Centre of Expertise Urban Education
Overzicht van de toegekende projecten binnen het Centre of Expertise Urban Education.
Hier staan alle toegekende projecten van het Centre of Expertise Urban Education. Deze projecten geven een impuls aan onderzoek en onderwijsontwikkeling: om de maatschappelijke uitdagingen rond opvoeding en onderwijs in de grote stad op te pakken en alle kansen binnen een diverse stad te benutten.
-
Het volharden van potentieel langstuderende studenten leraar wiskunde
3 jul 2023 - 31 dec 2023Het schoolvak wiskunde is een beladen vak. Het heeft de status dat je slim moet zijn: je kan het of je kan het niet. Daarnaast staat de kwaliteit van het wiskundeonderwijs onder druk door het lerarentekort. Er zijn ...
-
Student zoekt stage
1 mei 2023 - 1 dec 2023Stages zijn cruciaal in het hbo en voor studenten vaak de eerste opstap naar een baan. Helaas is er nog altijd sprake van ongelijke kansen en discriminatie op de stagemarkt*. Eerstegeneratiestudenten, studenten met ...
-
Patronen in scholen
1 mei 2023 - 31 dec 2024Binnen het onderzoeksprogramma ‘Patronen in Scholen’ van het lectoraat Leren & Innoveren proberen we meer zicht te krijgen in patronen in scholen die leraren en teams in de weg zitten en zijn we op ...
-
Op weg naar het hbo, in het hbo, en daarna
1 sep 2022 - 31 jan 2023Voor eerstegeneratie- en mbo-studenten kan de overstap naar het hbo groot zijn. En studenten die een relatief grote overstap moeten maken, switchen vaker van studie en vallen vaker uit. Hoe kunnen we deze studenten ...
-
Een goed begin? Groepsgesprekken over racisme, macht en privilege
1 sep 2022 - 31 dec 2023Dit onderzoek beschrijft hoe je een eerste gesprek met collega's over racisme, macht en privilege in het onderwijs kunt voeren. Onderzoekers van het Centre of Expertise Urban Education en Lectoraat Kansrijke ...
-
Dialogisch burgerschapsonderwijs over controversiële thema’s in de klas
1 aug 2022 - 31 aug 2026Burgerschapsonderwijs wordt in een polariserende samenleving steeds belangrijker. Een uitdaging is het bespreken van maatschappelijk controversiële vraagstukken, zoals migratie, stikstofcrisis, terrorisme en het ...
-
Podcastserie Minder uren, betere lessen?
1 mrt 2022 - 18 apr 2023Kan het reduceren van het aantal lesuren in het basis- en voortgezet onderwijs bijdragen aan beter onderwijs? Wat betekent minder lestijd voor kansengelijkheid, curriculumdruk, ouders en de buiten/naschoolse sector? ...
-
Yoga & Urban Stress: Happy Minds
3 jan 2022 - 31 jan 2023In de grote stad ervaren kinderen meer stress: daar zijn stress reducerende activiteiten dus hard nodig, maar deze zijn vaak best kostbaar en niet voor iedereen toegankelijk. Daarmee is het extra belangrijk dat ...
-
Stemmen stimuleren van mbo-studenten
1 okt 2021 - 31 jul 2023Jongeren op het mbo participeren minder tijdens verkiezingen dan hun leeftijdsgenoten op hbo en universiteit. Dit geldt in het bijzonder voor jongeren uit wijken met een oververtegenwoordiging van mensen met een lage ...
-
Kansrijke schoolloopbaan lerarenopleiding Gezondheidszorg en Welzijn
1 sep 2021 - 1 feb 2022De studentpopulatie van de (voltijd) lerarenopleiding Gezondheidszorg en Welzijn is overwegend bicultureel, heeft een MBO-achtergrond en is vaak eerste-generatiestudent. Deze combinatie zorgt voor een heel ...
-
Seksuele opvoeding in onderwijs en jeugdzorg
1 sep 2021 - 1 apr 2022Sinds de commissie Samson in 2012 liet zien dat seksueel misbruik in tehuizen en pleeggezinnen voorkomt, is er in de jeugdzorg meer aandacht voor seksuele opvoeding. Jeugdzorgorganisaties trainen hun medewerkers ...
-
Workshop IQ110
1 aug 2021 - 1 dec 2021In hoeverre draagt de workshop IQ110 bij tot het ontwikkelen van een professionele identiteit en handelingsbekwaamheid bij (toekomstige) onderwijs- en opvoedingsprofessionals ten aanzien van de onzichtbare krachten ...
-
Duurzame inbedding van professionalisering in het omgaan met diversiteitsvraagstukken
1 aug 2021 - 1 dec 2021Bij een diverse studenteninstroom is het nodig de sensitiviteit van docenten t.a.v. inclusief onderwijs duurzaam te borgen. Bij de lerarenopleiding Gezondheidszorg en Welzijn hebben docenten en studenten een ...
-
Betrokkenheid van langstudeerders in een online afstudeercafé
2 mrt 2020 - 30 jul 2021Aan welke kenmerken moet een online leer-ontmoetingsruimte voldoen om bij bachelor- en masterstudenten pedagogiek van de Hogeschool van Amsterdam, met vertraging in de afstudeerfase, de betrokkenheid bij ...
-
Leerkrachtidentiteit en toekomstperspectief: een longitudinale verkenning onder pabostudenten
1 jan 2020 - 31 jul 2021Het aantrekken en behouden van leraren in het basisonderwijs is een lastige uitdaging. Dit geldt vooral in de grootstedelijke omgeving. De ontwikkeling van een sterke leerkrachtidentiteit speelt een belangrijke rol ...
-
De rol van (aankomende) VO docenten bij duurzaamheidseducatie in een grootstedelijke omgeving
1 jan 2020 - 31 jul 2021Duurzaamheid en klimaatverandering staan sterk in de maatschappelijke belangstelling. In Amsterdam is gebleken dat het bewustzijn van leerlingen over duurzaamheid en klimaatverandering sterk verschilt met het ...
-
Diversiteit in de voor-en vroegschoolse educatie
1 jan 2020 - 31 jul 2021Internationale uitwisseling in de beroepspraktijk is een krachtige leeromgeving voor de ontwikkeling van onze aanstaande professionals. Dit project geeft hier een nodige impuls aan door met internationale ...
-
Interprofessionele samenwerking bij Infant Mental Health
1 jan 2020 - 31 jul 2021In 2018 lanceerde minister Hugo de Jonge van VWS het actieprogramma Kansrijke Start. Dit programma benadrukt het belang van de eerste 1000 dagen van een kind voor de gezondheid in het latere leven. Investeren in een ...
-
Jeugdhulp en inclusief onderwijs in de grote stad
1 jan 2020 - 31 jul 2021Dit project is een inhoudelijke verdieping waar het gaat over leerlingen van voortgezet speciaal en passend onderwijs en het versterken van de praktische pedagogische en didactische vaardigheden van studenten op dit ...
-
Literatuur en burgerschap
1 jan 2020 - 31 jul 2021In de hedendaagse multiculturele en grootstedelijke omgeving is het belangrijk om burgerschapskwaliteiten te ontwikkelen. Literatuuronderwijs heeft veel potentie om bij te dragen aan de ontwikkeling van dit ...
-
Vijf stappen in een hybrid learning course: betrokkenheid bij medestudenten en de opleiding
1 jan 2020 - 31 jul 2021In de grootstedelijke omgeving hebben onderwijsinstellingen zoals de Hogeschool van Amsterdam te maken met een diverse studentenpopulatie. Dit vraagt om meer aandacht voor het omgaan met verschillen. Er wordt gezocht ...
-
Pedagogisch handelen in contact met jongeren 10-23 jaar
1 jan 2020 - 31 jul 2021Steeds vaker wordt een beroep gedaan op jeugdprofessionals in de grote stad om problemen van jongeren te voorkomen. Jeugdprofessionals zijn hier echter onvoldoende voor toegerust. Dit project ontwikkelt ...
-
POMO (Positief Omgaan met Meertaligheid in Onderwijs)
1 jan 2020 - 31 jul 2021Meertaligheid is een gegeven in het voortgezet onderwijs, zeker in grootstedelijke omgevingen. Tegelijkertijd wordt deze talige rijkdom in het huidige onderwijs nauwelijks erkend en benut. Dat is een gemiste kans. ...
-
Taalsterker in de studie: zelfstandig schrijfvaardigheid verbeteren met gefocuste revisie
1 jan 2020 - 31 jul 2021De schrijfvaardigheid van veel studenten in het hoger onderwijs blijkt te wensen over te laten . Dit geldt in het bijzonder voor de grootstedelijke context, zoals Amsterdam waar de studentpopulatie zeer divers is qua ...
-
Wie dit begrijpt is gek: mondelinge academische taal in het hbo
1 jan 2020 - 31 jul 2021Academische taalvaardigheid vormt een obstakel voor specifieke studentengroepen in het hbo. In dit project onderzoeken we hoe docenten hun mondelinge taalaanbod in hun onderwijs kunnen aanpassen, zodat het beter ...
-
Stimuleren van een pedagogisch klimaat in de buurt
1 jan 2020 - 31 jul 2021De buurt waar kinderen opgroeien is belangrijk voor hun ontwikkeling. In dit project onderzoeken we werkzame elementen in interventies om een pedagogisch klimaat in de buurt te stimuleren. We gebruiken deze ...
-
Tune In - Een vliegende start op het HBO
1 feb 2019 - 31 dec 2019Om de transitie naar het hbo te versoepelen helpt het een startende hbo-student als hij een beeld heeft van wat er nodig is om de rol van hbo-student succesvol te bekleden. Eerder onderzoek toont aan dat er ...
-
Non-verbale communicatie in een superdiverse klas
1 feb 2019 - 1 dec 2019In de superdiverse klassen van de grootstedelijke omgeving spelen vele culturen en gebruiken een rol. Het is voor docenten moeilijk om al deze – soms respectloze – non-verbale communicatie te herkennen, ...
-
Academische taal als obstakel
1 jan 2019 - 1 nov 2019Op het eerste gezicht lijkt het HBO een laagdrempelige instelling, met relatief veel studenten uit ondervertegenwoordigde groepen. Maar deze groepen hebben een grotere kans om uit te vallen, en dat lijkt deels te ...
-
Hoe werken professionals effectief samen in teams?
1 jan 2019 - 1 dec 2019Er is een internationale beweging op gang gekomen die ertoe moet leiden dat kinderen meer samen gaan ontwikkelen en leren in de vroegschoolse periode. Dit vraagt veel van de betrokken professionals, die moeten kunnen ...