Centre of Expertise Urban Education

Programmalijn 'Dialoog, polarisatie en controverse'

We leven in een tijd van polarisatie en controverses. Dat raakt ook kinderen en jongeren en daarmee professionals die met hen werken. We zien deze polarisatie en controverse in de werkpraktijk van educatieprofessionals en jeugdprofessionals én in de beroepsopleidingen toenemen. Professionals en docenten van de betreffende opleidingen weten lang niet altijd hoe zij hiermee om moeten gaan. Op welke manieren bespreek je namelijk kwesties die morele tegenstellingen oproepen? Met welk doel doe je dat? Wie bepaalt die doelen? Welke kaders zijn er binnen werkvelden in het jeugddomein en binnen de aanverwante opleidingen? En welke positie neem je als professional en als docent in het hoger onderwijs aan? Mag je sturend zijn of moet je alle standpunten gelijk behandelen? Hoe ga je daar als team mee om?

Dialoog centraal

Binnen deze programmalijn stellen we dialoog centraal in het vinden van antwoorden op dergelijke vragen. In samenwerking met het educatiedomein en het brede jeugddomein onderzoeken, ontwikkelen en evalueren we dialoogpraktijken. Educatieprofessionals en jeugdprofessionals (zoals leraren, jongerenwerkers, jeugdcoaches, jeugdhulpverleners) spelen daarin een hoofdrol. Verder betrekken we ook beleidsmakers, docenten in het hoger onderwijs en onderzoekers.

Maatschappelijke en politieke vraagstukken

Thematisch gezien richten we ons op maatschappelijke en politieke vraagstukken die in de samenleving of onder kinderen en jongeren controverses oproepen. Het is niet vanzelfsprekend dat kinderen en jongeren op een open manier met anderen over deze vraagstukken spreken. Soms gebeurt dat helemaal niet. Als dat wel gebeurt, komen lang niet altijd verschillende perspectieven naar voren en is er lang niet altijd een moreel kader in die gesprekken aanwezig waarbij democratische waarden voorop staan.

Dialoog brengt uitwisseling, verdieping en kwaliteit

De waarde van een dialogische benadering is onder meer de uitwisseling van perspectieven, het verdiepen van standpunten, de kwaliteit van onderlinge interacties en de gezamenlijke waardenverkenning. In deze programmalijn staat dus dialoog over controverses centraal.

Samenwerking

We zoeken samenwerking met initiatieven in de samenleving en sluiten aan bij bestaande initiatieven binnen de HvA. Voorbeelden zijn het project ‘Dialogisch burgerschapsonderwijs over controversiële thema’s in de klas ,’ het opleiden in dialogisch handelen in de opleiding Social Work en het ondersteunen van HvA ambities in diversiteit en inclusie .

Aan dit programma werken medewerkers van de lectoraten Burgerschapsonderwijs , Kansrijke Schoolloopbanen en Youth Spot .

Gepubliceerd door  Urban Education 14 juni 2024