Onderwijs- en Innovatieplein

Checklist eindniveau

Om het niveau te bewaken kent de HvA binnen faculteiten meerdere organen, de toetscommissie en de examencommissie. De toetscommissie checkt de toetskwaliteit van individuele toetsen. De examencommissie kan richtlijnen voor toetsconstructie en voor de beoordeling opstellen.

Niveau bewaking van de ontwikkeling van de studenten naar het eindniveau wordt ook door de docent zelf gedaan. Handvatten die opleidingen binnen de HvA gebruiken zijn onder meer:

  • competentiematrijzen,
  • opbouw kennisbasis of BoKS-A (Body of Knowledge, Skills - Attitude),
  • niveautaxonomie.

Als de leerdoelen, toetsmatrijzen, toetsen en beoordelingsinstrumenten van de opeenvolgende onderdelen van een leerlijn naast elkaar worden gelegd, blijkt daaruit de opbouw naar het eindniveau.

Afsluiten hoofdfase op eindniveau

De hoofdfase wordt afgerond met het bachelorexamen. Dit kan bestaan uit meerdere tentamens op eindniveau, bij voorbeeld een afstudeeropdracht, een stage en een eindassessment. 

Passend bij de toetsprogramma benadering is dat de kritische elementen van de tentamens op eindniveau herkenbaar zijn in eerdere tentamens. Een voorbeeld: als een essay of een onderzoeksverslag onderdeel uitmaakt van de toetsing op eindniveau, dan hebben studenten daar eerder tijdens de opleiding ervaring mee opgedaan.  

Beoordelen van het eindniveau

Voor het toetsen en beoordelen gelden de volgende richtlijnen. In de schriftelijke informatie aan de student is opgenomen:

  • Leerdoelen
  • Opdracht
  • Criteria voor eindproduct
  • Beoordelingsprocedure
  • Beoordelingscriteria
  • Beoordelingsmodel
  • Weging/cesuur
  • Begeleiding
  • Planning en deadlines

Bij de voorbereiding van de toetsuitvoering geldt:

  • De schriftelijk informatie is vooraf beoordeeld door de toetscommissie.
  • Alle bovenstaande informatie is voorafgaand aan het studieonderdeel bekend bij studenten en examinatoren en word niet tussentijds aangepast.
  • Inlevertermijnen en deadlines worden consequent gehanteerd.
  • Bij afstudeeronderdelen wordt het landelijk protocol eindwerkstukken toegepast.

Bij afstudeeronderdelen zijn twee examinatoren verplicht; een van de examinatoren mag de begeleider zijn. De instructie aan examinatoren bevat:

  • Rolverdeling examinatoren.
  • Instructies voor het beoordelen, incl. weging van verschillende onderdelen (indien aan de orde).
  • Op welke wijze de student feedback ontvangt.
  • Wat te doen bij onenigheid over het cijfer.
  • Instructies voor het invullen beoordelingsmodel, nabespreken met student en invoeren cijfer in SIS.
  • Informatie over mogelijkheid tot herkansing.  

Archivering

Het gemaakte werk en de beoordelingsnormen van de afstudeeronderdelen worden zeven jaar bewaard. Voor de overige tentamens geldt een bewaartermijn van twee jaar (tot en met studiejaar 16-17) en één jaar (vanaf studiejaar 17-18)

Het archiveren betreft het gehele toetsdossier. Dit omvat: handleiding, beoordelingscriteria, beoordelingsnormen (incl. cesuurbepaling), het gemaakte werk, ingevulde beoordelingsformulieren. Bewaren mag fysiek en digitaal (ook in de vorm van video of beeldmateriaal). Binnen opleidingen spreekt men duidelijk af wie op welke momenten een rol speelt bij het archiveren van de toetsdossiers.

Gepubliceerd door  Programma Blended Learning 2 april 2024