Centre of Expertise Urban Education
Programmalijnen Urban Education
De onderzoeksagenda is verdeeld in drie programmalijnen. Agenda en onderzoeksvragen komen tot stand in dialoog met de eigen opleidingen, het werkveld, belanghebbenden en kennisinstellingen. Jaarlijks herijken we de onderzoeksagenda.
1. Verborgen kennisbronnen
Deze kennisbronnen helpen kinderen en jongeren om hun plek in de wereld te vinden. Het blijft vaak een uitdaging voor professionals om deze kennisbronnen zichtbaar te maken en te benutten.
2. Dialoog, polarisatie en controverse
Het is niet vanzelfsprekend dat kinderen en jongeren op een open manier met anderen over controversiële vraagstukken spreken. Als dat wel gebeurt, komen lang niet altijd verschillende perspectieven naar voren en is er lang niet altijd een moreel kader in die gesprekken aanwezig waarbij democratische waarden voorop staan.
3. Armoede en bestaanszekerheid
Als er armoede en bestaansonzekerheid speelt bij gezinnen, heeft dit een direct effect op de ontwikkeling en kansen van kinderen en jongeren. Jeugdprofessionals in het sociaal domein zetten zich, met wisselend succes, in om de bestaanszekerheid van gezinnen te verhogen. In deze programmalijn gaan we op zoek naar beperkingen, nieuwe denkwijzen en invloed die de professional wél heeft op het zorgen voor gelijke kansen voor kinderen en jongeren.