Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding
Publicaties en evenementen
16 Resultaten
-
Hoe ontwikkelen leraren en scholen gedeeld leiderschap?
1 maart 2021 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingIn een poging om leraren nieuwe ontwikkelmogelijkheden te bieden en daarmee bij te dragen aan de aantrekkelijkheid van het beroep van leraar, startte in het najaar van 2019 in Amsterdam een aantal leergangen1. Een ...
-
Hoe leraren leiderschap kunnen ontwikkelen en delen
1 maart 2021 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingGedeeld leiderschap vraagt kwaliteiten als persoonlijk leiderschap en inzicht in veranderkundige en proceskundige noties. Die kwaliteiten zijn niet vanzelfsprekend aanwezig en de lerarenopleiding besteedt hier nog ...
-
Observatie en reflectie in tijden van corona
5 mei 2020 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingNaar aanleiding van gesprekken met leraren in mei 202 laat Marco Snoek zien welke vormen van leiderschap zichtbaar werden tijdens de scholen lockdown in het voorjaar van 2020. Hij houdt met name een pleidooi voor ...
-
De teacher leader
1 januari 2020 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingHet begrip ‘teacher leader’ duikt steeds vaker op, in publicaties, masteropleidingen en (boven)bestuurlijke professionaliseringstrajecten. Het verwijst naar leraren die rollen op zich nemen die de eigen ...
-
Leraren en schoolleiders: leiders en volgers
1 december 2019 | Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding'Gedeeld leiderschap' en 'leiderschap van leraren' zijn twee begrippen die steeds vaker terugkomen in discussies over schoolorganisaties. In dit artikel voor de Nieuwe Meso licht Marco Snoek de beide begrippen toe en ...
-
Teacher leadership
1 januari 2019 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingDeze publicatie gaat over het leiderschap van leraren, internationaal aangeduid als ‘teacher leadership’. Leraren kunnen veel verschillende vormen van leiderschap uitoefenen.
-
Leiderschap van leraren
1 november 2018 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingIn toenemende mate wordt verwacht dat leraren de verantwoordelijkheid en leiding krijgen en nemen ten aanzien van cruciale aspecten van het onderwijs binnen scholen. Zij moeten dan wel de mogelijkheden hebben om deze ...
-
Impact of in-service Master of Education programmes on teachers and their working environment
10 oktober 2018 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingIn these uncertain times, politicians and society have been voicing high expectations from teacher education asking for evidence of added value and impact on the student. In this study a longitudinal mixed-methods ...
-
Krachtige leraren vernieuwen het onderwijs
1 januari 2018 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingAls het gaat om leren van leerlingen dan zijn leraren de belangrijkste actoren. Dat wordt breed erkend. Sinds kort worden ze ook gezien als belangrijke actor bij onderwijsvernieuwing. Hoewel leraren al decennia lang ...
-
Teachers as agents of change in responsive schools
9 oktober 2017 | Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding.
-
Leiderschap van leraren ontwikkelen en toepassen in de school
1 september 2017 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingDe kerntaak van leraren is om bij te dragen aan het leren van leerlingen. Daarnaast wordt er steeds vaker een pleidooi gehouden voor leiderschap van leraren dat de eigen klassenpraktijk overstijgt: ‘teacher ...
-
The Teaching Profession in the Netherlands: From Regulative Structures to Collaborative Cultures
12 mei 2017 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingHet Nederlandse onderwijssysteem kan beschouwd worden als ‘the hidden secret in education’ (Alma Harris). Weinig landen zijn in staat om hoge onderwijs kwaliteit te combineren met een grote mate van ...
-
Effecten van een masteropleiding op leraren en hun omgeving
1 januari 2016 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingMet deze tweede tussenmeting zijn voorlopige effecten van hbo-masteropleidingen op leraren en hun omgeving vastgesteld die optreden tijdens en na het volgen van zo’n masteropleiding. Naast het kwantitatief ...
-
Leiderschap van leraren. Verkenning van een containerbegrip.
14 oktober 2015 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingIn oktober kwam deel 2 van het Alternatief met als subtitel ‘De ladder naar autonomie’. In dit boek laten René Kneyber en Jelmer Evers verschillende leraren en andere experts aan het woord over de ...
-
Effecten van een masteropleiding op leraren en hun omgeving (Nulmeting)
17 maart 2015 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingOm zicht te krijgen op de effecten van een brede invoering van een masteropleiding voor leraren, laat het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap onderzoek uitvoeren dat een theoretisch (wetenschappelijk) en ...
-
Developing teacher leadership and its impact in schools
10 oktober 2014 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingOp 25 juni 2014 promoveerde lector Marco Snoek op het proefschrift 'Developing teacher leadership and its impact in schools'.