Onderwijs- en Innovatieplein

Stappenplan opstellen leerresultaten

Hoe stel ik leerresultaten op binnen een curriculum?

1. Start met het landelijke opleidingsprofiel

Hierin zijn voor alle opleidingen de eindkwalificaties uitgewerkt. Bij sommige opleidingen zijn hierin ook al de leerresultaten of zelfs gedrags- en/of handelingsindicatoren uitgewerkt.

2. Het centrale thema

Stel op basis van de vraag van de arbeidsmarkt en de domeinbeschrijving vast wat het centrale thema van de modules/de opleiding is. De vraag van de arbeidsmarkt vormt de basis; wat is nodig, welke kennis en vaardigheden moet iemand beheersen om gekwalificeerd te zijn? Welke wensen zijn er vanuit de opleiding voor de vereiste opbrengsten?

Zorg ervoor dat je als opleiding een eigen onderscheidend opleidingsprofiel hebt met een duidelijke identiteit. Van belang is om te denken van buiten naar binnen: eerst het resultaat bepalen dat je van de student wilt zien en dan vaststellen wat de relatie daarvan met het leerproces is.

3. De leerresultaten

Verzamel, scherp aan of ontwerp op basis van de voorgaande 2 stappen, de leerresultaten die als uitkomst dienen van de gehele opleiding. Maak hierbij gebruik van de Tuningsystematiek.

4. Maak een voorlopige forumulering van leerresultaten

Maak een voorlopige formulering van de leerresultaten en controleer of het gehele programma afgedekt is. Formuleer maximaal 12 leerresultaten voor een geheel programma.

5. Werk per landelijke eindkwalificatie de leerresultaten naar niveau

Werk per landelijke eindkwalificatie de leerresultaten uit naar niveau, volgens de complexiteitsniveaus van ZelCom.

Let er bij het formuleren van de leerresultaten binnen het curriculum logisch zijn opgebouwd naar zelfstandigheid en complexiteit.

Aard van taak Aard van context Mate van zelfstandigheid
Niveau I - basis (propedeuse)
  • eenvoudig
  • gestructureerd
  • past bekende methoden volgens vaste normen
  • bekend
  • eenvoudig
  • monodisciplinair
  • sturende begeleiding
Niveau II - gevorderd (hoofdfase) (ook passend bij ad)
  • complex
  • gestructureerd
  • hanteert bekende methoden in wisselende situaties
  • bekend
  • complex
  • monodisciplinair
  • in de praktijk onder begeleiding
  • coachende begeleiding
Niveau III - expert (afstudeerfase)
  • complex
  • ongestructureerd
  • verbetert methoden en past normen aan de situaties aan/ hanteert methoden in nieuwe situaties
  • onbekend
  • complex
  • multidisciplinair
  • in de praktijk
  • zelfstandig
  • begeleiding indien nodig

6. Uitwerken concrete vereisten prestaties in leeruitkomsten

Als de leerresultaten van het curriculum vastgesteld zijn worden deze vertaald naar leeruitkomsten voor de modules. Omdat leeruitkomsten ook de basis vormen voor toetsing/examinering en leerinhouden is het aan te raden om vast te stellen wat precies vereist is om een prestatie bij toetsing en examinering als ‘voldoende’ aan te kunnen merken. Dit werk je bijvoorbeeld uit in gedrags- of handelingscriteria. Deze worden in sommige opleidingen (die ontwikkelen op basis van het 4CID-model) gekoppeld aan beroepstaken. Lees hier verder voor het ontwikkelen van leeruitkomsten.

Gepubliceerd door  Programma Blended Learning 23 mei 2024