Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding

Esprit Academie

Voorbeelden van teacher leadership trajecten

Aanbieder

Esprit Scholen Amsterdam

Aanleiding

Iedere school ziet zich voor de uitdaging gesteld om de beste docenten in positie te brengen als gesprekspartner voor collega-docenten en schoolleiding over de benodigde en gewenste onderwijskundige innovaties. Met het oog op de toekomst wil Esprit Scholen investeren in uitstekend presterende medewerkers die de ambitie en potentie hebben om zich verder te ontwikkelen op onderwijskundig terrein. Om deze ambitie waar te maken is in 2018 een ontwikkelprogramma voor docenten opgestart.

Definitie teacher leadership

We hebben Teacher Leadership niet expliciet gedefinieerd. Docenten die deelnemen aan dit opleidingstraject zijn geselecteerd door de schoolleiding. Het traject is gericht op docenten, die beschikken over drie kenmerkende eigenschappen waardoor ze kunnen groeien en slagen in hun rol als docent, namelijk:

  1. Vermogen om goed om op schoolbreed niveau beleid te ontwikkelen en implementeren;
  2. Ambitie om verder te groeien;
  3. Betrokkenheid (engagement).

Type teacher leadership

Role-based teacher leadership

Beoogde kwaliteiten

De kwaliteiten zijn veelal beschreven in de functiebeschrijving van docent.
Ingegeven door deze beschrijving beschikken teacher leader over de volgende kwaliteiten:

  • Staat open voor verandering en kan bijdragen aan de implementatie van veranderingen (stimuleren tot vernieuwen)
  • Plant het werk zo dat gestelde doelen bereikt worden. Brengt vooraf de wijze van werken en benodigde stappen in kaart. Houdt rekening met onvoorziene gebeurtenissen en past plannen zo nodig aan (plannen en organiseren)
  • Is in staat om richting te geven aan een groep en kan samenwerkingsverbanden tot stand brengen om een beoogd doel te bereiken. Vindt invalshoeken die afwijken van gevestigde denkpatronen (groepsgericht sturen)
  • Laat zien de meningen en de gevoeligheden in de organisatie te kennen en er rekening mee te houden (organisatiesensitiviteit)
  • Werkt constructief met anderen samen om doelen te bereiken, deelt informatie met anderen en stimuleert onderlinge samenwerking. Is aanspreekbaar op eigen samenwerkingsgedrag.

Kern van het traject

Het traject binnen de Esprit Academie is een leertraject waarbij de doelgroep onder begeleiding van een intervisor aan de slag gaat met hun ontwikkeldoelen, schoolvraagstukken en versterken van vaardigheden. Dit programma vergroot de kennis en vaardigheden van docenten en stimuleert de contacten met de docenten van andere scholen (interne netwerk). Aan de hand van een zelfgekozen vakoverstijgend project leren docenten om de regie te nemen in een verandervraagstuk

Opzet

Het programma is opgedeeld in twee fasen. De eerste fase start met een Job Twinning traject en duurt 3 maanden. In deze fase leggen ze contact met een organisatie buiten het onderwijs die expert is op een vraagstuk waar ze in hun eigen werk tegenaan lopen. De tweede fase bestaat uit drie onderdelen (1) een inhoudelijk deel aan de hand van een lezingenreeks; (2) een intervisiedeel, (3) een zelfgekozen ontwikkelproject. Deze fase start in september 2017 en heeft een doorlooptijd van 16 maanden.
De lezingenreeks bestaat uit vijf lezingen met onderwerpen als Toekomstbestendig Onderwijs, Urban Education, Doen wat werk voor de klas, Pedagogisch tact en Backward Designing.

Aandacht voor condities

Het traject wordt ingekleurd door de klankbordgroep en de behoefte van de deelnemers. De klankbordgroep bestaat uit schoolleiders, waardoor verbinding met het management geborgd is.

Ervaringen

Dit is de eerste ervaring binnen Esprit met het doel om docenten met elkaar en met de buitenwereld te verbinden. Het traject is in 2019 afgerond.

Gepubliceerd door  Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding Teacher leadership 15 mei 2019