Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding
Projecten
154 Resultaten
-
Het volharden van potentieel langstuderende studenten leraar wiskunde
3 jul 2023 - 31 dec 2023Het schoolvak wiskunde is een beladen vak. Het heeft de status dat je slim moet zijn: je kan het of je kan het niet. Daarnaast staat de kwaliteit van het wiskundeonderwijs onder druk door het lerarentekort. Er zijn ...
-
Het meten van studentbetrokkenheid in het hbo
5 jun 2023 - 31 jul 2024Om succesvol te kunnen studeren in het hbo is het van belang dat studenten zich zowel betrokken voelen bij hun onderwijsomgeving (identificatie) als zich betrokken gedragen (participatie). Veel interventies in het ...
-
Onderzoekend werken aan studiesucces in het hbo
5 jun 2023 - 16 aug 2024Met dit project ondersteunt het lectoraat 'Kansrijke schoolloopbanen in een diverse stad' voortdurend het onderzoekend werken aan studiesucces op de HvA. Docenten die Interventies of maatregelen hebben bedacht of ...
-
Diversiteit en Inclusie: wat moet je ermee als docent?
31 mei 2023 - 31 mei 2024Diversiteit en Inclusie (D&I) staan hoog op de agenda van de HvA. Tegelijkertijd is de kennis over deze thema’s in de organisatie versnipperd en zijn de professionaliseringsmogelijkheden beperkt. Bovendien ...
-
Student zoekt stage
1 mei 2023 - 1 dec 2023Stages zijn cruciaal in het hbo en voor studenten vaak de eerste opstap naar een baan. Helaas is er nog altijd sprake van ongelijke kansen en discriminatie op de stagemarkt*. Eerstegeneratiestudenten, studenten met ...
-
Een slecht begin is het dubbele werk
1 apr 2023 - 31 dec 2023Hoe beperken we ongelijkheid in inzetbaarheid onder Amsterdamse jongeren tijdens de transitie naar de arbeidsmarkt, die mogelijk wordt versterkt door de corona crisis?
-
HvA Tune In: het zomerbrugprogramma
1 apr 2023 - 31 jul 2024Van de studenten met laagopgeleide ouders (40% op het hbo) maakt 1 op de 4 de opleiding niet af. Onder medestudenten is dat 1 op 5. Om de kansen op studiesucces te bevorderen ontwikkelde de HvA, vanuit het lectoraat ...
-
Kansrijk curicculum
1 feb 2023 - 31 jul 2023In het studiejaar 2021-2022 hebben docenten van vijf Amsterdamse vo-scholen deelgenomen aan de leergang Kansrijk Curriculum.
-
Werkkgroep jongerenwelzijn in het onderwijs
1 nov 2022 - 31 jul 2023Volwassen worden is niet altijd makkelijk voor jongeren. Ze moeten een plek vinden in de maatschappij en hun eigen identiteit ontwikkelen. Tegelijkertijd zijn ze kwetsbaar voor het ontwikkelen van psychische ...
-
Op weg naar het hbo, in het hbo, en daarna
1 sep 2022 - 31 jan 2023Voor eerstegeneratie- en mbo-studenten kan de overstap naar het hbo groot zijn. En studenten die een relatief grote overstap moeten maken, switchen vaker van studie en vallen vaker uit. Hoe kunnen we deze studenten ...
-
Loopbaancompetentie bij toegepaste psychologie
1 sep 2022 - 31 dec 2023In het studiejaar 2022-2023 is het Lectoraat betrokken bij het in kaart brengen van de ontwikkeling van loopbaancompetenties bij studenten van de opleiding Toegepaste Psychologie
-
Een goed begin? Groepsgesprekken over racisme, macht en privilege
1 sep 2022 - 31 dec 2023Dit onderzoek beschrijft hoe je een eerste gesprek met collega's over racisme, macht en privilege in het onderwijs kunt voeren. Onderzoekers van het Centre of Expertise Urban Education en Lectoraat Kansrijke ...
-
Game-Based Pedagogy in Teacher Education
1 mei 2022 - 31 okt 2023Using Game-Based Learning (GBL) shows to be an effective way to increase motivation and to improve learning performance in education. Students at the mathematics education master program at the Amsterdam University ...
-
Studentbegeleiding op de HvA: inrichting, kansen en knelpunten
1 mrt 2022 - 31 dec 2023In dit project staat onderzoek naar studentbegeleiding centraal. Binnen de HvA wordt bij diverse opleidingen gekeken hoe studentbegeleiding is ingericht en welke kansen en knelpunten er zijn.
-
Landelijk onderzoek studentenwelzijn op hogescholen
1 mrt 2022 - 1 jul 2023Studentenwelzijn is een belangrijk thema binnen de HvA. Wanneer het mentaal en fysiek goed gaat met studenten ervaren zij minder belemmeringen bij het studeren. Wat doen andere hogescholen in Nederland om welzijn te ...
-
UCOILD - Unfolding Collaborative Online International Learning Didactics
1 mrt 2022 - 30 sep 2024The UCOILD project addresses the need for further investigations of the potential of virtual exchange to sustain internationalisation in times of crisis and beyond, working towards resetting education and training ...
-
Podcastserie Minder uren, betere lessen?
1 mrt 2022 - 18 apr 2023Kan het reduceren van het aantal lesuren in het basis- en voortgezet onderwijs bijdragen aan beter onderwijs? Wat betekent minder lestijd voor kansengelijkheid, curriculumdruk, ouders en de buiten/naschoolse sector? ...
-
Hoe word je een hbo'er? Ervaringsverhalen van eerstegeneratiestudenten
1 feb 2022 - 31 jul 2023Met de start van een hbo-studie breekt voor de meeste studenten ook een nieuwe levensfase aan. Hoewel alle nieuwe studenten nieuwe manieren van doen en denken moeten ontwikkelen, vraagt de overgang naar het hbo van ...
-
Boost
1 feb 2022 - 31 dec 2023Studenten van de Faculteit Business en Economie, die in hun eerste jaar besluiten te stoppen met hun studie, kunnen vanaf februari 2023 een module van een half jaar volgen, ‘BOOST’.
-
Yoga & Urban Stress: Happy Minds
3 jan 2022 - 31 jan 2023In de grote stad ervaren kinderen meer stress: daar zijn stress reducerende activiteiten dus hard nodig, maar deze zijn vaak best kostbaar en niet voor iedereen toegankelijk. Daarmee is het extra belangrijk dat ...
-
Goed samenspel jongerenwerk en jeugdzorg biedt jongeren groeikansen
1 jan 2022 - 31 jul 2022Recent onderzoek naar professioneel jongerenwerk laat zien dat jongerenwerk jongeren groeikansen biedt. Ook voor jongeren in specialistische jeugdzorg (Sonneveld, 2022). Hiermee biedt het jongerenwerk deze jongeren ...
-
Positief opvoeden in de kinderopvang - PECE
1 jan 2022 - 31 jul 2024Pedagogisch medewerkers en managers in de kinderopvang spelen een cruciale rol in de ontwikkeling van jonge kinderen. Ze willen kinderen de beste kansen bieden en hen voorbereiden voor succes op school en in het ...
-
Onderzoeks(ver)richtingen in de praktijk van de mbo-docent
24 nov 2021In verschillende mbo-instellingen worden docenten aangemoedigd onderzoekend te werken aan verbetering van hun onderwijs. De afgelopen jaren hebben wij verschillende initiatieven gevolgd op vijf mbo-instellingen. Wat ...
-
Supplementele Instructie
1 nov 2021 - 1 jun 2023Studenten kregen door de corona-restricties minder fysiek onderwijs aangeboden. In het kader van het Nationaal Programma Onderwijs organiseerde de Faculteit Onderwijs en Opvoeding sinds 2022 met dit project extra ...
-
ERASMUS+ Co-Creating inclusive school communities
1 nov 2021 - 1 nov 2024Scholen zijn te beschouwen als gemeenschappen bestaande uit leerlingen, leraren en schoolleiders, die in interactie zijn met hun omgeving. Om scholen optimale ontwikkelkansen te bieden is het van belang dat er sprake ...
-
Stemmen stimuleren van mbo-studenten
1 okt 2021 - 31 jul 2023Jongeren op het mbo participeren minder tijdens verkiezingen dan hun leeftijdsgenoten op hbo en universiteit. Dit geldt in het bijzonder voor jongeren uit wijken met een oververtegenwoordiging van mensen met een lage ...
-
Inclusie in het cluster Maatschappijvakken
1 sep 2021 - 1 jul 2022Eén van de doelen van de lerarenopleidingen aan de HvA is leraren opleiden die zich ervan bewust zijn dat inclusief handelen noodzakelijk is om kansengelijkheid in het onderwijs te creëren.
-
Leren redeneren over wetenschappelijke vraagstukken
1 sep 2021 - 31 aug 2023Leerlingen in het basis-en voortgezet onderwijs worden in hun dagelijks leven geconfronteerd met complexe onderwerpen als klimaatverandering en vaccinatie. Deze situatie stelt het onderwijs voor een serieuze ...
-
Kansrijke schoolloopbaan lerarenopleiding Gezondheidszorg en Welzijn
1 sep 2021 - 1 feb 2022De studentpopulatie van de (voltijd) lerarenopleiding Gezondheidszorg en Welzijn is overwegend bicultureel, heeft een MBO-achtergrond en is vaak eerste-generatiestudent. Deze combinatie zorgt voor een heel ...
-
Meertaligheid als krachtige bron van het leren in het mbo
1 sep 2021 - 1 sep 2023Het Nationaal Regieorgaan Praktijkgericht Onderzoek SIA heeft aan Eline van Batenburg subsidie verleend voor het tweejarig onderzoek Meertaligheid als krachtige bron van het leren in het mbo.
-
Workshop IQ110
1 aug 2021 - 1 dec 2021In hoeverre draagt de workshop IQ110 bij tot het ontwikkelen van een professionele identiteit en handelingsbekwaamheid bij (toekomstige) onderwijs- en opvoedingsprofessionals ten aanzien van de onzichtbare krachten ...
-
Duurzame inbedding van professionalisering in het omgaan met diversiteitsvraagstukken
1 aug 2021 - 1 dec 2021Bij een diverse studenteninstroom is het nodig de sensitiviteit van docenten t.a.v. inclusief onderwijs duurzaam te borgen. Bij de lerarenopleiding Gezondheidszorg en Welzijn hebben docenten en studenten een ...
-
Evidence Based Course Design
1 feb 2021In het project Evidence Based Course Design wordt de wisselwerking onderzocht tussen het cursusontwerp enerzijds en het studentgedrag en de studieresultaten anderzijds.
-
Gelijkwaardige dialoog in het mbo
1 jan 2021 - 31 dec 2023Een goed contact met je studenten is niet altijd eenvoudig. Al denk je dat het goed gaat tussen jou en één student, is het niet vanzelfsprekend dat je ook direct goed contact hebt met de groep ...
-
De dynamiek van differentiëren
1 jan 2021De implementatie van differentiëren blijkt in de praktijk keer op keer een uitdaging. Dit onderzoeksproject richt zich op het verkrijgen van een dieper inzicht in de professionele ontwikkeling van docenten en ...
-
Toegankelijk hoger onderwijs voor, door en na de poort
1 okt 2020 - 31 dec 2023Het waarborgen van de toegankelijkheid is een breed gedragen doel in het hoger onderwijs (ho). Ondanks deze consensus is nog altijd sprake van significante verschillen in de kansen van studenten met uiteenlopende ...
-
Loopbaanbegeleiding is van iedereen
1 okt 2020 - 31 dec 2023In het licht van toegankelijk hoger onderwijs speelt loopbaanbegeleiding een belangrijke rol. Goede loopbaanbegeleiding staat of valt bij de expertise van het docententeam om de leeromgeving loopbaangericht in te ...
-
Gamma
1 okt 2020GAMMA heeft tot doel om de kennis die studenten hebben van digitale games te benutten om hun wiskundige vaardigheden te verbeteren.
-
Promotieonderzoek van Barry Mahoney
1 aug 2020 - 31 jul 2024Kritisch denken, oftewel kunnen redeneren door middel van logische argumentatie, is belangrijk voor MBO-studenten. Zowel voor hen persoonlijk als voor hun kansen op de arbeidsmarkt.
-
Whole Teacher Development for Whole Child Development
1 jul 2020 - 30 jun 2024Wat vraagt aandacht voor de cognitieve, sociale, emotionele, morele, creatieve, fysieke en spirituele ontwikkeling van kinderen van scholen, leraren en lerarenopleidingen?
-
Minds-On
8 jun 2020 - 30 jun 2023In samenwerking met scholen ontwikkelt Minds-On een nieuw digitaal instrument dat, naast het doen van onderzoek, leerlingen ondersteunt bij het begrijpen en verklaren van verschijnselen en dat docenten helpt bij het ...
-
Betrokkenheid van langstudeerders in een online afstudeercafé
2 mrt 2020 - 30 jul 2021Aan welke kenmerken moet een online leer-ontmoetingsruimte voldoen om bij bachelor- en masterstudenten pedagogiek van de Hogeschool van Amsterdam, met vertraging in de afstudeerfase, de betrokkenheid bij ...
-
Leerkrachtidentiteit en toekomstperspectief: een longitudinale verkenning onder pabostudenten
1 jan 2020 - 31 jul 2021Het aantrekken en behouden van leraren in het basisonderwijs is een lastige uitdaging. Dit geldt vooral in de grootstedelijke omgeving. De ontwikkeling van een sterke leerkrachtidentiteit speelt een belangrijke rol ...
-
De rol van (aankomende) VO docenten bij duurzaamheidseducatie in een grootstedelijke omgeving
1 jan 2020 - 31 jul 2021Duurzaamheid en klimaatverandering staan sterk in de maatschappelijke belangstelling. In Amsterdam is gebleken dat het bewustzijn van leerlingen over duurzaamheid en klimaatverandering sterk verschilt met het ...
-
Diversiteit in de voor-en vroegschoolse educatie
1 jan 2020 - 31 jul 2021Internationale uitwisseling in de beroepspraktijk is een krachtige leeromgeving voor de ontwikkeling van onze aanstaande professionals. Dit project geeft hier een nodige impuls aan door met internationale ...
-
Interprofessionele samenwerking bij Infant Mental Health
1 jan 2020 - 31 jul 2021In 2018 lanceerde minister Hugo de Jonge van VWS het actieprogramma Kansrijke Start. Dit programma benadrukt het belang van de eerste 1000 dagen van een kind voor de gezondheid in het latere leven. Investeren in een ...
-
Jeugdhulp en inclusief onderwijs in de grote stad
1 jan 2020 - 31 jul 2021Dit project is een inhoudelijke verdieping waar het gaat over leerlingen van voortgezet speciaal en passend onderwijs en het versterken van de praktische pedagogische en didactische vaardigheden van studenten op dit ...
-
Literatuur en burgerschap
1 jan 2020 - 31 jul 2021In de hedendaagse multiculturele en grootstedelijke omgeving is het belangrijk om burgerschapskwaliteiten te ontwikkelen. Literatuuronderwijs heeft veel potentie om bij te dragen aan de ontwikkeling van dit ...
-
Vijf stappen in een hybrid learning course: betrokkenheid bij medestudenten en de opleiding
1 jan 2020 - 31 jul 2021In de grootstedelijke omgeving hebben onderwijsinstellingen zoals de Hogeschool van Amsterdam te maken met een diverse studentenpopulatie. Dit vraagt om meer aandacht voor het omgaan met verschillen. Er wordt gezocht ...
-
Pedagogisch handelen in contact met jongeren 10-23 jaar
1 jan 2020 - 31 jul 2021Steeds vaker wordt een beroep gedaan op jeugdprofessionals in de grote stad om problemen van jongeren te voorkomen. Jeugdprofessionals zijn hier echter onvoldoende voor toegerust. Dit project ontwikkelt ...