Centre of Expertise Urban Education
Dr. F. Hanna (Fadie)
Associate lector Pedagogisch handelen in het beroepsonderwijsFadie Hanna is associate lector Pedagogisch handelen in het beroepsonderwijs bij het lectoraat De Pedagogische Functie van Onderwijs en Opvoeding. Hij is als hoofddocent verbonden aan de 2e graads lerarenopleiding Exact en Beroepsonderwijs van de HvA. Samen met anderen wordt Fadie gezien als de grondlegger van de leergang Inclusief Onderwijs, expliciete scholing rondom racisme en discriminatie. Deze leergang is opgenomen in de KIS interventiedatabase voor een effectieve aanpak van discriminatie in het onderwijs. Verscheidene gemeenten en schoolbesturen bieden de leergang kosteloos aan voor onderwijsprofessionals in het mbo, po en v(s)o.
Fadie is tevens ontwikkelaar van wetenschappelijk gevalideerde instrumenten voor het meten van de beroepsidentiteit, spanningen en toekomstperspectief onder studenten in het beroepsonderwijs. Hij gaat de onderzoekslijn "Samen naar een inclusieve positieve pedagogiek in het beroepsonderwijs" vormgeven. Dit doet hij onder andere met het werkveld, de lerarenopleidingen voor Technisch Beroepsonderwijs, Horeca & Voeding, Gezondheidszorg & Welzijn, de Ad Educatief Professional Beroepsonderwijs, het Pedagogisch Didactisch Getuigschrift en het lectoraat Pedagogische Functie van Onderwijs en Opvoeding. De centrale vraag waar Fadie zich mee bezighoudt, is hoe we studenten en leerlingen uit het beroepsonderwijs in hun kracht kunnen houden en versterken.
In 2007 rondde Fadie de Pabo-opleiding af aan de Hogeschool van Amsterdam. Daarna studeerde hij onderwijswetenschappen en bedrijfskunde aan de Universiteit van Amsterdam, waar hij in 2020 promoveerde op identiteitsontwikkeling van leraren in opleiding. Sinds 2011 was hij docent/onderzoeker/onderwijskundige aan de Pabo, Universitaire Pabo van Amsterdam, Centre of Expertise Urban Education, HvA Academie en de EMPO in Rotterdam. Ook vervulde hij bestuursfuncties bij maatschappelijke organisaties zoals Fawaka en de Onderwijs Consumenten Organisatie (OCO). Momenteel is Fadie toezichthouder bij diverse onderwijsinstellingen, lid van de redactieadviesraad van Didactief en bestuurslid bij de Velon.
-
Het communiceren van de kracht van kwalitatieve data over ongelijke stagekansen aan stakeholders
Hanna, F., Akom Ankobrey, G. A. S., Sanches, N., & Wiersema, D. V. (2024). Het communiceren van de kracht van kwalitatieve data over ongelijke stagekansen aan stakeholders. Abstract from ECHO Landelijke conferentie tegen stagediscriminatie HO, Amsterdam, Netherlands.
-
Pop The Balloon: De subtiele impact van sociale media-stereotypen
Hanna, F., & Zee, M. (2024). Pop The Balloon: De subtiele impact van sociale media-stereotypen. Van 12 tot 18, 54-55. https://van12tot18.nl/artikelen/de-subtiele-impact-van-sociale-media-stereotypen
-
Vergroot de sense of belonging: Twee praktische manieren voor docenten!
Hanna, F., & Zee, M. (2024). Vergroot de sense of belonging: Twee praktische manieren voor docenten! Profiel, 7-9. https://www.profielactueel.nl/content/data/dossiers/motivereninspireren/Vakblad_Profiel_08_2024_p07_09.pdf
-
Advancing Gender Equality Among Professors at Amsterdam University of Applied Sciences: A Comprehensive Analysis (2023-2024)
Sanches, N., & Hanna, F. (2024). Advancing Gender Equality Among Professors at Amsterdam University of Applied Sciences: A Comprehensive Analysis (2023-2024).
-
Managing the four-day school week: Essential insights for primary school administrators
Zee, M., & Hanna, F. (2024). Managing the four-day school week: Essential insights for primary school administrators. Management in Education. https://doi.org/10.1177/08920206241273746
-
Navigating Diversity: The Role of Tensions and Quitting Intentions in Preservice Teachers’ Self-Efficacy
Zee, M., Klassen, R., & Hanna, F. (2024). Navigating Diversity: The Role of Tensions and Quitting Intentions in Preservice Teachers’ Self-Efficacy. Paper presented at EARLI SIG 11 & 13 Conference 2024, Oxforrd, United Kingdom.
-
WAT SCHOOLBESTUURDERS MOETEN WETEN: DE VIERDAAGSE LESWEEK ALS ALTERNATIEF
Hanna, F., & Zee, M. (2024). WAT SCHOOLBESTUURDERS MOETEN WETEN: DE VIERDAAGSE LESWEEK ALS ALTERNATIEF. Basisschoolmanagement, (04), 20-23.
-
Hoe denken leerlingen over kolonialiteit in het aardrijkskundeonderwijs?
Angel, D. J., Sanches, N., & Hanna, F. (2024). Hoe denken leerlingen over kolonialiteit in het aardrijkskundeonderwijs? Geografie. https://geografie.nl/artikel/hoe-denken-leerlingen-over-kolonialiteit-in-aardrijkskunde
-
Minder les, betere kwaliteit?
Hanna, F., & Zee, M. (2024). Minder les, betere kwaliteit? Didactief, 54(4), 26-27. https://didactiefonline.nl/blog/vriend-en-vijand/minder-les-betere-kwaliteit
-
Stagekansen gelijkwaardig maken
Akom Ankobrey, G. A. S., Sanches, N., Wiersema, D. V., & Hanna, F. (2024). Stagekansen gelijkwaardig maken: Een actie-onderzoek naar de ervaringen en knelpunten vanHvA-studenten in het stageproces.
-
Programmatisch toetsen bij de Educatieve Master Primair Onderwijs
Kickert, R., Jongen, F., & Hanna, F. (2024). Programmatisch toetsen bij de Educatieve Master Primair Onderwijs. 270-271. Abstract from Velon Congres 2024, Utrecht, Netherlands. https://veloncongres.nl/parallelsessies-velon-congres-2024/
-
Groepsgesprekken over racisme, macht en privilege met collega’s: een goed begin? Een actieonderzoek onder onderwijsprofessionals in het hbo
de Coninck, L., Sanches, N., & Hanna, F. (2024). Groepsgesprekken over racisme, macht en privilege met collega’s: een goed begin? Een actieonderzoek onder onderwijsprofessionals in het hbo. Hogeschool van Amsterdam, Centre of Expertise Urban Education.
-
Student teachers’ future time perspective and teacher identity: A longitudinal study about students who will become primary school teachers
Hanna, F., Andre, L., & Zee, M. (2023). Student teachers’ future time perspective and teacher identity: A longitudinal study about students who will become primary school teachers. Teaching and Teacher Education, 136, Article 104382. https://doi.org//10.1016/j.tate.2023.104382
-
Learning about racism: A week-by-week qualitative exploration of two white Dutch primary student teachers’ emotional responses during a Critical Race Theory based course
Soeterik, I. M., Hanna, F., & Öztemir, T. (2023). Learning about racism: A week-by-week qualitative exploration of two white Dutch primary student teachers’ emotional responses during a Critical Race Theory based course. Studies in Educational Evaluation, 78, Article 101282. https://doi.org/10.1016/j.stueduc.2023.101282
-
Professionele groei door het HvA traineeprogramma
Celik, A., Sanches, N., & Hanna, F. (2023). Professionele groei door het HvA traineeprogramma: perspectieven van voormalige trainees. Hogeschool van Amsterdam, Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding. https://pure.hva.nl/admin/files/44719013/Celik_Sanches_Hanna_-_Traineeprogramma_HvA_2023_.pdf
-
Principal–teacher relationships: Dimensionality and measurement invariance of a measure for primary and secondary school teachers
Zee, M., Roorda, D. L., & Hanna, F. (2023). Principal–teacher relationships: Dimensionality and measurement invariance of a measure for primary and secondary school teachers. Management in Education. Advance online publication. https://doi.org/10.1177/08920206231154740
-
The development of the relationship between professional identity tensions and teacher identity
Hanna, F., Oostdam, R., Severiens, S. E., & Zijlstra, B. J. H. (2022). The development of the relationship between professional identity tensions and teacher identity: a quantitative longitudinal study among Dutch primary student teachers. Studies in Educational Evaluation, 75, Article 101199. https://doi.org/10.1016/j.stueduc.2022.101199
-
Handreiking voor het opstellen van een gendergelijkheidsplan
Hanna, F. (2021). Handreiking voor het opstellen van een gendergelijkheidsplan.
-
Teacher identity and Professional Identity tensions among primary student teachers
Hanna, F. (2020). Teacher identity and Professional Identity tensions among primary student teachers: a focus on theory, measurement, and longitudinal associations (1 ed.). [Research HvA, graduation external, Universiteit van Amsterdam]. https://books.ipskampprinting.nl/thesis/544226-Hanna/
-
Fawaka: Leraren expliciet opleiden rondom racisme werkt
Hanna, F., Soeterik, I., & Heilbron, M. (2020). Fawaka: Leraren expliciet opleiden rondom racisme werkt. Web publication or website, Stichting Nivoz. https://nivoz.nl/leraren-expliciet-opleiden-rondom-racisme-werkt
-
Passend onderwijs en leerkrachtidentiteit
Hanna, F., & Zee, M. (2020). Passend onderwijs en leerkrachtidentiteit. In Stichting Onderwijs Consumenten Organisatie Amsterdam (pp. 75-80). Onderwijs Consumenten Organisatie. https://www.onderwijsconsument.nl/wp-content/uploads/OCO-Empathie-en-passend-onderwijs.pdf
-
Assessing the professional identity of primary student teachers
Hanna, F., Oostdam, R., Severiens, S. E., & Zijlstra, B. J. H. (2020). Assessing the professional identity of primary student teachers: Design and validation of the Teacher Identity Measurement Scale. Studies in Educational Evaluation, 64, Article 100822. https://doi.org/10.1016/j.stueduc.2019.100822
-
Onderbouwd dansen
Hanna, F., & Zee, M. (2019). Onderbouwd dansen. Didactief, 48-48. Article 10. https://didactiefonline.nl/artikel/onderbouwd-dansen
-
Practice what you preach: The moderating role of teacher attitudes on the relationship between prejudice reduction and student engagement
Abacioglu, C., Zee, M., Hanna, F., Soeterik, I., Volman, M., & Fischer, A. (2019). Practice what you preach: The moderating role of teacher attitudes on the relationship between prejudice reduction and student engagement. Teaching and Teacher Education. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0742051X1832290X
-
Ideale bouwstenen
Hanna, F., & Zee, M. (2019). Ideale bouwstenen. Didactief, 48-48. Article 5. https://didactiefonline.nl/artikel/ideale-bouwstenen
-
Verdiep je in meertaligheid
Hanna, F., & Zee, M. (2019). Verdiep je in meertaligheid. Didactief, 48-48. Article 3. https://didactiefonline.nl/artikel/verdiep-je-in-meertaligheid
-
Domains of teacher identity
Hanna, F., Oostdam, R., Severiens, S. E., & Zijlstra, B. J. H. (2019). Domains of teacher identity: A review of quantitative measurement instruments. Educational Research Review, 27, 15-27. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2019.01.003
-
Expliciete scholing rondom racisme
Soeterik, I., Hanna, F., & Öztemir, T. (2019). Expliciete scholing rondom racisme: Een onderzoek naar emotionele en cognitieve ontwikkeling van toekomstige leerkrachten. Zorg Primair, 2019(5), 29-32. https://www.fawakaondernemersschool.nl/wp-content/uploads/2020/06/22Expliciete-scholing-rondom-racisme22-Soeterik-Hanna-O%CC%88ztemir-Zorg-primair-2019-p2-5-Achtergrond-document-Training-Inclusief-Onderwijs-Fawaka-WereldBurgerschap.pdf
-
Primary student teachers’ professional identity tensions
Hanna, F., Oostdam, R., Severiens, S. E., & Zijlstra, B. J. H. (2019). Primary student teachers’ professional identity tensions: The construction and psychometric quality of the professional identity tensions scale. Studies in Educational Evaluation, 61, 21-33. https://doi.org/10.1016/j.stueduc.2019.02.002
-
Trauma’s in het vizier
Hanna, F., & Zee, M. (2018). Trauma’s in het vizier. Didactief, 48-48. Article 10. https://didactiefonline.nl/artikel/traumas-in-het-vizier
-
Wetenschappelijk, maar weinig concreet
Hanna, F., & Zee, M. (2018). Wetenschappelijk, maar weinig concreet. Didactief, 48. Article 3. https://didactiefonline.nl/artikel/wetenschappelijk-maar-weinig-concreet
-
Sleutel tot beter leren
Hanna, F., & Zee, M. (2018). Sleutel tot beter leren. Didactief. https://didactiefonline.nl/artikel/sleutel-tot-beter-leren
-
Bestrijd segregatie
Hanna, F. (2017). Bestrijd segregatie. Didactief, 48-48. Article 6. https://didactiefonline.nl/artikel/bestrijd-segregatie
-
The contribution of graduation research to school development
Snoek, M., Bekebrede, J., Hanna, F., Creton, T., & Edzes, H. (2017). The contribution of graduation research to school development: graduation research as a boundary practice. European Journal of Teacher Education, 40(3), 361-378.
-
Het afstudeer onderzoek als boundary-object
Snoek, M., Bekebrede, J., Hanna, F., Creton, T., & Edzes, H. (2016). Het afstudeer onderzoek als boundary-object: hoe het afstudeeronderzoek van een academische pabo kan bijdragen aan schoolontwikkeling. Tijdschrift voor Lerarenopleiders, 37(2), 29-41.