregelen getroffen. Je kunt deze tools dus veilig gebruiken voor de daar benoemde toepassingen. Er zijn wel een aantal aandachtspunten om rekening mee te houden:

  1. Geen enkele tool kan onbeperkt en voor alle toepassingen worden ingezet. Er kunnen contractuele beperkingen zijn, zie kolom ‘licentie’.
  2. Alle genoemde tools kunnen gebruikt worden bij formatief evalueren. De tools zijn echter niet allemaal geschikt voor summatief beoordelen, zie kolom ‘Summatief beoordelen (J/N)’.
  3. Er is helaas geen vaste definitie van een ‘veilige’ tool. De tools zijn getest op technische veiligheid. De opzet van de toets en de manier waarop studenten de toets maken heeft veel effect. Ga dus altijd in gesprek met experts binnen jouw faculteit.
  4. Een beperkt aantal tools kan in een veilige gecontroleerde toetsomgeving worden ingezet, bijvoorbeeld TestVision, Mobius en Sowiso . Daarin bereik je het hoogste niveau van toetsveiligheid. Denk daarbij aan afname op beveiligde apparaten, fysieke surveillance en digitale monitoring.
  5. Alleen in een beperkt aantal tools is geïntegreerde authenticiteitscheck (plagiaatcontole) beschikbaar.
  6. Applicaties zoals Excel, SPSS of Matlab kunnen, onder voorwaarden, ook in een veilige omgeving worden ontsloten voor toetsing van beroepsvaardigheden. Raadpleeg daarvoor de facultaire ondersteuning.

Stap 3. Houd rekening met de randvoorwaarden bij summatief toetsen met ICT

  1. Hanteer bij het afnemen van de toetsen altijd de regels uit de actuele toetsafnameprotocollen op de HvA-beleidspagina.
  2. Zorg voor grondige testen van de digitale toetsafname: bepaal of de toets naar tevredenheid kan worden afgenomen.
  3. Bied studenten de gelegenheid voor een oefentoets in dezelfde tool, als kennismaking met de tool om te veel verrassingen voor studenten te voorkomen.
  4. Online proctoring is niet toegestaan bij de HvA, alleen voor specifieke uitzonderingen en met toestemming van het CvB. Informatie hierover vind je op de HvA-beleidspagina (OP-beleid-buitenland-studenten).

Het overzicht tools veilige online afname toetsen vind je in de PDF hieronder.

Gepubliceerd door  Programma Blended Learning 2 april 2024