Logo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpaginaLogo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpagina
Onderzoeksproject

True Price Lab

1 september 2023 - 28 juni 2024

Het project 'True Price Lab' onderzoekt de werkelijke kosten van producten, inclusief milieu- en sociale impact. Het doel is inzicht te bieden en consumenten te motiveren de echte prijs te betalen, met aandacht voor duurzaamheid en eerlijkheid.

De echte prijs van een product gaat verder dan de prijs in de winkel. Het omvat ook de kosten die gemeenschappen betalen naast vervuilende fabrieken en de prijs die toekomstige generaties dragen door de effecten van klimaatverandering.

Resultaten

Eerst verzamelen onderzoekers informatie over Nederlandse consumenten. Hiervoor wordt een vragenlijst uitgezet onder 2500 mensen die een goede afspiegeling zijn van de bevolking. Met deze resultaten wordt een communicatiestrategie ontwikkeld. Deze strategie wordt vervolgens getest in de praktijk: in het restaurant en de espressobar van het Corry Tendeloohuis.

In februari 2024 gaat het project van start. Het doel van dit project is om beter te begrijpen hoe je de boodschap over true pricing op een duidelijke manier kunt overbrengen aan klanten. Het project onderzoekt of klanten hierdoor bereid zijn om de echte prijs van eten en drinken te betalen.

Team

  • Sjoukje Goldman
  • Tessa Welmers
  • Iris Veldhuis
  • Jesse Weltevreden

Partners

True Price Lab is een project van het Centre for Economic Transformation (CET) en het Centre for Market Insight van de HvA. Het lectoraat Digital Commerce is als partner aangesloten. Het project werkt samen met True Price & Impact Institute, HvA Facility Management en cateraar CIRFOOD.

Bezoek het lectoraat Digital Commerce voor meer informatie