Onderwijs- en Innovatieplein
AI beleid
De razendsnelle ontwikkelingen op het gebied van generatieve AI, zoals ChatGPT, hebben een aanzienlijke impact op ons onderwijs. Om docenten te ondersteunen heeft de HvA regels en adviezen hoe om te gaan met generatieve AI in het onderwijs. Daarnaast ontwikkelde het taalbeleidsteam van Studentenzaken de handreiking Taal, denken, leren en generatieve AI.
Generatieve AI in Onderwijs: regels en adviezen
Deze regels en adviezen zijn voor studenten, docent-onderzoekers en andere onderwijsmedewerkers, zoals managers, adviseurs en ondersteuners. De regels en adviezen helpen generatieve AI (GenAI) innovatief en verantwoord toe te passen.
We willen verantwoord omgaan met GenAI in de HvA. Daar hoort duidelijkheid bij waar grenzen liggen. Hierover zijn regels geformuleerd: die geven aan waar je je aan moet houden. Daarnaast zijn er uitgangspunten: dat zijn zaken die we belangrijk vinden maar die niet goed als regel of advies te formuleren zijn. Tenslotte geven we adviezen: deze geven aan waar je rekening mee moet houden maar laten ruimte hoe je dit in je eigen specifieke situatie doet. Dit doen we omdat we de mogelijkheden van GenAI in het onderwijs willen benutten, terwijl GenAI zich snel ontwikkelt. Dat leidt tot steeds nieuwe mogelijkheden én vragen. Nog niet alle vragen over GenAI zijn goed te beantwoorden. De antwoorden die we wel hebben, passen niet altijd in alle situaties. Opleidingen zijn immers verschillend. Dit alles vraagt om ruimte voor maatwerk, ruimte om te leren en innoveren.
Handreiking taal en generatieve AI
Wat kun je als docent doen om taal- en denkontwikkeling bij je studenten ondanks én dankzij generatieve AI te stimuleren? Die vraag staat centraal in de nieuwe, praktische handreiking ‘Taal, denken, leren en generatieve AI’ van het taalbeleidsteam van Studentenzaken.
ChatGPT en andere taalmodellen zijn woordmachines die op basis van statistiek het volgende woord voorspellen en die geen kennis in zich hebben of representeren. Daardoor zijn ze onbetrouwbaar, maar bruikbaar als je je bewust bent van de risico’s. De focus ligt hier op schrijfvaardigheid; schrijven is immers bij uitstek een taak die GenAI al dan niet kan overnemen. De daarmee samenhangende vaardigheid, leesvaardigheid, komt ook aan bod.