HvA Bibliotheek
Citatietools
Er zijn diverse tools die je kunt gebruiken om correcte bronverwijzingen in je documenten te maken. Ook zijn er citatietools die nog veel meer werk uit handen kunnen nemen. Kies de tool die relevant is voor het werk dat je wilt uitvoeren.
Kies jouw manier van bronvermelding en het maken van referenties.
-
Keep it simple
Heb je maar weinig referenties en wil je het niet te ingewikkeld maken? Zorg er dan in ieder geval voor dat je de citatiestijl volgt die je opleiding vraagt.
- Gebruik een naslagwerk, zoals: De APA-richtlijnen uitgelegd: Een praktische handleiding voor bronvermelding in het hoger onderwijs - 3e herziene editie of de Leidraad Juridische auteurs.
- Kies voor een online Reference Generator, zoals Scribbr of Cite this for me , of BibGuru .
- De bibliotheekcatalogus, vele databanken én Google Scholar hebben een Cite-button (dubbel aanhalingsteken). Met een klik op deze knop kun je de correcte bronvermelding in diverse citatiestijlen maken en kopiëren naar je tekst.
-
Gebruik wat je al hebt
Schrijven en direct je referenties invoegen, dat kan ook met je tekstverwerker. Heb je een klein aantal bronnen en vind je het niet erg om alle bronnen handmatig in te voeren? Dan is dit een goede optie. Gebruik de tab Verwijzingen in MS Word of de tab Extra > Citaties in Google Docs.
Let op:
- APA 7 is nog niet beschikbaar in Word.
- De Vancouver-stijl is niet standaard beschikbaar in MS Word en Google Docs, en de beschikbare referentiestijlen kun je niet verder aanpassen.
Overweeg in deze gevallen een Citation Management-programma.
-
Het echte werk (aanbevolen bij scripties)
Gebruik je veel literatuur, bijvoorbeeld tijdens het schrijven van je scriptie of ander soort onderzoek? Verdiep je dan in uitgebreidere software, genaamd Citation Management of Reference Management software. Met zulke software voorkom je fouten en je bespaart veel tijd.
Met een Citation Management programma kun je direct referenties uit een zoekactie of pdf-bestand importeren. Zo'n programma beschikt over handige plug-ins om in MS Word of Google Docs referenties in te voegen, en biedt opties om de referenties te sorteren, delen en ontdubbelen. Je kunt elke referentiestijl aanpassen aan de eisen van jouw opleiding.
- Importeer referenties uit databanken, catalogi en van websites.
- Organiseer je bronnen en deel ze met anderen.
- Voeg full-text artikelen toe.
- Voeg bronverwijzingen in in je documenten.
- Maak literatuurlijsten.
Vragen?
- Heb je vragen over de verschillende citatietools? Vraag het de Bibliotheek.
- Heb je specifiek vragen over het overstappen naar een andere tool? Stel deze dan aan de contactpersoon van jouw faculteit .