Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding

Mini-leergang Teacher in the Lead

Voorbeelden van teacher leadership trajecten

AANBIEDER

De mini-leergang en het Platform Teacher-in-the-Lead is een gezamenlijk initiatief van de BVMBO en ECBO . De mini-leergang wordt georganiseerd in samenwerking met OCW, Mbo Raad en SBB.

AANLEIDING

Aan overlegtafels in het Mbo is professionaliteit van de docent in het mbo al een veel besproken onderwerp. Hoe zorgen we ervoor dat het dat ook wordt binnen de beroepsgroep zelf? En dat docenten in het mbo zelf het voortouw kunnen nemen in het gesprek hierover binnen en buiten de eigen school? Koplopers hierin zijn de zogeheten ambassadeurs BVMBO, de beroepsvereniging van docenten in het mbo. Zij worden steeds vaker uitgenodigd als gesprekspartner op bestuurlijk niveau, en zijn initiatiefnemers van gespreksthema’s die gaan over de professionele ontwikkeling van docenten in het mbo. Zowel in de eigen school als landelijk, onder andere bij het ministerie van OCW. In die rol en hoedanigheid van ‘teachers-in the- lead’ is het belangrijk dat docenten,, waaronder BVMBO ambassadeurs, ook goed op de hoogte zijn van ontwikkelingen in de (beleids)context van het mbo. Om met gefundeerde kennis van zaken het gesprek aan de (politiek-bestuurlijke) overlegtafels en aan thema-gesprekstafels aan te kunnen gaan. Tegen die achtergrond richtte de BVMBO zich tot ECBO, Expertisecentrum Beroepsonderwijs, om een mini-leergang te ontwikkelen met als doel dat deelnemers kennis opdoen over de ontwikkeling van het docentschap in het mbo, en andere voor docenten relevante actuele ontwikkelingen en beleidsthema’s. Met als onderwerpen: wet- en regelgeving, de richting waarin de discussie over het beroepsonderwijs zich ontwikkelt, regeringsbeleid, de rol van sectorale organisaties in het mbo-veld, de financiering van het mbo, relatie onderwijsarbeidsmarkt.

In het traject richten we ons op een dimensie van Teacher Leaderschip. Centraal daarin staat het versterken van de inhoudelijke beïnvloedings- en zeggenschapspositie van de opleider in het mbo. Het gaat daarbij niet om klassieke vormen van beïnvloeding en zeggenschap zoals die vorm krijgen via Ondernemingsraden of Medezeggenschapsraden maar om beïnvloeding en zeggenschap vanuit vak- en beroepskennis van docenten in het mbo, gebaseerd op opleiding en praktijkervaring.

TYPE TEACHER LEADERSHIP

Role based teacher leadership

BEOOGDE KWALITEITEN

Deze dimensie van teacher leaderschip vraagt van docenten in het mbo dat zij over de professionele ontwikkeling van het docentschap in het mbo het gesprek voeren aan de (politiek-bestuurlijke) overlegtafels en aan thema-gesprekstafels, vanuit gefundeerde kennis van zaken van relevante actuele ontwikkelingen en beleidsthema’s.

KERN VAN HET TRAJECT

Het traject draagt op drie manieren bij aan versterking van deze kwaliteiten:

  • Via inhoudelijke presentaties door en discussie met experts over relevante en actuele ontwikkelingen en beleidsthema’s.
  • Via netwerkactiviteiten waarbij deelnemers aan leergang contact leggen met organisaties en personen in deze organisaties die een belangrijke rol spelen in de (beleids)ontwikkeling van het Mbo, waaronder Tweede Kamer, Minister, Directie Mbo van OCW, SER, MBO Raad, SBB, NRO, Onderwijsinspectie.
  • Via community-ontwikkeling, waarbij de leergang de opmaat vormt voor deelname aan het platform van Teachers-in-the-lead waarin ervaringen kunnen worden uitgewisseld, nieuwe kennis kan worden opgedaan, en de ambassadeurs elkaar kunnen steunen in hun professionele ontwikkeling als teacher-in-the-lead.

OPZET

Het traject bestaat uit een mini-leergang en het platform Teacher-in-the-Lead. De mini-leergang beslaat in totaal 6 dagdelen, verspreid over enkele maanden .

Per dagdeel is er een inhoudelijk expert die een presentatie verzorgt en daarover in gesprek gaat met de deelnemers aan de leergang.

Deelnemers bereiden zich op de presentaties voor met leeswerk en reflectie-opdrachten waarin de koppeling wordt gelegd naar ontwikkelingen in de eigen mbo-instelling.

Na afloop van elk programma-onderdeel krijgen deelnemers aanvullende informatie toegestuurd.

Onderdeel van de 24-uurse is een diner-pensant waarin deelnemers voorbereid het gesprek over een zelfgekozen thema aangaan met een vertegenwoordiger van organisaties die een belangrijke rol spelen in de (beleids)ontwikkeling van het Mbo, waaronder Tweede Kamer, Minister, Directie Mbo van OCW, SER, MBO Raad, SBB, NRO, Onderwijsinspectie.

Follow-up van de mini-leergang is het Platform Teacher-in-the Lead: eveneens een gezamenlijk initiatief van de BVMBO en ECBO. Het Platform stelt zich tot doel om de leden van het Platform te versterken in hun rol als teachers-in-the-lead binnen de eigen school en daarbuiten, door kennis in te brengen en ervaringen met elkaar te delen. Het Platform staat open voor leden van de BVMBO die aan de mini-leergang Teacher-in-the-lead hebben deelgenomen of gaan deelnemen. Het Platform komt jaarlijks drie keer bij elkaar. Leden van het Platform bepalen met elkaar de inhoudelijke agenda van de bijeenkomsten. De Platformbijeenkomsten vinden plaats in een school . Bij toerbeurt treedt één van leden van het Platform op als gastvrouw/-heer.

AANDACHT VOOR CONDITIES

Gedeeltelijk via de voorbereidende reflectie-opdrachten en als onderwerp van gesprek in de discussie/het gesprek met elkaar naar aanleiding van de presentaties door experts. Krijgt in het platform Teacher-in-the-lead meer expliciet aandacht .

ERVARINGEN

Tijdens de mondelinge evaluatie van de mini-leergang hebben we de volgende deelnemersfeedback opgetekend bij de vraag: “Wat heb je in deze leergang geleerd over jezelf en de wereld”:

  • “Inzicht in het krachtenveld om ’t mbo heen, en hoe dat krachtenveld te benutten (veel visitekaartjes verzameld). Zicht op de diversiteit van mensen en organisatie die iets in en voor het mbo doen”.
  • “Mist is opgetrokken. Ontdekt dat er veel minder vast ligt dan ik dacht, dat er meer ruimte is, Kan vragen stellen”.
  • “Duidelijk is geworden dat er veel meer ruimte dan ik dacht. Dat er ruimte is voor goede ideeën. Leergang is ook iets voor een in-company-training”.
  • “Meer inzicht in het veld om het mbo heen, nieuwe wegen die je kunt bewandelen. Dat je eigen weg kunt banen”.
  • “Zoveel mensen die met het mbo bezig zijn, en die vanuit hun eigen positie zo gedreven met het mbo bezig zijn en het mbo een warm hart toedragen”.
  • “Zoveel gedrevenheid voor het mbo, Nu de stap zetten naar de eigen instelling. Binnen het college de mist laten optrekken. In gesprek met collega’s, bestuurder. Leergang is ook iets voor een in-company-training”.
  • “Twee top-dagen gehad. Blik verbreden”.
  • “Trots op mezelf dat ik me voor deze leergang heb opgegeven, mensen ontmoet met dezelfde energie, elke stap levert weer nieuwe inzichten, kansen op. Is als een reis, over grenzen heen kijken, is ook spannend. Maar levert op!”
  • “Hadden we deze leergang maar eerder gedaan! Helpt in empowerment. Veel geleerd. Ook wel trots om te ontdekken dat we de goeie dingen doen als Bvmbo. Geeft weer nieuwe energie om door te gaan”.
  • “Ik heb veel kennis opgedaan, mijn kennis verbreed: leven lang leren”.

Uit deze quotes en de behoefte om als platform van teachers-in-the-lead een vervolg te geven aan deze mini-leergang, kunnen we opmaken dat de mini-leergang voorziet in een behoefte. De schriftelijke evaluatie leverde een hoge score op, met als laagste score een 8 (75%) en als hoogste score een 10 (12%). Ook de presentaties en de opzet van de leergang kregen gemiddeld een positieve waardering, van goed tot zeer goed.

Gepubliceerd door  Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding Teacher leadership 19 december 2019