Kenniscentrum faculteit Digitale Media & Creatieve Industrie
Projecten
197 Resultaten
Alle projecten waar de lectoraten van het kenniscentrum FDMCI in deelnemen of penvoerder van zijn vindt u hier op een rij.
-
Quantum Sensing voor ondergrondse infrastructuur
3 okt 2024 - 31 aug 2025Een groot deel van de Nederlandse infrastructuur, zoals gas-, water- en elektriciteitsleidingen, bevindt zich ondergronds. Na decennia van werkzaamheden door verschillende partijen is het zicht op deze infrastructuur ...
-
Slow AI
3 junDoor de toenemende rol van AI in het dagelijkse leven komen gebruikers steeds meer in contact met koloniale en bevooroordeelde structuren die hierin zijn ingebed. Project Slow AI richt zich op het ontwikkelen van ...
-
Duidelijke TAAL
23 mei 2024 - 31 aug 2026Prototypes op basis van te ontwikkelen criteria van verantwoord.
-
AI en Laaggeletterdheid
23 mei - 31 decIn Nederland hebben 2,5 miljoen mensen van 16 jaar en ouder moeite met lezen, schrijven en/of rekenen. Net als veel andere sociale achterstanden wordt laaggeletterdheid van generatie op generatie doorgegeven. Om deze ...
-
Methodieken voor de buurtgerichte bibliotheek
1 apr 2024 - 1 apr 2026De bibliotheek is tegenwoordig niet alleen een plek om boeken te lenen. Het is ook een plek waar mensen samen komen! De rol van de bieb en de buurten waarin ze staan veranderen. Welke nieuwe kennis, vaardigheden en ...
-
BITE-IT: Blended Intervention for Frail Elderly
1 apr 2024 - 1 apr 2028In Nederland worden jaarlijks 53.000 kwetsbare ouderen voor korte tijd opgenomen in een geriatrisch revalidatiecentrum. Bijvoorbeeld wanneer zij herstellen van een bot- of gewrichtsfractuur, beroerte of orthopedische ...
-
Mr illi
1 mrt - 1 decOp dit moment leven er ongeveer 290.000 mensen met dementie in Nederland. Hiervan leven er 80.000 in verpleeg of verzorgingshuizen. Dit betekent dat er meer dan 200.000 mensen met dementie thuis wonen. Volgens ...
-
Lokale Actie naar Systeemverandering voor Sport en Bewegen
1 feb 2024 - 31 jan 2028Het project PASS richt zich op de professionalisering en opschaling van lokale initiatieven naar landelijke systeemveranderingen binnen sport en bewegen. Het doel is om door middel van living labs, lerende netwerken ...
-
AEQUALIS4TCLF
8 jan 2024 - 8 jan 2026In de lente van 2024 start een nieuw Erasmus project: AEQUALIS4TCLF. In samenwerking met de industrie focust dit onderzoek zich op het (naderende) tekort aan praktische skills die nodig zijn voor een ...
-
PubHubs: een openbare digitale infrastructuur
1 jan 2024 - 1 jan 2025Het lectoraat Civic Interaction Design van de Hogeschool van Amsterdam onderzoekt in samenwerking met de opleidingen Communication and Multimedia Design (CMD) en Communicatie + Creative Business (CO+CB) de ...
-
Envision Change
10 nov 2023 - 31 okt 2030Hoe ziet een klimaatneutraal Europa eruit? 'Klimaatneutraal' wil zeggen dat er geen koolstofuitstoot meer is dankzij de overgang naar schone energie. Om dit doel te bereiken, wordt er binnen het project ...
-
AMSOS
1 okt 2023 - 1 okt 2025Chronische gewrichtsaandoeningen zijn veelvoorkomende aandoeningen waarmee patiënten bij de fysiotherapeut of oefentherapeut komen. Aandoeningen zoals artrose en reuma veroorzaken problemen in het dagelijks ...
-
Pilot: Verantwoord gebruik van generatieve AI-tools door een overheidsinstelling
1 sep 2023 - 31 mei 2024Als HvA leveren wij een “researcher-in-residence” (gastonderzoeker) bij de Province Noord=Holland om samen te onderzoeken hoe AI-tools momenteel in de organisatie worden gebruikt en welke ...
-
Consensusmachine
1 sep 2023De Consensusmachine is een interactieve AI-installatie die mensen helpt bij het bereiken van consensus over een controversieel onderwerp. Met dit experiment onderzoekt de Werkplaats Responsible IT het idee van een ...
-
De kunst van de gemedieerde dialoog
1 sep 2023 - 1 jun 2028Luisteren om te begrijpen of luisteren om te reageren? Bemiddelende, oftewel mediërende, gesprekken worden steeds vaker als onderzoeksmethode ingezet om maatschappelijke uitdagingen te verkennen. In zo'n gesprek ...
-
TRANSITIONS
1 jul 2023 - 1 jun 2025Mode en textiel is de op een na meest vervuilende industrie ter wereld. De textielsector moet als gevolg van Europese richtlijnen in 2050 volledig circulair zijn. Het staat op dit moment dan ook voor grote ...
-
Juridische besluitvorming verbeteren met AI-tools en -technieken
1 jun 2023 - 31 mrt 2024Een verkennend onderzoek naar de mogelijkheid om AI in te zetten voor kwaliteitscontrole bij beroepen tegen een beslissing over milieuvergunningen in de bouw.
-
Beter Boeken zoeken met AI
1 jun 2023 - 1 okt 2023De ObA wil de zoekmogelijkheden voor hun bibliotheekcatalogus verbeteren. Om niet alleen op specifieke zoektermen te hoeven zoeken wordt geëxperimenteerd met meerdere lagen in zoekfuncties.
-
Creating Actionable Futures (CrAFt)
12 mei 2023 - 29 apr 2025Hoe kun je steden klimaatneutraal, mooi en inclusief maken? Welke lokale samenwerkingsmodellen kunnen hierbij helpen? Aan deze vragen gaan drie Centres of Expertise van de HvA (Urban Governance & Social ...
-
Transition-Scapes
25 apr 2023 - 31 dec 2025In Transition-Scapes, interactive exhibition forms are being explored with which future scenarios about the energy transition can be visualized. The goal is to make the implications of the transition understandable ...
-
Samen duurzaam op weg
1 apr 2023 - 31 mei 2030Hoe kunnen we via een participatory design-aanpak samen met een diverse groep aan stakeholders interventies ontwikkelen die duurzamer reisgedrag stimuleren?” Met deze vraag ging de onderzoeksgroep Creative ...
-
Buurtmoeders Moederskracht
1 mrt 2023 - 31 dec 2030Het lectoraat Creative Media for Social Change (HvA) en Buurtmoeders Moederskracht slaan de handen ineen voor een gezamenlijk onderzoeksproject. Gedurende tien maanden wordt op creatieve manieren de unieke werkwijze ...
-
2Do2Digital
1 feb 2023 - 31 dec 2023Het belangrijkste advies aan 55+’ers met overgewicht en diabetes type 2 is afvallen. Om hen hierbij te ondersteunen, ontwikkelde het lectoraat Voeding en Beweging van de Hogeschool van Amsterdam – ...
-
EPIC-WE
2 jan 2023 - 26 dec 2025Ontdek de kracht van games als middel tot culturele expressie. Games kunnen een cruciaal onderdeel van onze identiteit vormen, met het potentieel om nieuwe stemmen te betrekken bij het vormgeven van Europese waarden ...
-
Desinformatie in Kaart
1 jan 2023 - 30 apr 2030Het project Desinformatie in Kaart onderzocht wat burgers nodig hebben om hun medianetwerk te begrijpen en te navigeren. Doel was om te onderzoeken wat mensen nodig hebben om met alle informatie, ook des- en ...
-
AI, Media and Democracy
1 jan 2023 - 31 dec 2024There cannot be a democracy without a healthy media landscape, there is no free media without a democracy, and the media cannot function without technology.
-
Climate Imaginaries at Sea
1 jan 2023 - 31 dec 2024Climate Imaginaries at Sea speculeert naar mogelijke toekomsten in en rond het water door middel van verschillende artistieke en participatieve onderzoekspraktijken. In dit samenwerkingsverband zijn drie studio's ...
-
NewTexEco
1 jan 2023 - 1 jan 2031De textielsector is wereldwijd één van de grootste vervuilers door het enorme water- en energieverbruik, grootschalige CO2-uitstoot en vooral heel veel textielafval. In de onderzoeksgroep ...
-
Nature-2-Connect
1 nov 2022 - 1 aug 2023Digitale natuur kan bijdragen aan gevoelens van verbondenheid voor kwetsbare ouderen en kan daarmee sociaal isolement en eenzaamheid tegengaan. De voorkeuren voor specifieke natuur taferelen zijn echter erg ...
-
CommuniCity
19 sep 2022 - 9 sep 2024CommuniCity aims to learn from, co-create and test concrete, citizen-driven socio-technical solutions; but, in order to activate sensitive target communities, it explicitly takes into account the role of strong and ...
-
Human Values for Smarter Cities
6 sep 2022 - 30 sep 2026Smart city technologies, including artificial intelligence and computer vision, promise to bring a higher quality of life and more efficient urban management to our cities.
-
De Bubbelmachine
1 sep 2022 - 31 dec 2023Er is nog veel onduidelijk over desinformatie, het bewust verspreiden van informatie die erop gericht is mensen te misleiden of sterk te beïnvloeden. Desinformatie is een van de onderwerpen waar het lectoraat ...
-
DRAMA
1 sep 2022 - 31 dec 2023Kunstmatige intelligentie (AI) speelt een steeds belangrijkere rol in media-organisaties, maar hoe passen deze bedrijven verantwoorde AI toe? De Hogeschool Amsterdam, Hogeschool Utrecht en Hogeschool van Rotterdam ...
-
Wie Zorgt?
1 jul 2022 - 1 jul 2024Het probleem dat dit onderzoeksproject adresseert, is de hoge werkdruk van zorgprofessionals in de dementiezorg. Door een stijging in het aantal ouderen met dementie, stijgt de zorgvraag, terwijl het tekort aan ...
-
Samen Zichtbaar Duurzaam
1 jul 2022 - 30 jun 2023De HvA heeft de ambitie om duurzame verandering teweeg te brengen. Best en worst practices worden echter nog te weinig zichtbaar met elkaar gedeeld. Dit project wil daar verandering in brengen. Het doel is om ...
-
Samen Zichtbaar Duurzaam
1 jul 2022 - 30 jun 2023De HvA heeft de ambitie om duurzame verandering teweeg te brengen. Best en worst practices worden echter nog te weinig zichtbaar met elkaar gedeeld. Dit project wil daar verandering in brengen. Het doel is om ...
-
Duurzame Wijken
1 jul 2022 - 1 jul 2024Een beter milieu begint bij jezelf. Van burgers wordt verwacht dat zij een grote bijdrage leveren aan het realiseren van duurzaamheidsdoelstellingen, zoals blijkt uit eerdere landelijke campagnes als 'een beter ...
-
RITA
1 jun 2022 - 31 dec 2022Een website kost energie. Als we er dan toch een willen dan moet deze, naast zuinig (op de werkplek en op de hostingsite) ook inclusief zijn, dat wil zeggen toegankellijk en bruikbaar voor allen.
-
Handreikingen en rapporten Responsible IT
26 mei 2022Om het onderzoek en onderwijs te faciliteren heeft de onderzoeksgroep een aantal handreikingen geschreven voor de onderwerpen waar wij onderzoek naar doen.
-
Design thinking open resources platform (DORP)
1 mei 2022 - 1 apr 2024CoECI partners Inholland en HvA werken samen aan een 'Show & Share'-collectie van verbeeldingen en prototypes. Onder de naam 'Design thinking Open Resources Platform' (DORP), wordt gewerkt aan een actieve ...
-
It takes a village to grow old
4 apr 2022 - 4 apr 2024Sociale contacten en ontmoetingen in de buurt zijn van belang voor de mensen die er wonen. Het stimuleert ook de samenredzaamheid van buurtbewoners en in het bijzonder mensen met beginnende dementie. Artificial ...
-
AI, Media & Democracy Lab
1 apr 2022 - 31 mrt 2027Het AI, Media & Democracy ELSA Lab is een van de gehonoreerde projecten binnen de categorie Economie, Binnenlands bestuur en Cultuur & Media, en onderzoekt de impact van AI op de democratische functie van ...
-
Identical Strangers
1 apr 2022 - 31 jul 2023In het project wordt verkend hoe AI kan helpen om identieke woongebouwen te traceren in Nederland. In bepaalde periodes zijn veel dezelfde type gebouwen gebouwd. Het is onduidelijk waar deze ‘identical ...
-
Creative Methods of Storylistening and Storytelling for Higher Education
1 mrt 2022 - 31 dec 2022Hoger onderwijs instellingen zijn zich steeds meer bewust van het belang van inclusieve leeromgevingen. Zo ook de HvA, die o.a. met het Instellingsplan en het ondertekenen van het Amsterdams Akkoord Hoger Onderwijs ...
-
E-mail removal tool
1 mrt 2022 - 31 dec 2022Het bewaren van e-mails kost energie. Hoe kun je eenvoudig (overbodige) e-mails verwijderen en tegelijkertijd inzicht krijgen in hoeveel CO2 je daarmee bespaart? Twee studenten van Software engineering, Alec Wouda ...
-
Kijk in de Zeespiegel
1 mrt 2022 - 1 apr 2023In Nederland houden we droge voeten dankzij onze dijken en de Deltawerken. Door klimaatverandering en een stijgende zeespiegel is ons land in de toekomst echter kwetsbaar voor overstromingen. Toch is het maar ...
-
De kunst van het wetenschappelijke verhaal
1 mrt 2022 - 21 feb 2030Wat gebeurt er als je nieuwsgierige burgers met een vraag aan de wetenschap samen laat werken met een wetenschappelijk expert en een kunstenaar om samen het antwoord op hun vraag te vatten in een kunstwerk? Dit is ...
-
Verantwoorde Businessmodellen
1 feb 2022 - 31 jul 2023Binnen het project ‘Verantwoorde Businessmodellen’ willen wij de condities voor digitale publieke ruimten onderzoeken. We doen onderzoek naar een ‘blauwdruk’ waarin de fundamentele aspecten ...
-
Charging the Commons
1 feb 2022 - 20 dec 2024Charging the Commons is a 2-year project that investigates the design of digital platforms for resource communities. The project explores how a Situated-design approach can be employed to articulate the (social) ...
-
Platform Work – and its Regulations
3 jan 2022 - 1 dec 2027This project addresses the need for new regulations regarding platform work.
-
Doorwerking van kennis bij de Nationale Politie
3 jan 2022 - 15 mrt 2024Dit project onderzoekt de doorwerking van onderzoekskennis binnen de Nationale Politie. Lector Harry van Vliet en onderzoekers van Bureau Beke brengen in samenwerking met de politie het bereik, de relevantie en ...
-
Sociale Robotica in de PsychoGeriatrie
1 jan 2022 - 1 sep 2024Dit onderzoek bouwt voort op de inzichten die in de afgelopen twee jaar zijn opgedaan gedurende het NZA Pilot project ‘Sociale Robotica in de Ouderenzorg’. In dat project is gekeken naar de behoeften, ...
-
Fake News detection - Grip op desinformatie
1 jan 2022 - 31 dec 2022Het is vaak moeilijk te beoordelen of een artikel dat we online lezen gebaseerd is op feiten of niet. Sla de actualiteiten er maar op na: corona, berichtgeving uit Rusland over de oorlog met Oekraïne. Omdat het ...
-
Algoritme register gemeente Amsterdam
1 jan 2022 - 31 dec 2022Het algoritmeregister is een overzicht van de algoritmes die de gemeente Amsterdam gebruikt bij gemeentelijke dienstverlening. Een algoritme is een vooraf bepaalde set regels of stappen die door de computer gevolgd ...
-
Designing with the sun
1 jan 2022 - 31 dec 2023Solar power requires us to renegotiate our personal relationship with energy. For such long time we have been separated from the material and technological infrastructures that provide us with electricity, enabling ...
-
Tactical Media Room Ukraine
1 jan 2022 - 30 aug 2024Tactical Media Room Ukraine is een verzameling van dagboeken, praktijken en meningen over communicatie en relaties in tijden van oorlog. We publiceren dagboeken en theorie (recentelijk resulterend in een eerste boek: ...
-
The Void
1 jan 2022 - 30 aug 2024The Void is een onderzoeksproject en een reeks van audiovisuele publicaties. Van interviews tot documentaires en talkshows, tot muziekoptredens en memes - The Void wil een plek zijn waar kan worden ...
-
Monitoring, evaluatie en professionalisering: project CIRCOLLAB
1 jan 2022 - 31 dec 2025Nederland wil in 2050 circulair zijn. Dat vraagt om een ongekende transitie in de wijze waarop we ondernemen, samenwerken, denken en doen. In CIRCOLLAB identificeren 35 partners welke technologische, sociale en ...
-
Sustainably Distributed
1 nov 2021 - 1 mei 2023De innovatieve brei technologie van een Shima Seiki Whole garment knit machine maakt nieuwe productiemethoden van kleding mogelijk zoals; maatwerk, customisation en on-demand productie. Daardoor kan het maakproces ...
-
E-ToP
1 sep 2021 - 1 sep 2023Het TOP-programma is een landelijke evidence-based interventie voor zeer vroeggeboren kinderen (<32 weken zwangerschap) en hun ouders, gericht op het verbeteren van de ouder-kind interactie en de ontwikkeling van ...
-
The place to be together
1 sep 2021 - 31 aug 2022Een verkennend onderzoek naar de potentiële meerwaarde van retail en cultuur bij de ontwikkeling van toekomstbestendige winkelgebieden. De veranderingen en uitdagingen in stedelijke kernen in Nederlands zijn ...
-
Als de machine kiest
1 sep 2021 - 31 dec 2021In opdracht van de Gemeente Amsterdam heeft het Responsible AI Lab van het Lectoraat Responsible IT onderzoek naar het gebruik van kunstmatige intelligentie in werving- en selectieprocessen. Daarbij is er specifiek ...
-
Quantum Cat
1 sep 2021 - 31 dec 2022Kunstwerk dat gebruik maakt van Quantum computing en Kunstmatige Intelligentie.
-
Filter Bubble Modeling
1 sep 2021 - 31 aug 2022Algorithmic Curation and the emergence of filter bubbles - An agent-based modelling approach
-
Designing the place to be
1 jul 2021 - 30 jun 2022Het project 'Designing the place to be: de rol van servicedesign in de orkestratie en vormgeving van bezoekersbeleving van stedelijke kernen' krijgt een Kiem-subsidie.
-
CHANGE: Environmental systems shift in clothing consumption
1 jul 2021 - 1 jun 2025Change, a project about the enviromental impact of clothing, started in july. In CHANGE the Research Group Fashion, Research & Technology will investigate what is most essential to reduce the environmental impact ...
-
Diamond Toolkit
21 jun 2021 - 31 dec 2022Het lectoraat Creative Media for Social Change (FDMCI) gaat, in samenwerking met CMD en CO/CB opleidingen, werkveldpartners en maatschappelijke instellingen, onderzoeken wat ervoor nodig is het design thinking proces ...
-
Co-Prodigy
14 jun 2021 - 1 dec 2021De thematiek van het ontwikkelen, verbeteren en inzetten van creatieve en participatieve methoden om mensen via digitale middelen te betrekken bij onderzoek voor welzijn (‘reaching out’) -zoals dat ...
-
Wat mensen beweegt
1 jun 2021 - 31 dec 2022Amsterdam Zuidoost kent drie grote evenementenlocaties, te weten: de Johan Cruijff ArenA, AFAS Live en Ziggo Dome. Met de huidige evenementenlocaties, kantoren, bioscoop Pathé en woningen kan er tijdens ...
-
SOROCOVA
1 jun 2021 - 31 mei 2023De COVID-19 maatregelen hebben een grote impact op hoe kinderen wereldwijd onderwijs krijgen. Ook Nederlandse kinderen hebben de overstap moeten maken in de eerste lockdown van fysiek naar digitaal onderwijs. Tijdens ...
-
Ma.ak020
1 jun 2021 - 31 dec 2021Eind 2019 is het Maatschappelijk akkoord van Amsterdam (Ma.ak020) gepresenteerd. Deze gezamenlijk opgestelde set aan afspraken, uitgangspunten en voorwaarden stelt Amsterdammers beter in staat om samen aan een ...
-
Garage Kempering
1 mei 2021 - 1 mei 2022In het project Mixed Reality voor erfgoed onderzoeken we hoe mixed reality kan bijdragen aan het ervaren van een erfgoedlocatie. Een locatie is een vast gegeven, maar de betekenis ervan is vaak meer gelaagd en kan ...
-
SO-NUTS
1 apr 2021 - 31 dec 2025De vergrijzende bevolking wordt geconfronteerd met twee aandoeningen die een bedreiging vormen voor gezond ouder worden: een hoge vetmassa (obesitas) en weinig spiermassa en -functie (sarcopenie). Beide aandoeningen ...
-
Solidarity in Fashion
12 mrt 2021 - 12 mrt 2022Solidarity in Fashion is a new collaborative research project of ArtEZ University of the Arts and the research group Fashion & Technology of the Amsterdam University of Applied Sciences funded by SIA KIEM.
-
Modulair Online Platform
1 feb 2021 - 31 okt 2021De Hogeschool van Amsterdam deed de afgelopen jaren veel kennis en ervaring op met het ontwikkelen van en onderzoek naar de driehoek Bewegen, Voeding en Creatieve Technologie. Zo ontwikkelden onderzoekers ...
-
Futuring HealthCare
1 feb 2021 - 1 feb 2022With the Futuring HealthCare project, the HvA, the City of Amsterdam and Zilveren Kruis explored the possibilities and threats of using digital platforms to contribute to a better healthcare landscape.
-
DCODE
1 jan 2021 - 1 sep 2024De industriële revolutie is voorbij. We leven in het huidige tijdsbestek middenin een digitale transformatie van de samenleving. Toch zit de ontwerppraktijk vast in het verleden en worstelt ze om menselijke ...
-
Bartiméus Impact Project
1 jan 2021 - 31 dec 2021Binnen het programma ‘Innovatie’ is Bartiméus – een organisatie voor mensen die blind of slechtziend zijn – actief op meerdere projecten en thema’s. Dit gebeurt ook in ...
-
Going hybrid
1 jan 2021 - 1 jan 2024Going hybrid is een tweejarig Raak-onderzoeksprogramma naar hybriditeit in het culturele veld binnen drie domeinen: hybride evenementen, levende archieven en hybride publicaties. Waar brengen hybride evenementen ons ...
-
HvA Impuls
1 jan 2021 - 31 dec 2021Het regie-orgaan SIA van NWO heeft middels de Impuls 2020 regeling budget beschikbaar gesteld voor het ondersteunen van de infrastructuur voor praktijkgericht onderzoek in deze coronatijd. Binnen de HvA is hiertoe ...
-
Viral Image Culture
1 jan 2021 - 30 aug 2024Viral Image Culture is een project waarin we de discoursen, praktijken en ethiek rond het virale beeld in onze samenleving onderzoeken en een netwerk van onderzoekers, kunstenaars en activisten samenbrengen die aan ...
-
CAMERA
1 jan 2021 - 30 sep 2021Een ongezond eetpatroon en overgewicht zijn een toenemend probleem in Nederland. In 2040 heeft naar schatting 62% van alle volwassenen overgewicht. Een gezonder eetpatroon, juist onder jongeren, draagt bij aan het ...
-
Digitale Vertrouwens Infrastructuur
7 dec 2020 - 1 jun 2021Op veel plekken is informatie beschikbaar die relevant is bij de aanpak van veiligheidsvraagstukken, incidenten en crises. Denk aan karakteristieken van bedrijven, woningen, bewoners en de directe omgeving. Daarnaast ...
-
VR for Diversity
1 okt 2020 - 31 dec 2022The “VR for Diversity” project will explore the use of interaction in virtual reality by focusing on the implementation of interactive elements in VR and how these elements may influence the impact the ...
-
Designing for whose value
1 sep 2020 - 1 jul 2021Op veel niveaus kan waarde worden gecreëerd. Van het individu tot ecosysteem. Het creëren van positieve en relevante belevingen is daar een belangrijk onderdeel van en zorgt voor een positief effect op de ...
-
COVID-19-INTERVENTIES VOOR VEERKRACHTIGE BUURTEN (VAN PREVENTIE NAAR VEERKRACHT)
1 sep 2020 - 1 mrt 2023Op het gras in parken verschenen cirkels, straten en stoepen werden afgezet voor 1,5 meter afstand. In steden overal ter wereld werden en worden maatregelen genomen om mensen voldoende afstand van elkaar te laten ...
-
Rapporteren over doorwerking PGO
1 sep 2020 - 31 dec 2021Praktijkgericht onderzoek kent vele verschillende verschijningsvormen en uitkomsten die zowel voor het onderwijs, de beroepspraktijk/samenleving en de wetenschap van belang zijn. Rapporteren over praktijkgericht ...
-
De kracht van media in de duurzaamheidstransitie
1 jul 2020 - 31 dec 2020De duurzaamheidstransitie komt te langzaam op gang en het blijft voor ons allemaal makkelijk om onze ogen hiervoor te sluiten. Het lectoraat Crossmedia gaat samen met partners kennisoverdracht, beïnvloeding, ...
-
Soundverse – Oude Kerk
1 jul 2020 - 31 dec 2020Monumentale gebouwen, archeologische vindplaatsen, tradities en verhalen bepalen de identiteit en kwaliteit van de stad. Nieuwe technologieën als virtual en mixed reality worden steeds toegankelijker voor ...
-
e-GRZ-net: snel veilig thuis revalideren met eHealth
1 apr 2020 - 1 feb 2023Dit implementatieproject vindt plaats in het kader van de Stimuleringsregeling eHealth Thuis (SET), die is aangevraagd vanuit Vivium Naarderheem in samenwerking met Margriet Pol, science practitioner voor Vivium ...
-
Goed leven met artrose studie
1 apr 2020 - 31 dec 2020In de gezondheidsmonitor van de GGD van Amsterdam worden de resultaten van de gezondheidsmeting gepresenteerd. Uit de monitor blijkt dat artrose de meest voorkomende aandoening is. Artrose veroorzaakt, vooral in het ...
-
FAIR: geen woorden maar data
1 feb 2020 - 6 apr 2020Dit project verkent het efficiënter en eerlijker hergebruik van data door het toepassen van de FAIR-principes: Findable (vindbaar), Accessible (toegankelijk), Interoperable (uitwisselbaar) en Reusable ...
-
Bewegen op mAAT
1 feb 2020 - 31 okt 2020Gezond bewegen is essentieel om de fysieke zelfredzaamheid van ouderen te bevorderen en te herstellen. Voor professionals lijkt het vaak onduidelijk hoe de individuele oudere voorzien kan worden van een passend ...
-
Robotica in de Zorg
1 jan 2020 - 1 jan 2022In 2019 heeft ZorgAccent in samenwerking met partners Menzis, DigiNova en de onderzoeksgroep Digital Life van de Hogeschool van Amsterdam een subsidie aangevraagd en ontvangen van de Nederlands Zorgautoriteit vanuit ...
-
Cli-Fi
1 jan 2020The polar bear and the hockey stick graph are probably the two most iconic images of climate change to date, each addressing the urgency and immediacy of the topic in different ways. The polar bear evokes empathy ...
-
Climate Futures: (Machine) Learning from Cli-Fi
1 jan 2020Project ‘Climate Futures’ is an experiment in collaborating with AI to shed light on climate imaginaries. In the project, AI functions as our co-author, who has (machine) learned about climate imaginaries ...
-
Connecting Cinemas
1 jan 2020 - 31 dec 2021The Research Group of Civic Interaction Design is part of the international consortium, composed by cinemas, creative hubs, and research groups, for a new project: CONNECTING CINEMAS.
-
Media Architecture Biennale 20 (MAB20)
1 jan 2020 - 31 dec 2021The Media Architecture Biennale is the world’s premier event on media architecture, urban interaction design, and urban informatics.
-
4D City Making: Interactive City Models
1 jan 2020 - 31 dec 2021Arcam (Architecture Center) is currently working on a new vision for the new policy period 2021-2024. One of the components of this program is the development of an interactive city model that can be used to become a ...
-
Doorontwikkeling toolkit
1 jan 2020 - 30 apr 2021In het RAAK Publiek project De Tentoonstellingsmaker van de 21ste Eeuw is een toolkit ontwikkeld om (toekomstige) tentoonstellingsmakers te ondersteunen in het maken van beter onderbouwde ontwerpkeuzes en toetsbare ...
-
Our creative reset
1 jan 2020 - 30 aug 2024'Our creative reset' zoekt naar mogelijkheden van cultuur voorbij precariteit, aangewakkerd door de gedwongen 'reset' van Covid. Dit programma gaat over collectieve organisatie, kunstenaarsinitiatieven, kunst in de ...
-
NATIONAAL PLATFORM PRAKTIJKGERICHT ONDERZOEK (NPPO)
1 sep 2019 - 1 jul 2022Het praktijkgericht onderzoek levert waardevolle kennis en resultaten op voor de beroepspraktijk en het onderwijs. Deze kennis en resultaten kunnen nog meer mensen bereiken dan nu het geval is, als alle informatie ...
-
3de CYCLUS AAN HET HBO
1 sep 2019 - 1 jul 2022Het Bolognaproces van de Europese Unie heeft in heel Europa geleid tot een systeem van hoger onderwijs bestaande uit drie cycli: bachelor (niveau 6), master (niveau 7) en doctorale studies (niveau 8). Sinds de komst ...
-
The Past in the Present: Mixing Realities in Heritage
1 sep 2019 - 31 aug 2025In hoeverre kan een nieuwe technologie zoals augmented reality (AR) bijdragen aan een waardevolle ervaring voor bezoekers van erfgoedlocaties? En hoe houden museum professionals en ontwerpers daarin rekening met de ...
-
Virtual fashion design: the new real
1 - 12 jul 2019Within this course you will learn to translate ideas and vision into experiments, garment design, virtual prototypes and a final presentation of 3D simulated end-products. This course is organized by the Amsterdam ...
-
HONOURS & ACADEMIC EXCELLENCE: FASHION THEORIES
1 feb 2019 - 1 jul 2019In this high-level research programme 3rd of 4th year students with a design or design-related background are offered the change to reinforce their critical, analytical and research skills.
-
Spectacular ArenA eXperiences (SAX)
1 jan 2019 - 1 jan 2021Het lectoraat Crossmedia is, als vertegenwoordiging van programmapartner HvA, direct betrokken bij het Fieldlab SAX. Het lectoraat is onderdeel van de programmacommissie en doet onderzoek naar Fan Experience. Daarbij ...
-
Government as Platform
1 jan 2019 - 31 dec 2020How can we design transparent and personalized governmental services for a digital age?
-
Didactics Driven Development
1 jan 2019 - 31 dec 2021Didactics-Driven Development: Towards a Methodology and Toolset for the Systematic Validation of Applied Games is an applied research project addresses the problem of validation of Applied Games, in particular ...
-
Prototyping Tool for Card Game Design
1 jan 2019 - 31 dec 2021This applied research proposal involves the development of a Digital Prototyping Tool for Card Game Design. The tool will support the creation of a wide variety of card games, ranging from variations on existing card ...
-
Growing Roots
1 nov 2018 - 1 nov 2021Eenzaamheid onder ouderen is een groeiend probleem met grote gevolgen voor gezondheid en welbevinden. Eenzaamheid is niet alleen een gevolg van minder sociaal contact, maar hangt ook samen met het gevoel steeds ...
-
Toys4Therapy
1 okt 2018 - 31 okt 2022Pediatrische ergotherapie en fysiotherapie streven naar het verbeteren van de algehele kwaliteit van leven voor kinderen met hersenverlamming (en hun families) door het ontwikkelen van passende oefeningen, die ...
-
Masters fashion enterprise creation
3 sep 2018 - 12 jul 2025The researchers in the group are also examiners of Masters theses
-
Graduating within the knowledge center
3 sep 2018 - 12 jul 2025Students interested in graduating with a fashion research-focused project can follow this graduation track, and have their trajectory supervised by local researchers. Interested? Please discuss this possibility with ...
-
I want it, I buy it
1 aug 2018 - 1 aug 2030Wat zet consumenten ertoe om een impulsaankoop te doen? Via welke psychologische processen ontstaat de drang om impulsief een product aan te schaffen? En zijn er wellicht manieren waardoor consumenten sneller of ...
-
Create an experience! The Game
1 jun 2018 - 6 jun 2019"Create an experience! The Game" is een kleinschalig onderwijsinitiatief uit 2018 waarbij een tool in de vorm van een fysiek spel wordt ontwikkeld. Het doel is een tool te ontwikkelen waarbij studenten ...
-
Zichtbaar slimmer
16 apr 2018 - 15 apr 2019De huidige maatschappij wordt gekenmerkt door een groeiend aantal technologische mogelijkheden waarmee data op exponentiele schaal verzameld, gedeeld en gebruikt kunnen worden. Deze groeiende beschikking over ...
-
De interactieve woonkamer - Guiding Environment
10 mrt 2018 - 1 mrt 2020Er vindt een grootschalige technologische transformatie plaats, waarbij gebouwen en gebouwonderdelen steeds ‘slimmer’ gemaakt kunnen worden. Echter, deze technologische vooruitgang gaat gepaard met een ...
-
SMART GARMENTS: WEARER AND PERCEPTION
9 feb 2018 - 15 jan 2019In this research project the fundamentally different character of smart garments, as distinguished from common clothing, is critically analysed, actually tested and provided with apt conceptual tools for understanding.
-
Innovate Bookretailers
2 jan 2018 - 28 feb 2019Met deze KIEM-aanvraag hebben we als doel nieuwe manieren te verkennen, onderzoeken en valideren om boeken digitaal te presenteren in fysieke boekwinkels.
-
Trust in Play
1 jan 2018 - 31 dec 2020TRUST IN PLAY: European School for Urban Game Designers (TiP) brengt kunstenaars, game-ontwerpers, speelse auteurs, academici, gemeentelijke besluitvormers en burgers samen in een coöperatief proces van het ...
-
Circulate: Design thinking for the Circular Economy
1 jan 2018 - 31 dec 2020Circulate is a research project that explores how digital systems based on blockchain technologies can be used to foster participation in circular economies, in neighborhoods.
-
Meer bezoekers naar mijn winkel
1 jan 2018 - 31 dec 2019MKB-winkeliers worden geconfronteerd met een teruglopend aantal winkelbezoekers, waardoor omzetten dalen en hun voortbestaan in het gedrang komt. Door online concurrentie en veranderend consumentengedrag dalen het ...
-
eHealth Gebruikers Gilde
12 dec 2017 - 31 dec 2021In het eHealth Gebruikers Gilde werken ondernemers met ouderen, familie en verzorgenden samen aan de succesvolle inzet en het vermarkten van moderne ondersteunende technologie. Het project biedt een open werk- en ...
-
NWO SMART CULTURE: KUNST EN CULTUUR
1 sep 2017 - 31 aug 2019In September gaat het tweejarig project Sensory Moving Image Archive (SEMIA) van start , dat is gehonoreerd binnen het unieke onderzoeksprogramma Smart Culture – Kunst en Cultuur. Het programma is gericht op ...
-
Experience paskamers om fysieke winkelbeleving te optimaliseren
1 jun 2017 - 1 sep 2017Technologiebedrijven Kega en Utilicht en retailer Hunkemöller hebben een vraag over ‘experience passen’ bij het lectoraat Crossmedia van de Hogeschool van Amsterdam neergelegd. Kega, Utilicht en ...
-
Van passant naar klant: de rol van digitale schermen in de etalage
8 mei 2017 - 6 jan 2018Dit project richt zich op het effect van digitale schermen in de etalage op het winkelbezoek. Retailers Kaas en Zo en Van Dijck Experience Store, de BIZ-vereniging van de Beethovenstraat en Stad&Co vragen zich af ...
-
Personalised Aftermovies
1 mei 2017 - 30 sep 2017Lectoraat Crossmedia van de Hogeschool van Amsterdam gaat samen met creatief bureau Fonk, Centrum Wiskunde en Informatica en ID&T een inventariserend project starten gericht op het effect van gepersonaliseerde ...
-
PAUL
1 mei 2017 - 1 mei 2020In grote steden is de gezondheid slechter en de levensverwachting korter dan in landelijke omgevingen. Dit is mede een gevolg van een lagere lichamelijke activiteit van de inwoners. In dit project willen we meer in ...
-
Simba
1 mei 2017 - 1 aug 2019Het doel van het Simba onderzoek is om kinderen met astma met plezier en zelfvertrouwen te laten bewegen. Als je iets leuk vindt om te doen, dan doe je dat al snel vaker. Daarom hebben we samen met kinderen met astma ...
-
EyeBeacons
1 mei 2017 - 1 sep 2019Navigeren van A naar B is een essentieel onderdeel in ons dagelijks leven. Onbekende routes, drukke plekken en onverwachte obstakels vormen een grote uitdaging voor iedereen, ongeacht wat je zichtvermogen is. Voor ...
-
De Tentoonstellingsmaker van de 21ste eeuw
1 feb 2017 - 1 mrt 2019In het project De Tentoonstellingsmaker van de 21ste eeuw richten we ons op een aspect dat de laatste jaren steeds dominanter is geworden in het werk van tentoonstellingsmakers in musea: het bieden van een ...
-
Measuring the Dutch clothing mountain
1 jan 2017 - 1 jun 2017With this research we made the first step in generating an accurate and complete quantitative assessment of the Dutch apparel sector as a source for sustainability-oriented studies.
-
Smart Technologies, Empowered Citizens (STEC)
1 jan 2017 - 31 dec 2021STEC is a 4-year research project which investigates the design process and strategies used in the development and appropriation of so called ‘smart technologies’ for citizen empowerment.
-
Passende Mode via Internet
1 okt 2016 - 1 okt 2018Steeds meer kleding wordt via het internet verkocht. In het project ‘passende mode via internet’ worden alternatieven gezocht zodat de leverancier beter weet welke kledingmaat toegestuurd moet worden en ...
-
‘De ideeën groeien en krijgen vorm in het Makers Lab’
5 sep 2016Ruim 400 eerstejaars van de opleiding Communication and Multimedia Design begonnen in september aan het project ‘CMD Aan’. De opdracht luidde: Kies een dier van Artis uit en ontwerp met je team een spel ...
-
Meer profijt uit data
1 sep 2016 - 30 nov 2018In het project ‘Meer Profijt uit Data’ wordt onderzocht hoe interactieve mediabedrijven structureel meer inzicht krijgen uit de waarde van gebruikersdata en ontwikkeld hiervoor nieuwe business modellen.
-
Atelier Online/ Offline behavior
1 sep 2016Het atelier online/offline behavior bestaat uit een team van 10 afstudeerders, 2 procescoaches, 1 onderzoekscoach, 1 lector en 2 partners uit de praktijk. Deze partners zijn op dit moment Albert Heijn en de Amsterdam ...
-
BRAVO
1 apr 2016 - 1 apr 2018Het inschatten van het risico op vallen is belangrijk voor een tijdige en gerichte interventie om vallen te voorkomen. In het BRAVO project wordt samen met MKB-bedrijven nieuwe kennis ontwikkeld over technologie om ...
-
Cooling Garments
1 apr 2016 - 1 apr 2018Humans need to control their body temperature within a restricted temperature range in order to function properly and clothing plays an important role in this thermoregulation process. The most simple strategy humans ...
-
VR-Tour Sobibór
1 mrt 2016 - 31 dec 2016Bezoekers van Nationaal Monument Kamp Vught kunnen sinds kort in Virtual Reality het verdwenen vernietigingskamp Sobibór bekijken. Op verzoek van het ministerie van VWS gaat een groep wetenschappers, waaronder ...
-
Closed-Loop Fashion Production
23 feb 2016 - 22 feb 2017Closed-Loop Fashion Production explored new production techniques for post-consumer wool recycling.
-
Digital Museum Lab
1 jan 2016 - 31 dec 2017Het Digital Museum Lab is een ruimte voor onderzoek en experiment, voor evaluatie en reflectie, voor betrokkenheid en disseminatie, gevestigd binnen de muren van het Allard Pierson Museum. Het lab komt voort uit een ...
-
Digital Museum Lab
1 jan 2016 - 31 dec 2017Het Digital Museum Lab is een ruimte voor onderzoek en experiment, voor evaluatie en reflectie, voor betrokkenheid en disseminatie, gevestigd binnen de muren van het Allard Pierson Museum. Het lab komt voort uit een ...
-
FIT
1 jan 2016 - 31 dec 2017Mensen die te maken krijgen met dementie willen zo lang mogelijk thuis blijven wonen. Er is steeds meer (technologische) ondersteuning beschikbaar dit mogelijk te maken. Voor de betrokkenen is het moeilijk om te ...
-
VIRTUAL & AUGMENTED REALITY ATELIER
7 sep 2015 - 30 jun 2025This atelier, coordinated by Kees Rijsenbrij, is focused on finding creative solutions to complex questions around virtual/augmented reality. Students, the industry, teachers, and researchers work together in a ...
-
Store Innovation Lab
1 sep 2015 - 31 dec 2017In het Store Innovation Lab werken retailers, brancheorganisaties en aanbieders van (in-)store technologie, samen met onderzoekers, studenten en docenten van de Hogeschool van Amsterdam (HvA). Door het uitvoeren van ...
-
BAMBEA
1 sep 2015 - 31 dec 2016In het project Bewegen in Amsterdam met Beacons (BAMBEA) onderzoeken we hoe Internet of Things technologie als bluetooth (i)Beacons Amsterdammers kan ondersteunen om meer te bewegen.
-
Digital Publishing Toolkit
30 jul 2015Digitale publicaties zijn sinds een paar jaar in opkomst. Door de komst van tablets en smartphones heeft deze ontwikkeling zich versneld zodat deze publicaties - e-books, krant apps en digitale magazines – ...
-
Festivalmonitor
1 jul 2015 - 31 dec 2017Ieder jaar weer krijgt het festivalseizoen veel aandacht in de pers, niet alleen met recensies maar ook met allerlei reflecties op het publieksgedrag, veiligheidsaspecten (storm!), de impact voor de omgeving (boze ...
-
Smart cooling textile solution for firefigthers
15 apr 2015 - 14 apr 2016Firefighters are daily exposed to a variety of challenging working conditions. One of such conditions is exposure to heat stress. Heat stress is induced due to impermeable personal protective clothing, intensive ...
-
The Hackable City
1 apr 2015 - 30 jun 2016In het onderzoeksproject The Hackable City werken onderzoekers van de HvA, de UvA en de UU samen met het architectenbureau One Architecture om de rol van digitale media te bestuderen in de ontwikkeling van ...
-
De Kunst van de Kritiek
1 mrt 2015Bij het lectoraat Netwerkcultuur is in samenwerking met het PublishingLab het project De Kunst van de Kritiek gestart. In een consortium met het Laboratorium Actuele Kunstkritiek en tientallen Nederlandse en Vlaamse ...
-
Performance of Code
1 mrt 2015Nancy Mauro-Flude is blogger bij het lectoraat Network Cultures. Zij is tevens een mediadesigner, schrijver en curator van het symposium en evenementen voor podiumkunsten en technologie van hedendaagse kunst. Haar ...
-
Co-Care-IT
1 feb 2015 - 1 feb 2019Het doel van het project Co-Care-IT is om in samenspraak met gebruikers iteratief een technologische toepassing te ontwikkelen dat helpt om zorgtaken te verlichten. Gebruikersgericht ontwerpen (User-Centred Design) ...
-
Platform Onderwijs Innovatie (POI)
1 feb 2015 - 31 dec 2015Het Lectoraat Crossmedia ziet crowdsourcing als een veelzijdig fenomeen dat op allerlei manieren door een organisatie ingezet kan worden. Zo kan de ‘crowd’ het perfecte antwoord formuleren, grote ...
-
Can design confront consumerism?
1 feb 2015 - 27 nov 2019This study discusses the quantity of clothing produced and consumed, its growth, and the environmental challenges associated with it.
-
Media Future Week / Media Future Year
1 jan 2015 - 31 dec 2015Media Future Year’ is een uitbreiding op de reeds bestaande ‘Media Future Week’ (MFW) die sinds 2011 jaarlijks door een aantal Hogescholen in samenwerking met de crossmedia-netwerkorganistie ...
-
Interactieve Performances
1 jan 2015 - 31 dec 2015Wat betekent co-creatie tijdens een live event voor de publieksbeleving? Tin Men & The Telephone maakt tijdens hun optredens gebruik van allerlei technische snufjes om het publiek uit te nodigen om te ...
-
Sociale Media en de Publieke Sfeer
1 jan 2015 - 31 dec 2015Socialemediaplatforms als Facebook en Twitter spelen een steeds belangrijkere rol in onze samenleving. En naast deze internationale commerciële socialemedianetwerken bestaat er ook een groot aantal kleinere ...
-
Liveness coming to life
1 jan 2015 - 31 dec 2020PhD research into the mediatised experience of events.
-
Event Touchpoints
1 jan 2015 - 31 dec 2016Event Touchtpoints gaat over de bezoeker en zijn customer journey in het hele proces van oriënteren tot het herbeleven van het event naderhand. Dit proces is een aaneenrijging van momenten waarin bezoeker en ...
-
Business Models Creatieve Industrie (BMCI)
1 jan 2015 - 31 dec 2016Doel van dit project is om voor de creatieve industrie bestaande tools voor business model innovatie in kaart te brengen en te classificeren. Met het resultaat van deze inventarisatie kunnen ondernemers een beter ...
-
Hipper
1 nov 2014 - 31 okt 2016Ouderen gaan steeds eerder na een heupoperatie naar huis, waarbij het revalidatietraject in toenemende mate in de thuissituatie wordt uitgevoerd. In het, inmiddels afgeronde, Hipper project is een behandelprotocol ...
-
Internet of Touch
1 nov 2014Het IoT project is een valorisatie op het deelproject Touch. Binnen IoT wordt de hardware en software doorontwikkeld om als een product de markt te bereiken. Wij richten ons hier op onderzoekers in communicatie ...
-
VITAMINE
1 mei 2014 - 1 sep 2019Het stimuleren en behouden van een actieve en sportieve leefstijl is van groot belang bij de grote groep ouderen met beginnende functionele beperkingen. In het VITAMINE project (Vitale Amsterdamse ouderen in de stad) ...
-
Bruggen bouwen tussen mode en technologie
1 apr 2014 - 1 apr 2015In dit KIEM project wordt gewerkt aan onderzoeksvoorstellen om het gat tussen ontwerp en techniek te verkleinen. Tussen de wereld van de technologie en de wereld van de mode ligt momenteel een diepe kloof. Esthetiek, ...
-
Kledingproductie zonder patronen
1 apr 2014 - 1 apr 2015In dit KIEM project wordt onderzocht hoe op basis van 3D lichaamsscans kleding kan worden gemaakt. De mens heeft een driedimensionale vorm en kleding is driedimensionaal. Toch zit in de productie van kleding een ...
-
My Creativity Sweatshop
1 feb 2014 - 31 jan 2015In 2005, net nadat het creatieve industriebeleid in Nederland van start was gegaan, gaf het Institute of Network Cultures een kritische impuls aan het debat met projecten zoals A decade of Webdesign en MyCreativity. ...
-
Design Across Cultures
1 jan 2014MediaLAB Amsterdam werkt aan Design Across Cultures: een platform dat steden, labs en multiculturele, multidisciplinaire designteams van over de hele wereld verbindt. Het platform gebruikt de kracht van culturele ...
-
Fashion 3.0
1 jan 2014 - 1 jan 2016In dit onderzoeksprogramma gaan we op basis van de realisatie van een database over de wijze waarop stoffen ‘vallen’ en de metadatering daarvan, onderzoeken in hoeverre deze database gebruikt kan worden ...
-
Fashion Locale
1 jan 2014Fashion and locale onderzoekt de relatie tussen kleding en plaats in steden, door middel van visueel en tekstueel onderzoek. Historisch gezien waren er duidelijke regionale modestijlen te onderscheiden. Tot op ...
-
Interactive Cinema
1 jan 2014 - 31 dec 2016Binnen het project Interactive Cinema worden diverse deelprojecten uitgevoerd, waarbij de onderliggende onderzoeksvraag luidt: waar liggen de grenzen tussen cinema en videogames?
-
Persuasive Gaming in Context
1 dec 2013 - 1 dec 2017Games worden steeds vaker gebruikt voor doeleinden buiten hun primaire kracht als medium voor entertainment. Het interactieve karakter biedt spelers verschillende mogelijkheden om complexe (sociale) problemen te ...
-
Games for Health Europe Conference
1 nov 2013 - 1 nov 2015Op deze jaarlijks conferentie worden medische professionals, researchers en game developers bij elkaar gebracht. Vanuit het lectoraat Games & Play wordt meegewerkt aan de wetenschappelijke invulling ervan, zoals ...
-
Beyond Glass
16 sep 2013Ouderen hebben in sommige situaties een tekort aan beweging. In verschillende projecten waarbij de Hogeschool van Amsterdam betrokken is, wordt aan een oplossing voor dit probleem gewerkt.
-
Sensormonitoring de Blarickhof
16 sep 2013 - 31 dec 2014In navolging van de lopende onderzoeksprojecten op het gebied van zorgtechnologie die plaatsvinden in het academisch centrum ‘Naarderheem’ en appartementengebouw ‘de Flank’, hebben de ...
-
MoneyLab: coining alternatives
1 sep 2013 - 30 aug 2024MoneyLab: Coining Alternatives bekijkt digitale experimenten met verdienmodellen, betaalsystemen en valuta tegen de achtergrond van de aanhoudende wereldwijde economische neergang. Terwijl deze economische neergang ...
-
Designing experience scapes (DES)
1 sep 2013 - 31 dec 2015Onderzoek naar museumbezoekers kent weinig eenduidige resultaten. Terwijl er wel veel aandacht is voor ‘publieksbeleving’ bij musea maar tegelijkertijd kunnen we vanuit de ervaring in het RAAK-project ...
-
Sense in the city
1 sep 2013 - 31 aug 2015De creatieve industrie ontwikkelt producten of diensten in de stedelijke omgeving waarbij kennis over a) locatie, b) gedrag en c) stemming van de gebruiker essentieel is. Veelal wordt deze kennis verkregen door ...
-
Fashion Retail Future (FRF)
1 mei 2013 - 31 dec 2017De ontwikkelingen rond internet, smartphones en augmented reality gaan de retailsector fundamenteel veranderen. We zien vormen van real-time marketing ontstaan, op basis van bijvoorbeeld iemands locatie of de op dat ...
-
Fashion Retail Future (FRF)
1 mei 2013 - 31 dec 2017De ontwikkelingen rond internet, smartphones en augmented reality gaan de retailsector fundamenteel veranderen. We zien vormen van real-time marketing ontstaan, op basis van bijvoorbeeld iemands locatie of de op dat ...
-
Care4Balance
1 mrt 2013 - 31 aug 2015Nederland vergrijst. Daarom zal er steeds een groter beroep worden gedaan op de mantelzorg. Goede communicatie kan de druk op mantelzorgers verlichten en bovendien zorgen voor een evenwichtige verdeling tussen de ...
-
Sensei: Sensor Based Engagement for Improved Health
1 mrt 2013 - 31 aug 2015Bewegen is goed voor de gezondheid: mensen die voldoende sporten en bewegen zijn minder vaak ziek. Maar met alle technologie van tegenwoordig is bewegen in veel situaties niet meer nodig en daardoor minder ...
-
Virtuele verwachting, Fysieke beleving (VvFb)
1 feb 2013 - 31 jan 2015In het onderzoeksproject ‘Virtuele verwachting, Fysieke beleving’ wordt kennis gebundeld op het terrein van de techniek, human machine interaction, retail, mode, marketing en creatieve industrie. Het doel ...
-
The Future Now
1 feb 2013 - 31 dec 2015Toekomstbestendige business modellen voor mediadiensten zijn lastig te ontwikkelen door het adembenemend tempo waarin de markt zich vernieuwd. Als ondernemer wil je weten welke concepten werken én standhouden. ...
-
Balance-IT
1 mrt 2012 - 28 feb 2014Met intelligente camera's is het tegenwoordig mogelijk om adequate bewegingsanalyses te maken van personen, zonder dat daartoe sensoren op het lichaam gedragen worden. Deze 'ambient sensing' technologieën bieden ...
-
Virtual worlds for well-being
1 mrt 2012 - 27 feb 2015Ons welbevinden is belangrijk, zowel voor jongeren als ouderen. Digitale technologieën kunnen hierin een rol spelen. In dit project wordt specifiek gekeken naar het gebruik van virtuele werelden en sensoren. De ...
-
CitySDK
1 feb 2012 - 27 feb 2015Binnen het Europese project CitySDK werkt de Hogeschool van Amsterdam samen met de gemeente Amsterdam, Waag Society en 8 Europese partner steden aan het openen en toepassen van data in de domeinen Participatie, ...
-
Unlike Us
1 nov 2011Het doel van Unlike Us is om een onderzoeksnetwerk op te zetten van kunstenaars, ontwerpers, wetenschappers, activisten en programmeurs die werken aan 'alternatieven in sociale media'. Door middel van workshops, ...
-
Herkenning van (verandering in) activiteiten
1 sep 2011 - 1 sep 2015Een promotietraject met als doel een empirisch onderzoek doen naar het herkennen van de (verandering in de) dagelijkse activiteiten van zelfstandig wonende ouderen. De verandering in de activiteiten wordt herkend uit ...
-
Out of Ink
19 mei 2011 - 23 mrt 2012Out of Ink: Future Publishing Industries peilt de drempels en vage overgangsgebieden tussen digitale en gedrukte publicaties en ontwikkelt daarnaast praktijken en concepten die de publicatiepraktijk van vandaag ...
-
Health-Lab
1 okt 2010 - 1 jul 2013Innovatie in de zorg is niet eenvoudig. Zo is nieuwe technologie en goede zorg niet voor iedereen een logische combinatie. Toch zullen er stappen gezet moeten worden om, mede met behulp van technologie, de innovaties ...
-
BiebBeep
1 sep 2010 - 1 sep 2013BiebBeep is een interactief scherm voor de bibliotheek van Almere. Het laat een constante stroom van RSS feeds, Flickr foto’s, Youtube videos en Twitterfeeds zien. Alle inhoud is verwant aan de bibliotheek of ...
-
Society of the query
13 sep 2009 - 7 nov 2013Zoekmachines zoals Google of Bing bepalen welk deel van het web we te zien krijgen. In tegenstelling tot het vroege internettijdperk, waar vaak werd genavigeerd door middel van ‘surfen’ (nogal toevallig ...
-
Smart Systems for Smart Services
1 sep 2009 - 28 feb 2014Mkb-bedrijven en andere instellingen zijn gebaat bij het gebruik van nieuwe technologie die de activiteiten van mensen kan meten. Het project ‘Smart Systems for Smart Services’ beantwoordt hun vraag om ...
-
Video Vortex
1 jan 2007 - 30 aug 2024Na jaren van praten over digitale convergentie en crossmedia platforms, zien we nu in spectaculair tempo internet en televisie fuseren. Van laptops tot mobiele telefoons en urban screens, de snelheid waarmee ...