Onderwijs- en Innovatieplein

LEERRESULTATEN OP CURRICULUMNIVEAU

Je curriculum wordt opgebouwd op basis van de beoogde leerresultaten (ook wel eindkwalificaties of competenties). Leerresultaten beschrijven wat studenten aan het einde van de opleiding minimaal moeten kennen en kunnen om aan de verwachtingen van het werkveld en de maatschappij te voldoen. Op deze pagina leer je hoe je leerresultaten formuleert die helder, toetsbaar en toepasbaar zijn binnen de hele opleiding. Leerresultaten vormen de basis van het curriculumontwerp en geven richting aan alle onderwijseenheden en leeractiviteiten.

Wat zijn leerresultaten en wat niet?

Leerresultaten zijn overkoepelende, meetbare doelen die aangeven welke kennis, vaardigheden en houding een student aan het einde van een opleiding beheerst. Ze zijn afgestemd op de eisen en behoeften van het werkveld en de bredere maatschappij, waardoor ze zorgen voor een relevante opleiding. Leerresultaten helpen studenten, docenten en het werkveld te begrijpen welk eindniveau vereist is om als afgestudeerde succesvol te zijn. Volgens de Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek (WHW) dienen deze leerresultaten bovendien als een houvast om de kwaliteit van de opleiding te waarborgen. (Bron: Vernieuwenderwijs, 2023)

Leerresultaten beschrijven de gewenste output van een volledig leertraject. Ze vormen de leidraad voor de specifieke leeruitkomsten op module- en opleidingsniveau en dienen als toetsbare eindkwalificaties. Hoewel leerresultaten breed geformuleerd zijn, bieden ze een duidelijk kader voor het ontwerpen van een consistent curriculum en het beoordelen van de eindcompetenties van studenten.

Waarom werken met leerresultaten?

Het werken met leerresultaten biedt duidelijke voordelen:

  • Richting en samenhang: Leerresultaten structureren het curriculum en geven richting aan alle modules, vakken en leerlijnen binnen de opleiding.

  • Transparantie en toetsbaarheid: Leerresultaten maken voor alle betrokkenen – studenten, docenten, en het werkveld – helder wat het gewenste eindniveau is, waardoor zowel het leerproces als de uiteindelijke toetsing duidelijk zijn.

  • Relevantie en aansluiting op de praktijk: Doordat leerresultaten zijn afgestemd op het beroepsveld, waarborgen ze dat afgestudeerden de benodigde competenties beheersen om succesvol te zijn in hun vakgebied.

Leerresultaten zijn dus geen specifieke lesdoelen, maar geven een overkoepelend beeld van wat een opleiding beoogt. Ze bieden een solide basis voor verdere specificatie van leeruitkomsten binnen het curriculum en vormen een kapstok waaraan de leerdoelen van verschillende modules en vakken worden opgehangen. Door de leerresultaten als basis te nemen, wordt het mogelijk om het curriculum af te stemmen op de behoeften van zowel studenten als het werkveld, in lijn met de vereisten van de wetgeving.

Gepubliceerd door  Programma Blended Learning 7 november 2024