Onderwijs- en Innovatieplein

Hoe?

Hoe kan ik studentwelzijn bevorderen?

De student ervaart een luisterend oor

Dit houdt in dat studiebegeleiders en docenten actief en regelmatig contact onderhouden met studenten, zowel online als fysiek. Persoonlijke aandacht, zoals het aanspreken van studenten bij naam en het tonen van interesse in hun welzijn, is belangrijk. Ruimte voor dialoog en aandacht voor zowel inhoudelijke als niet-inhoudelijke aspecten van het 'student zijn' is belangrijk, De lessen zitten dus niet volledig vol met inhoud. Communicatie over niet inhoudelijke zaken vindt plaats. Docenten dienen als dagelijks aanspreekpunt en benadrukken thema's zoals eenzaamheid en sociale interactie. Juist de geïntegreerde studiebegeleiding draagt bij aan verhoging van studentwelzijn (en daarmee studiesucces).

Communicatie over studentwelzijn

De communicatie over studentwelzijn en ondersteuning moet zich richten op medestudenten. Veel studenten vinden het lastig om toe te geven dat het niet goed met hen gaat, en het zoeken naar hulp en het benaderen van iemand kan een grote drempel zijn. Daarom is het belangrijk om direct te communiceren, naast het versturen van nieuwsbrieven en mails naar alle studenten. Dit kan via docenten, door studentwelzijn en ondersteuningsmogelijkheden zowel klassikaal als in individuele gesprekken te benoemen, en via Brightspace, door in elke omgeving links naar ondersteuning te plaatsen. Studenten moeten ook aan elkaar gekoppeld worden zodat ze elkaar kunnen helpen met het zoeken naar hulp en informatie, en gewezen worden op het belang van oog hebben voor elkaar. Het creëren van één aanspreekpunt in de opleiding voor vragen, die goed kan doorverwijzen, is essentieel. Ook is het van belang om alle beschikbare kanalen in te zetten om Studentinfo zo bekend mogelijk te maken en hierin consistent te zijn. Ten slotte moet er een plek zijn waar studenten zich kunnen aanmelden om te praten over hun welzijn, hun gevoelens en hoe het met hen gaat, eventueel onder de vlag van Studentinfo.

Communicatie over het onderwijsproces en de inhoud

Eenduidige en heldere communicatie over onderwijs en inhoud is cruciaal. Er moet nog duidelijker gecommuniceerd worden aan studenten over zaken zoals uitgestelde deadlines of extra toetskansen, bijvoorbeeld vanwege corona. Alle afspraken over het onderwijs en toetsing moeten bekend zijn bij alle medewerkers. Het docententeam moet binnen een module dezelfde uitleg, verwachtingen en eisen hanteren en communiceren, omdat onduidelijkheid voor verwarring en frustratie zorgt. Eerlijke en duidelijke communicatie over de eisen voordat een vak start, zoals informatie over toetsing, beoordeling, rubrics, etc., is essentieel. De eisen moeten gedurende het hele vak hetzelfde blijven; je kunt niet tijdens de wedstrijd de spelregels aanpassen. Ook moet er gecommuniceerd worden over zaken zoals vertraging bij het nakijken, waar meestal begrip voor is bij studenten, zolang het maar gecommuniceerd wordt. Ten slotte is het belangrijk om duidelijk te zijn over een standpunt en ervoor te zorgen dat alle docenten hiervan op de hoogte zijn, om verwarring en frustratie te voorkomen. Bijvoorbeeld, als in het moduleboek staat dat men in duo’s mag werken, moeten alle docenten dit volgen om inconsistentie te voorkomen.

Waar kun je als docent terecht als de hulpvraag van de student buiten jouw scope valt? (en waar kun je als student terecht?)

  • Studentinfo
  • Studiebegeleider / community coach
  • De casemanager
  • Studentendecaan
Gepubliceerd door  Programma Blended Learning 2 april 2024