Kenniscentrum faculteit Digitale Media & Creatieve Industrie
Archief projecten
43 Resultaten
Afgeronde projecten waar het lectoraat Creative Media for Social Change in deelnam of penvoerder van was, ziet u hieronder.
-
CommuniCity
19 sep 2022 - 9 sep 2024CommuniCity aims to learn from, co-create and test concrete, citizen-driven socio-technical solutions; but, in order to activate sensitive target communities, it explicitly takes into account the role of strong and ...
-
Samen Zichtbaar Duurzaam
1 jul 2022 - 30 jun 2023De HvA heeft de ambitie om duurzame verandering teweeg te brengen. Best en worst practices worden echter nog te weinig zichtbaar met elkaar gedeeld. Dit project wil daar verandering in brengen. Het doel is om ...
-
Samen Zichtbaar Duurzaam
1 jul 2022 - 30 jun 2023De HvA heeft de ambitie om duurzame verandering teweeg te brengen. Best en worst practices worden echter nog te weinig zichtbaar met elkaar gedeeld. Dit project wil daar verandering in brengen. Het doel is om ...
-
Duurzame Wijken
1 jul 2022 - 1 jul 2024Een beter milieu begint bij jezelf. Van burgers wordt verwacht dat zij een grote bijdrage leveren aan het realiseren van duurzaamheidsdoelstellingen, zoals blijkt uit eerdere landelijke campagnes als 'een beter ...
-
Design thinking open resources platform (DORP)
1 mei 2022 - 1 apr 2024CoECI partners Inholland en HvA werken samen aan een 'Show & Share'-collectie van verbeeldingen en prototypes. Onder de naam 'Design thinking Open Resources Platform' (DORP), wordt gewerkt aan een actieve ...
-
Creative Methods of Storylistening and Storytelling for Higher Education
1 mrt 2022 - 31 dec 2022Hoger onderwijs instellingen zijn zich steeds meer bewust van het belang van inclusieve leeromgevingen. Zo ook de HvA, die o.a. met het Instellingsplan en het ondertekenen van het Amsterdams Akkoord Hoger Onderwijs ...
-
The place to be together
1 sep 2021 - 31 aug 2022Een verkennend onderzoek naar de potentiële meerwaarde van retail en cultuur bij de ontwikkeling van toekomstbestendige winkelgebieden. De veranderingen en uitdagingen in stedelijke kernen in Nederlands zijn ...
-
Designing the place to be
1 jul 2021 - 30 jun 2022Het project 'Designing the place to be: de rol van servicedesign in de orkestratie en vormgeving van bezoekersbeleving van stedelijke kernen' krijgt een Kiem-subsidie.
-
Diamond Toolkit
21 jun 2021 - 31 dec 2022Het lectoraat Creative Media for Social Change (FDMCI) gaat, in samenwerking met CMD en CO/CB opleidingen, werkveldpartners en maatschappelijke instellingen, onderzoeken wat ervoor nodig is het design thinking proces ...
-
Wat mensen beweegt
1 jun 2021 - 31 dec 2022Amsterdam Zuidoost kent drie grote evenementenlocaties, te weten: de Johan Cruijff ArenA, AFAS Live en Ziggo Dome. Met de huidige evenementenlocaties, kantoren, bioscoop Pathé en woningen kan er tijdens ...
-
Ma.ak020
1 jun 2021 - 31 dec 2021Eind 2019 is het Maatschappelijk akkoord van Amsterdam (Ma.ak020) gepresenteerd. Deze gezamenlijk opgestelde set aan afspraken, uitgangspunten en voorwaarden stelt Amsterdammers beter in staat om samen aan een ...
-
Garage Kempering
1 mei 2021 - 1 mei 2022In het project Mixed Reality voor erfgoed onderzoeken we hoe mixed reality kan bijdragen aan het ervaren van een erfgoedlocatie. Een locatie is een vast gegeven, maar de betekenis ervan is vaak meer gelaagd en kan ...
-
Designing for whose value
1 sep 2020 - 1 jul 2021Op veel niveaus kan waarde worden gecreëerd. Van het individu tot ecosysteem. Het creëren van positieve en relevante belevingen is daar een belangrijk onderdeel van en zorgt voor een positief effect op de ...
-
De kracht van media in de duurzaamheidstransitie
1 jul 2020 - 31 dec 2020De duurzaamheidstransitie komt te langzaam op gang en het blijft voor ons allemaal makkelijk om onze ogen hiervoor te sluiten. Het lectoraat Crossmedia gaat samen met partners kennisoverdracht, beïnvloeding, ...
-
Soundverse – Oude Kerk
1 jul 2020 - 31 dec 2020Monumentale gebouwen, archeologische vindplaatsen, tradities en verhalen bepalen de identiteit en kwaliteit van de stad. Nieuwe technologieën als virtual en mixed reality worden steeds toegankelijker voor ...
-
Doorontwikkeling toolkit
1 jan 2020 - 30 apr 2021In het RAAK Publiek project De Tentoonstellingsmaker van de 21ste Eeuw is een toolkit ontwikkeld om (toekomstige) tentoonstellingsmakers te ondersteunen in het maken van beter onderbouwde ontwerpkeuzes en toetsbare ...
-
Spectacular ArenA eXperiences (SAX)
1 jan 2019 - 1 jan 2021Het lectoraat Crossmedia is, als vertegenwoordiging van programmapartner HvA, direct betrokken bij het Fieldlab SAX. Het lectoraat is onderdeel van de programmacommissie en doet onderzoek naar Fan Experience. Daarbij ...
-
Create an experience! The Game
1 jun 2018 - 6 jun 2019"Create an experience! The Game" is een kleinschalig onderwijsinitiatief uit 2018 waarbij een tool in de vorm van een fysiek spel wordt ontwikkeld. Het doel is een tool te ontwikkelen waarbij studenten ...
-
Innovate Bookretailers
2 jan 2018 - 28 feb 2019Met deze KIEM-aanvraag hebben we als doel nieuwe manieren te verkennen, onderzoeken en valideren om boeken digitaal te presenteren in fysieke boekwinkels.
-
Meer bezoekers naar mijn winkel
1 jan 2018 - 31 dec 2019MKB-winkeliers worden geconfronteerd met een teruglopend aantal winkelbezoekers, waardoor omzetten dalen en hun voortbestaan in het gedrang komt. Door online concurrentie en veranderend consumentengedrag dalen het ...
-
NWO SMART CULTURE: KUNST EN CULTUUR
1 sep 2017 - 31 aug 2019In September gaat het tweejarig project Sensory Moving Image Archive (SEMIA) van start , dat is gehonoreerd binnen het unieke onderzoeksprogramma Smart Culture – Kunst en Cultuur. Het programma is gericht op ...
-
Experience paskamers om fysieke winkelbeleving te optimaliseren
1 jun 2017 - 1 sep 2017Technologiebedrijven Kega en Utilicht en retailer Hunkemöller hebben een vraag over ‘experience passen’ bij het lectoraat Crossmedia van de Hogeschool van Amsterdam neergelegd. Kega, Utilicht en ...
-
Van passant naar klant: de rol van digitale schermen in de etalage
8 mei 2017 - 6 jan 2018Dit project richt zich op het effect van digitale schermen in de etalage op het winkelbezoek. Retailers Kaas en Zo en Van Dijck Experience Store, de BIZ-vereniging van de Beethovenstraat en Stad&Co vragen zich af ...
-
Personalised Aftermovies
1 mei 2017 - 30 sep 2017Lectoraat Crossmedia van de Hogeschool van Amsterdam gaat samen met creatief bureau Fonk, Centrum Wiskunde en Informatica en ID&T een inventariserend project starten gericht op het effect van gepersonaliseerde ...
-
De Tentoonstellingsmaker van de 21ste eeuw
1 feb 2017 - 1 mrt 2019In het project De Tentoonstellingsmaker van de 21ste eeuw richten we ons op een aspect dat de laatste jaren steeds dominanter is geworden in het werk van tentoonstellingsmakers in musea: het bieden van een ...
-
Meer profijt uit data
1 sep 2016 - 30 nov 2018In het project ‘Meer Profijt uit Data’ wordt onderzocht hoe interactieve mediabedrijven structureel meer inzicht krijgen uit de waarde van gebruikersdata en ontwikkeld hiervoor nieuwe business modellen.
-
Atelier Online/ Offline behavior
1 sep 2016Het atelier online/offline behavior bestaat uit een team van 10 afstudeerders, 2 procescoaches, 1 onderzoekscoach, 1 lector en 2 partners uit de praktijk. Deze partners zijn op dit moment Albert Heijn en de Amsterdam ...
-
VR-Tour Sobibór
1 mrt 2016 - 31 dec 2016Bezoekers van Nationaal Monument Kamp Vught kunnen sinds kort in Virtual Reality het verdwenen vernietigingskamp Sobibór bekijken. Op verzoek van het ministerie van VWS gaat een groep wetenschappers, waaronder ...
-
Digital Museum Lab
1 jan 2016 - 31 dec 2017Het Digital Museum Lab is een ruimte voor onderzoek en experiment, voor evaluatie en reflectie, voor betrokkenheid en disseminatie, gevestigd binnen de muren van het Allard Pierson Museum. Het lab komt voort uit een ...
-
Digital Museum Lab
1 jan 2016 - 31 dec 2017Het Digital Museum Lab is een ruimte voor onderzoek en experiment, voor evaluatie en reflectie, voor betrokkenheid en disseminatie, gevestigd binnen de muren van het Allard Pierson Museum. Het lab komt voort uit een ...
-
Store Innovation Lab
1 sep 2015 - 31 dec 2017In het Store Innovation Lab werken retailers, brancheorganisaties en aanbieders van (in-)store technologie, samen met onderzoekers, studenten en docenten van de Hogeschool van Amsterdam (HvA). Door het uitvoeren van ...
-
Festivalmonitor
1 jul 2015 - 31 dec 2017Ieder jaar weer krijgt het festivalseizoen veel aandacht in de pers, niet alleen met recensies maar ook met allerlei reflecties op het publieksgedrag, veiligheidsaspecten (storm!), de impact voor de omgeving (boze ...
-
Platform Onderwijs Innovatie (POI)
1 feb 2015 - 31 dec 2015Het Lectoraat Crossmedia ziet crowdsourcing als een veelzijdig fenomeen dat op allerlei manieren door een organisatie ingezet kan worden. Zo kan de ‘crowd’ het perfecte antwoord formuleren, grote ...
-
Media Future Week / Media Future Year
1 jan 2015 - 31 dec 2015Media Future Year’ is een uitbreiding op de reeds bestaande ‘Media Future Week’ (MFW) die sinds 2011 jaarlijks door een aantal Hogescholen in samenwerking met de crossmedia-netwerkorganistie ...
-
Interactieve Performances
1 jan 2015 - 31 dec 2015Wat betekent co-creatie tijdens een live event voor de publieksbeleving? Tin Men & The Telephone maakt tijdens hun optredens gebruik van allerlei technische snufjes om het publiek uit te nodigen om te ...
-
Liveness coming to life
1 jan 2015 - 31 dec 2020PhD research into the mediatised experience of events.
-
Event Touchpoints
1 jan 2015 - 31 dec 2016Event Touchtpoints gaat over de bezoeker en zijn customer journey in het hele proces van oriënteren tot het herbeleven van het event naderhand. Dit proces is een aaneenrijging van momenten waarin bezoeker en ...
-
Business Models Creatieve Industrie (BMCI)
1 jan 2015 - 31 dec 2016Doel van dit project is om voor de creatieve industrie bestaande tools voor business model innovatie in kaart te brengen en te classificeren. Met het resultaat van deze inventarisatie kunnen ondernemers een beter ...
-
Designing experience scapes (DES)
1 sep 2013 - 31 dec 2015Onderzoek naar museumbezoekers kent weinig eenduidige resultaten. Terwijl er wel veel aandacht is voor ‘publieksbeleving’ bij musea maar tegelijkertijd kunnen we vanuit de ervaring in het RAAK-project ...
-
Fashion Retail Future (FRF)
1 mei 2013 - 31 dec 2017De ontwikkelingen rond internet, smartphones en augmented reality gaan de retailsector fundamenteel veranderen. We zien vormen van real-time marketing ontstaan, op basis van bijvoorbeeld iemands locatie of de op dat ...
-
Fashion Retail Future (FRF)
1 mei 2013 - 31 dec 2017De ontwikkelingen rond internet, smartphones en augmented reality gaan de retailsector fundamenteel veranderen. We zien vormen van real-time marketing ontstaan, op basis van bijvoorbeeld iemands locatie of de op dat ...
-
Virtuele verwachting, Fysieke beleving (VvFb)
1 feb 2013 - 31 jan 2015In het onderzoeksproject ‘Virtuele verwachting, Fysieke beleving’ wordt kennis gebundeld op het terrein van de techniek, human machine interaction, retail, mode, marketing en creatieve industrie. Het doel ...
-
The Future Now
1 feb 2013 - 31 dec 2015Toekomstbestendige business modellen voor mediadiensten zijn lastig te ontwikkelen door het adembenemend tempo waarin de markt zich vernieuwd. Als ondernemer wil je weten welke concepten werken én standhouden. ...