Centre of Expertise Urban Education
Missie en visie
Visie
Educatie- en jeugdprofessionals die werkzaam zijn in grote steden als Amsterdam, opereren in een unieke omgeving: zij hebben te maken met een superdiverse populatie van kinderen en jongeren en groeiende ongelijkheden. De grootstedelijke context van leren en opgroeien, ook wel Urban Education genoemd, brengt dan ook complexe uitdagingen met zich mee. Met de juiste toerusting zijn professionals in staat om kinderen en jongeren te ondersteunen in hun ontwikkeling binnen een context van structurele beperkingen.
Missie
Het Centre of Expertise Urban Education (UE) richt zich op het toerusten van professionals voor deze maatschappelijke uitdagingen waar kinderen en jongeren mee geconfronteerd worden. Het CoE focust daarbij op:
-
het voeren van dialoog over controversiële onderwerpen
-
het opgroeien met zekerheden op de belangrijkste terreinen van het bestaan
-
ruimte en mogelijkheden om ‘verborgen’ kennisbronnen in te zetten.
Door deze verschillende aspecten van de persoonlijke en sociale ontwikkeling van kinderen en jongeren centraal te stellen wil het CoE Urban Education kansengelijkheid bevorderen. Hierbij ligt de nadruk op de rollen die jeugd- en educatieprofessionals kunnen spelen als vertegenwoordigers van een systeem dat ongelijke kansen biedt. Omdat kansengelijkheid geen eendimensionaal vraagstuk is, maar interdisciplinaire samenwerking vraagt tussen verschillende actoren en professionals, zoeken en stimuleren we steeds de verbinding tussen disciplines en professies.
Uitgangspunten
-
UE is kennisgedreven, verbindt en verbreedt door kennis, praktijk en opleiding bij elkaar te brengen en is bezig met doorwerking van onderzoek en kennisverwerving. UE ontsluit inzichten uit onderzoek voor opleiding en praktijk in de vorm van concrete handreikingen en instrumenten, deelt actief kennis en verbindt praktijkkennis en kennis uit onderzoek aan elkaar.
-
UE werkt vanuit verbinding. Door verbinding met partners (professionals, docenten/opleiders, onderzoekers, kennisinstellingen, publieke en private partijen) zoekt UE antwoorden op urgente vragen en identificeert weer nieuwe vragen. Partners worden betrokken bij vraagarticulatie en als er projecten worden opgestart, is co-creatie het vertrekpunt. Zo voert UE samen met partners in co-creatie onderzoek en projecten uit rondom urgente vraagstukken.
-
UE werkt interprofessioneel en benadert vraagstukken vanuit verschillende disciplines. Daarbij is het vraagstuk leidend voor welke disciplines aan tafel zitten.
-
Het perspectief van kinderen en jongeren vormt het uitgangspunt van waaruit onderzoeken en activiteiten voortvloeien, met als doel het ondersteunen van hun agency en empowerment.